شناسهٔ خبر: 68009893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

الجزیره: آمریکا به‌دنبال کاهش تنش در منطقه نیست

همایون برخور

اقدامات تناقض‌برانگیز آمریکا در حوزه دیپلماسی و میدانی پیرامون نحوه برخورد با تنش‌های فزاینده منطقه که نشأت گرفته از جنایات رژیم صهیونیستی با چراغ سبز واشنگتن است، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رسانه قطری روز شنبه نوشت از نظر دیپلماتیک، آمریکا به دنبال کاهش تنش در منطقه است اما از نظر نظامی، کاملا خلاف این ادعا عمل می‌کند.

الجزیره نوشت که در روزهای اخیر، بسیاری از مقامات آمریکایی همچون «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور مدعی تلاش‌های واشنگتن برای تنش‌زدایی در منطقه شده‌اند اما همزمان با ادعاهای این مقامات، نشریه‌های آمریکایی همچون «واشنگتن‌پست» از استقرار گسترده نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا پرده برداشتند.

نشریه آمریکایی در گزارشی به نقل از یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا نوشته است که پنتاگون ۱۲ ناو جنگی و چهار هزار تفنگدار دریایی در منطقه غرب آسیا مستقر کرده است. گروهی از این کشتی‌های جنگی از دریای سرخ منتقل شده‌اند و در حال حاضر هیچ یک از کشتی‌های جنگی ایالات متحده در این دریا مستقر نیستند.

گزارش روزنامه «واشنگتن پست» می‌افزاید: «ناو هواپیمابر یو اس اس تئودور روزولت به همراه ۶ کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و سه کشتی آبی خاکی یو اس اس وسپ، یو اس اس نیویورک و یون اس اس باکلی نیز در شرق دریای مدیترانه و در نزدیکی ساحل اسرائیل مستقر شده‌اند.»

در همین راستا، «الجزیره» در گزارش خود نوشت: «آن‌ها (آمریکایی ها)، از لحاظ دیپلماتیک مدعی تلاش برای تنش زدایی هستند. اما از نظر نظامی، در حال مشاهده جابجایی هرچه بیشتر نیروها و دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه هستیم. شرایط بسیار دشواری است و وزارت دفاع آمریکا باید محتاطانه عمل کند. حتی به اذعان پنتاگون نیز اعزام این حجم نیروی جدید به منطقه، می‌تواند معکوس و در راستای تلاش برای افزایش تنش‌ها در منطقه تلقی شود.»

الجزیره: آمریکا به‌دنبال کاهش تنش در منطقه نیست ناو هواپیمابر نیمیتز

در همین حین، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در تماس روز گذشته خود با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت «همه کشورهای منطقه از کاهش تنش‌ها سود خواهند برد و خواست دولت بایدن، تنش‌زدایی در منطقه است.»

از طرفی، وبگاه خبری آکسیوس گزارش کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به تشدید تنش در منطقه هشدار داد و خواهان توقف تنش‌ و دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرای غزه شد. او در این مکالمه، نارضایتی‌های خود از رویکرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نیز اعلام کرده است.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی پیش از ترور شهید «اسماعیل هنیه» در تهران، در جریان حمله هوایی به جنوب بیروت، «فواد شکر» یکی از فرماندهان مقاومت لبنان را به شهادت رساند.

طبق گزارش آکسیوس، بایدن با لحنی تند و با صدای بلند از نتانیاهو خواسته فورا برای انعقاد یک توافق درباره آتش‌بس و تبادل اسرای غزه اقدام کند و از او خواسته روی این ۲ موضوع متمرکز شود و ظرف یک یا ۲ هفته، باید توافقی حاصل شود. بایدن به نتانیاهو گفته ثبات منطقه که اکنون در مرحله تحول قرار دارد، ضروری است حتی اگر توافق ایده‌آلی حاصل نشود.

این وبگاه آمریکایی نوشت بایدن از نتانیاهو شکایت کرده و گفته ۲ طرف درمورد تمرکز بر توافق آتش‌بس صحبت می‌کنند و به جای آن نتانیاهو، عملیات ترور را در تهران اجرایی می‌کند.

بایدن به نتانیاهو هشدار داده که اگر دنبال تشدید باشد، نباید برای نجات خود، روی واشنگتن حساب کند.

همچنین مسوولان آمریکایی گفتند بایدن در این تماس تلفنی، آمادگی‌های نظامی مشترک برای پاسخ به حملات ایران و حزب‌الله لبنان را با نتانیاهو بررسی کرد و به او اعلام کرد واشنگتن به رژیم صهیونیستی در شکست هرگونه حمله تلافی‌جویانه از سوی ایران کمک خواهد کرد و به نتانیاهو گفته که انتظار ندارد پس از این، رژیم صهیونیستی دست به تشدید دیگری بزند.  

الجزیره: آمریکا به‌دنبال کاهش تنش در منطقه نیست حملات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه

انتهای پیام

نظر شما