شناسهٔ خبر: 68010791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت پزشکیان با جوان گرایی کابینه ای تازه نفس و خلاق شکل دهد/ تبعیض مثبت برای ورود زنان به سطح بالای مدیریتی موثر است

فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با ایلنا: مسعود پزشکیان برخلاف روسای جمهور گذشته برای انتخاب اعضای کابینه‌اش شیوه متفاوتی را پیش گرفت؛ او در طول رقابت‌ها بارها و بارها به استفاده از کارشناسان در کابینه تاکید کرده بود و به همین منظور شورای راهبری را برای چینش کابینه اش تشکیل داد.

صاحب‌خبر -

‌‎در همین خصوص با جمیله کریمی فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش فارس مصاحبه‌ای را داشتیم که متن آن به این شرح است:

* وضعیت کشور بعد از انتخابات و روی کار آمدن دولت دکتر پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای قضاوت در حال حاضر خیلی زود است زیرا نخست باید دولت شکل شود و کار خود را آغاز کند و بعد از آن عملکردش مورد بررسی قرار گیرد؛ البته نوع نگاه  و صحبت های رئیس جمهور منتخب به امور کشور نشان می دهد که قرار است اتفاقات امیدوار کننده ای در کشور رخ دهد چه از جنبه تعامل با جوامع بین الملل در راستای منافع ملی و چه ایجاد فضای باز در سیاست داخلی و آرامش و رفع  تنگناها در زندگی مردم و ایجاد بستری برای توسعه همه جانبه در کشور.

اگر چه تحقق این نگاه و دیدگاه  به عواملی بستگی دارد از جمله این که  کابینه دولت پزشکیان در اولین گام  می بایست وضعیتی که دولت را تحویل می گیرد به تفکیک وزارتخانه ها به صورت دقیق به اطلاع مردم برساند تا تکلیف « اسب زین کرده » ادعایی  برای مردم شفاف شود. 

*فکر می کنید دولت جدید در امر شفافیت با مردم موفق خواهد بود، یا فرصت اصلاح طلبان در این دوره از دست می رود؟

بخشی از موفقیت دولت چهاردهم به رویکرد و مواضعی که نهادهای حاکمیتی در قبال دولت پزشکیان خواهند داشت باز می گردد به عبارت دیگر آیا همین مسیری که ظاهرا با دیدارهای همدلانه آغاز شده است ، ادامه خواهد یافت؟ یا در حد زبان و بیان باقی خواهند ماند که در این صورت نه تنها امید مردم که برخاسته از پیروزی پزشکیان بروز کرده بر باد خواهد رفت بلکه آخرین فرصت تاریخی نیز از دست خواهد رفت .

رفتارهای دو هفته اخیر  رئیس جمهور منتخب نیز نشان می دهد او با درک شرایط خاص کشور تلاش در ایجاد همبستگی ملی و اینکه دولت او یک دولت ملی خواهد بود، تاکید دارد.

دولت پزشکیان با جوان گرایی کابینه ای تازه نفس و خلاق شکل دهد/ تبعیض مثبت برای ورود زنان به سطح بالای مدیریتی موثر است

*شما در صحبت های خود از همبستگی سخن گفتید اما آیا طیف ها و جریانات سیاسی دیگر کشور این همبستگی را خواهند پذیرفت و راه را برای دولت پزشکیان باز خواهند گذاشت؟

با این شرایط انتظار است که این فهم مشترک در همه ارکان  نظام و هم در سطوح جامعه اعم از جریانات  سیاسی ، مدنی ، همه مردم و  حتی همه آنهایی که رأی دادند و یا ندادند و حتی آنهایی که به رقیب  پزشکیان رأی دادن، ایجاد شده باشد که همدلی و همبستگی بهترین درمان برای زخمی است که  با حذف های ناشی از کینه توزی ها،  تنگ نظری ها ، یکدست سازی ها ، خالص سازی ها، فرقه گرایی ها ، رفاقت گرایی ها و باند سازی ها و.... بر پیکره جامعه ایران نقش بسته است.

بار دیگر تأکید می کنم همراهی با دولت پزشکیان یک رسالت تاریخی است که عدم توجه به آن یک فرصت سوزی تاریخی غیره قابل جبران را برای همه به دنبال خواهد داشت .

وقتی بحث همدلی و همبستگی می شود به این معنا نیست که راه بر نقد منصفانه و مشفقانه بسته شود، ضرورت یک جامعه پویا و دولت کارآمد این است که رسانه ها و جریانات سیاسی و نخبگان جامعه در فضای باز و  بدون لکنت زبان و متحمل شدن هزینه سیاسی، بتوانند آزادانه نقد و مطالبه گری کنند؛ البته بین نقد و تخریب در جامعه باید تفکیک قائل شد.

