شناسهٔ خبر: 68008337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس شبکه دامپزشکی قوچان:

روباه حمله‌کننده به فرد روستایی در قوچان مبتلا به هاری بوده است

مشهد-ایرنا-رییس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان گفت: نتیجه آزمایش‌ یک قلاده روباه در این شهرستان که به فرد روستایی حمله کرده بود، مثبت شده است.

صاحب‌خبر -

حامد شمس روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به حمله یک قلاده روباه به یک مزرعه و مجروح شدن یک فرد، با توجه به مشاهده علایم بالینی و تغییرات رفتاری، کارشناسان شبکه دامپزشکی این گونه را مشکوک به هاری تشخیص دادند و نمونه برداری از مغز انجام و به آزمایشگاه مرجع ارسال و در نهایت نتیجه آزمایش هاری مذکور نیز مثبت تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: اقدامات لازم توسط این اداره کل بر اساس دستورالعمل‌ها و ضوابط سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نحوه برخورد با موارد کانون بیماری هاری از جمله واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار در معرض خطر در شعاع پنج کیلومتری کانون بیماری، رصد و پایش مناطق و واحدهای پرورش دام در شعاع ۱۰ کیلومتری انجام شده و تداوم تشدید مراقبت‌های بهداشتی در دستور کار قرار دارد.

رییس شبکه دامپزشکی قوچان اظهار کرد: در سال‌های اخیر حیوان‌گزیدگی در شهرها و روستاها به طور معنی‌داری افزایش یافته و این موضوع به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شده‌ است.

وی بیان کرد: اجرای کامل دستورالعمل اجرایی مدیریت کنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های پرسه زن که در انتشار بیماری هاری به دلیل ارتباط نزدیک با حیوانات گوشتخوار حیات وحش همچون روباه، گرگ و شغال که به نوعی مخزن بیماری تلقی می شوند، اهمیت بسزایی دارد.

شمس ادامه داد: این برنامه در حال حاضر با چالش‌ها و دشواری‌هایی همراه است و به دلایل مختلف از جمله غذا دهی به این سگ‌ها و دیگر حیوانات در نزدیکی سکونت‌گاه‌ها در عمل تاثیر چندانی بر کاهش جمعیت سگ‌های پرسه زن نداشته و نیازمند همکاری بین بخشی بیشتر متولیان این امر است.

وی از شهروندان خواست تا نسبت به ایمن‌سازی ناقلین اصلی همانند سگ و گربه علیه بیماری هاری اقدام نمایند و به توصیه‌های علمی و قانونی کارشناسان عمل کنند.

به گزارش ایرنا، بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العمل ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می دهد.

نظر شما