شناسهٔ خبر: 68005637 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جوادیه بجنورد؛ محله‌ای نزدیک شهر و به دور از امکانات

محله جوادیه بجنورد با ۸۰۰۰ نفر جمعیت و فاصله‌ای نزدیک به مرکز شهر، از مسائل و چالش‌های جدی همچون آسیب‌های اجتماعی و زیرساخت‌های شهری رنج می‌برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌شمالی، محله جوادالائمه بجنورد معروف به جوادیه یکی از قدیمی‌ترین محلات این شهر است که از مشکلات مختلف به‌ویژه فراوانی آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد.

این محله که افتخارات زیادی را برای استان در ایام مختلف همچون جنگ تحمیلی یا دفاع از امنیت کشور به ارمغان آورده است، کمترین امکانات مناسب را ندارد و از نبود آسفالت‌های مناسب تا نبود فاضلاب رنج می‌برد.

تجمیع فروشندگان مواد مخدر، وضعیت اقتصادی نامساعد و بیکاری بسیاری از جوانان عوامل اصلی بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی در این محل هستند.

حسن حمیدی یکی از جوانان محله جوادالائمه می‌گوید: بسیاری از اهالی محله را افراد روستایی تشکیل می‌دهند که سالیان گذشته به این‌جا نقل مکان داده‌اند.

وی نبود شغل و برنامه‌های سرگرم‌کننده کافی برای جوانان را مهم‌ترین عامل در گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌داند و ادامه می‌دهد: وجود انبارهای ضایعاتی در محل سکونت آرامش را از اهالی گرفته و بوی نامطلوب آن بسیار آزاردهنده است.

به گفته این جوان که در محله جوادیه فعال است، درگیری بخشی از اهالی و گرفتار شدن جوانان محله به مواد مخدر، به‌عنوان مهم‌ترین آسیب اجتماعی در محله جوادالائمه معرفی می‌شود.

پنجه زدن با سیل در جوادیه

محله جوادیه بجنورد یکی از نخستین محلاتی است که پس از بارش شدید باران، اهالی آن باید منتظر حملات خسارت‌بار سیل به درون خانه‌های خود باشند، این معضل تا حدی جدی بود که چندین بار مورد بازدید مسئولان سطح اول کشور از جمله وزیر کشور دولت سیزدهم قرار گرفت.

سیدجواد ایلالی، دادستان بجنورد می‌گوید: در سیلاب‌های گذشته، بر اثر بارندگی و سیل شاهد آب‌گرفتگی معابر و وارد آمدن خسارت به ساکنان محله جوادیه بودیم.

وی اضافه می‌کند: این مشکل به علت ضعف در زیرساخت‌ها رخ می‌دهد و رفع این معضلات نیازمند چاره‌جویی و همت مضاعف مسئولان است.

رضا براتی‌زاده، رئیس‌کل دادگستری خراسان‌شمالی نیز دی سال گذشته تاکید می‌کند: ساماندهی امتداد و طول مسیل جوادیه و پیشگیری از خسارت‌های ناشی از طغیان مسیل و ورود سیل به واحدهای مسکونی در اولویت اقدام از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار گیرد.

جوادیه بجنورد؛ محله‌ای نزدیک شهر و به دور از امکانات

وی وقوع سیلاب‌های پی‌درپی را موجب وارد شدن سیل به خانه‌های اهالی عنوان می‌کند و دستور پیگیری این موضوع را می‌دهد.

سیدعقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان‌شمالی نیز پر شدن کانال روان‌آب‌های سطحی را بزرگترین عامل جاری شدن سیل در محله می‌داند و معتقد است: دیوارکشی ساحلی می‌تواند این مشکل را حل کند.

سیدمحمدعلی کشمیری، شهردار بجنورد از ساخت دیوار ساحلی در منطقه جوادیه و تکمیل آن تا پاییز سال جاری خبر می‌دهد؛ وی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: این دیوار ساحلی در محله جوادیه و برای جلوگیری از ورود سیل به خانه‌ها و مناطق مسکونی احداث می‌شود.

شهردار بجنورد با اشاره به همکاری شهرداری بجنورد و شرکت آب منطقه‌ای برای احداث این دیوار ساحلی تصریح می‌کند: حدود ۴۲۰ متر از این دیوار ساحلی از محل پل معراج به سمت غرب توسط شرکت آب منطقه‌ای و ۴۵۰ متر که به انتهای خیابان تختی و استادیوم می‌رسد نیز توسط شهردار بجنورد احداث می‌شود.