*به نظر می‌آید رقبای رئیس جمهور منتخب هنوز هم در فضای انتخاباتی قرار دارند ؛ به نظر شما آیا این افراد حاضر خواهند بود که نگاه و نگرش خود را در دولت پزشکیان تغییر دهند یا در ادامه راه  نقدها و تخریب ها علیه دولت آغاز خواهد شد؟

امیدوارم فضای کشور در عمل هم به این سوی پیش رود تا پزشکیان بتواند آنچه که بر آن تاکید داشت یعنی  همدلی و همسبتگی در داخل و تعامل با دنیا در جهت تحقق مصالح و ‌منافع ملی ، موفق شود و رکنی در حاکمیت به این فکر نباشد که بخواهد زیر میز بزند که حافظه تاریخی مردم همچنان فعالانه در حال ثبت رخدادهای کشور خواهد بود.

متأسفانه شواهد و قرائن دو‌ هفته اخیر برخی تریبون ها حامی تندروها و یا رسانه عمومی نشان می دهد که به محل اهانت به رقیب سیاسی و نفرت پراکنی و‌ تشدید دو قطبی در جامعه تبدیل شده و در کنار آن رسانه های حقیقی و‌ مجازی که این قشر در اختیار دارند همچنان  در فضای هیجانی تخریب گر انتخاباتی سیر می کنند.

 

دولت پزشکیان با جوان گرایی کابینه ای تازه نفس و خلاق شکل دهد/ تبعیض مثبت برای ورود زنان به سطح بالای مدیریتی موثر است

*نقش مردم در دولت منتخب چگونه است؟ با توجه به اینکه طیفی از مردم از شرایط موجود در کشور ناراضی هستند؛ فکر می‌کنید آیا خواسته‌های آنها در دولت چهاردهم محقق می‌شود؟

بدیهی است نقش  مردمی که پشتوانه رأی دکتر پزشکیان هستند نیز مهم و تعیین کننده است  که دولت منتخب خود را تنها نگذارند، حتی آنهایی که که رأی ندادند و بی شک دل در گرو ایران عزیز دارند از نقش تاریخی خود در این برهه خاص نباید غافل شوند و به عنوان ناظرانی دلسوز نقش ایران دوستی خود را ایفا کنند.

به هر حال اگر دولت چهاردهم می خواهد کارنامه موفقی به جامعه ارائه دهد مهمترین گام ایستادگی شخص رئیس جمهور منتخب و ترکیب کابینه پای تحقق خواست و مطالبات مردم هست. دکتر پزشکیان  باید ضمن ایجاد و تحکیم همبستگی ملی ، بتواند خواست و اراده مردمی که در انتخابات شرکت کرده اند و  چه آنهائی که که نیامدند و هدف هر دو تغییر در شیوه حکمرانی بود ، هم در حرف و هم در عمل را مورد توجه قرار دهند.

* به نظر شما خروجی تشکیل شورای راهبردی برای کشور و وزارتخانه ها چگونه باید باشد؟ نقش احزاب چگونه خواهد بود؟

‌‎ یکی از حساس‌ترین مراحل کار رئیس جمهوری منتخب ، انتخاب اعضای کابینه است، این انتخاب‌‌ از این جهت مهم است که بر کلیه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تأثیر می‌گذارد .

‌‎البته نگاه  درست، عقلانی، جامع و در‌عین‌حال آزموده ‌شده و کارآمد  که امروز خیلی از کشورهای توسعه یافته هم مرسوم شده ، استفاده از احزاب در شکل دهی نهادهای انتخابی کشورها است تا شیوه حکمرانی از شیوه رانتی ، شراکتی  و رفاقتی به سوی دولت کارآمد و پاسخگو  تغییر کند.

* به نظر شما انتخاب اعضای  کابینه در دولت پزشکیان با چالش روبرو خواهد شد؟

‌‎ شورای راهبری به عنوان بازوی مشورتی رئیس جمهور منتخب باید منطبق با گفتمان پزشکیان و با رویکرد عدالت محوری و فساد  ستیزی و تخصص و کارآمدی ایشان را در این امر خطیر تشکیل کابینه با مشورت های دلسوزانه یاری دهند.

‌‎‌‎با علم بر اینکه یکی از مشکلات کشور مدیران ناکارآمد و‌ چهره های تکراری است، امیدوارم دکتر پزشکیان توجه خاص به این موضوع داشته باشند و موفق شوند از نیروهای کارآمد و متخصص با رویکرد جوان گرایی کابینه ای تازه نفس و خلاق شکل دهند. ‌‎فراموش نکنیم که یکی از مطالبات آنهایی که به دکتر پزشکیان رأی دادن و حتی آنهایی که به اعتراض به شرایط موجود رای نداده اند، تغییر شیوه اداره کشور بود.

 

دولت پزشکیان با جوان گرایی کابینه ای تازه نفس و خلاق شکل دهد/ تبعیض مثبت برای ورود زنان به سطح بالای مدیریتی موثر است

*نقش اصلاح طلبان را در دولت آقای  پزشکیان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تمام سعی و تلاش اصلاح طلبان در انتخابات برای پیروزی پزشکیان ، نجات ایران از وضعیت موجود بود و هرگز دنبال سهم خواهی از رئیس جمهور منتخب نبوده و نخواهند بود. اما اصلاح طلبان بطور جد خواهان آن هستند که پزشکیان بتواند با تدابیری که اندیشیده کارآمدترین ، خوشنام ترین و پاکترین و پاسخگو ترین دولت را با محوریت عدالت گرایی ، فسادستیزی ، اخلاق مداری با پذیرش حق مطالبه گیری و نظارت مردم و نهادهای مدنی  سامان دهد.

یکی از انتظارات مهم این است که دولت چهاردهم شجاعانه پای تحقق مطالبات مردم بایستد قطعا همراهی و حمایت اصلاح طلبان از دولت چهاردهم با نظارت بر عملکرد دولت  در راستای تحقق مطالبات مردم  و پاسخگویی دولت به مردم توأما مورد تاکید خواهد  بود و در هر کجا که ایراداتی  مشاهده شود  حتما نقد و تذکر داده خواهد شد و همزمان  تلاش برای موفقیت او و‌ دولتش کوتاهی نخواهد شد.

* به نطر شما تغییرات در استان فارس باید به چه سمتی برود و آیا مدیران استان نیازمند تغییرات هست ؟

وقتی کلیدی ترین مطالبه رأی دهندگان  تغییرات در شیوه اداره کشور بوده است ، آیا این تغییرات می شود با همان مدیرانی که شرایط نارضایتی مردم را فراهم کرده اند ا‌دامه پیدا کند؟  اگر مردم از مدیران و شیوه های حکمرانی فعلی راضی بودند علی القاعده باید به کاندیدایی رأی می دادند که اعضای دولت مستقر از معاون اجرایی  تا وزرا و سایر سطح مدیریتی تمام قد از آن حمایت کردند.

دوم اینکه قاعده انتخابات این است که جریان یا رئیس جمهور پیروز این حق را دارد که مدیرانی انتخاب کند که به شعارها و‌ سیاست های آن باورو وفادار بوده و با آن همگرایی داشته باشند تا بتوانند در رفع مشکلات عدیده موجود دولت را یاری کنند.

در یک فرایند طبیعی  تغییر شامل مدیران در سطوح استان هم می شود ، چون مدیران استانی هستند که باید سیاست های کلان دولت را عملیاتی کنند البته رفتارهای اخیر وزرا و مدیران میانی دولت مستقر در دوره انتقال در نوع خودش خیلی غیر متعارف بود؛ اینکه وزرا دولت مستقر در دقیقه 90 اقدام به تغییراتی در بدنه مدیریتی کنند، بیشتر یک رفتار ایذایی علیه دولت چهاردهم است!

* وضعیت بانوان در دولت دکتر پزشکیان را چگونه ازریابی می‌کنید؟

 از رئیس جمهور منتخب انتظار می رود که توجه  خاصی به این موضوع داشته باشند و این بار همچون ادوار گذشته زنان همچنان پشت سر مردان موفق قرار نگیرند! با توجه به اینکه تاکنون زنان در سطوح بالای مدیریتی کشور دیده نشده اند  و در سطوح میانی هم خیلی کم مورد توجه قرار گرفته اند،« تبعیض مثبت » می تواند برای ورود زنان به سطح بالای مدیریتی تا حدودی موثر واقع شود و این یک روش شناخته‌شده جهانی برای کاستن از نابرابری‌ها و دیده  شدن توان تخصصی و مطالبات گروهی است که در جامعه نادیده گرفته شده اند.رئیس منتخب مردم باید از ظرفیت های توانمند ، کاربلد با محوریت عدالت ، پاکدستی و تخصص که سیاست ها و برنامه های او را قبول و با وی همراه هستند ، کابینه را تشکیل دهد.

انتهای پیام/

نظر شما