کشمیری خاطرنشان می‌کند: شهرداری بجنورد از محل منابع دولتی، هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل این دیوار ساحلی اختصاص داده است.

بوی نامطلوب و آسفالت نامساعد مسئله‌ای دیگر

شاید برای کسانی که بار اول به محله جوادیه می‌روند، بوی ناخوشایند ناشی از فاضلاب و انبارهای ضایعاتی و کوچه‌هایی با دست‌اندازها و چاله‌های فراوان بیشترین اذیت و آزار را ایجاد کند.

این محله با وجود اینکه از محلات قدیمی محسوب می‌شود و در مرکز شهر بجنورد قرار دارد، اما وضعیت خیابان‌ها و کوچه‌های آن اصلاً خوب نیست.

جوادیه بجنورد؛ محله‌ای نزدیک شهر و به دور از امکانات

تنگ بودن بعضی کوچه‌ها به‌دلیل انجام ندادن عقب‌نشینی لازم، دست‌اندازه‌های سخت و جان‌فرسایی که بعضی در اثر وقوع سیل پدید آمده‌اند و خاکی بودن کوچه‌ها از دیگر دردهای اهالی این منطقه است.

مددی از جنس مردم برای مردم

با همه مشکلات نیروهای مردمی منتظر مسئولان نماندند و آستین بالا زدند؛ گروه جهادی فرزندان روح‌الله از سال ۱۳۹۳، فعالیت‌های محرومیت‌زدایی خود در حوزه‌های مختلف را در محله جوادالائمه بجنورد آغاز کرده است.

حسین شجاعی، مسئول گروه جهادی فرزندان روح‌الله تصریح می‌کند: محله جوادالائمه فاصله زیادی با مرکز شهر ندارد، اما از نظر سطح امکانات و رفاه اهالی این فاصله با مرکز شهر فرسنگ‌ها کیلومتر به چشم می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: گروه‌جهادی فرزندان روح‌الله با ۵۰ نفر عضو ثابت و فعالیت‌های مختلف جهادی به‌ویژه در حوزه عمران، توانسته است نقش مهمی در حل بعضی مسائل محله ایفا کند.

مسئول گروه جهادی فرزندان روح‌الله خاطرنشان می‌کند: تأمین ۱۰ قلم جهیزیه برای نیازمندان، تأمین و توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی و توزیع مواد بهداشتی در دوران کرونا از مهم‌ترین اقدامات گروه جهادی فرزندان روح‌الله در محله جوادالائمه است.

شجاعی تصریح می‌کند: شناسایی افراد بی بضاعت و معرفی آن‌ها به نهادهای حمایتی و کمک در راستای ایجاد اشتغال برای اهالی از دیگر اقدامات انجام شده توسط این گروه است.

وی معتقد است: محله جوادالائمه هنوز هم با چالش‌ها و مسائل جدی روبه‌رو است که مسئولان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

مردمانی غیور پای کار وطن در محله

مردم محله جوادالائمه بجنورد با وجود تمام سختی‌ها و مسائلی که با آن روبه‌رو هستند، همواره در مسائل مختلف کشور در صحنه حاضر بوده‌اند و نقشی مفیدی را ایفا کرده‌اند.

شهید حسن وحیدی یکی از اهالی این محله بود که در راهنمایی و رانندگی منطقه مرزی زاهدان خدمت می‌کرد و سرانجام سال گذشته به دست اشرار به شهادت رسید؛ او سال‌ها در رسته پلیس راهور نیروی انتظامی خدمت کرده بود و سرانجام نیز در همین مسیر جان شیرین را برای حفظ امنیت و آرامش مردم فدا کرد.

شهید وحیدی با شهادت خود فداکاری و جان‌فشانی خود را برای مردم خراسان‌شمالی ثابت کرد و در حال حاضر اهالی محله جوادیه و بجنوردی‌ها به خودشان افتخار می‌کنند که با چنین انسان فداکاری همنشین و هم محله بوده‌اند.

اهتمام و بازدید مسئولان مفید اما ناکافی است

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ایران در جریان سفر خود به خراسان‌شمالی در تیر ۱۴۰۱، با حضور در مسجد محله جوادالائمه با مردم این منطقه هم صحبت شد و دغدغه‌های آن‌ها را از نزدیک شنید.

جوادیه بجنورد؛ محله‌ای نزدیک شهر و به دور از امکانات

مسئولان مختلف شهر و استان نیز بارها از منطقه جوادالائمه بازدید و اموراتی از این محله را سامان داده‌اند، اما به نظر می‌رسد این مقدار کافی نیست و این محله برای رفع مسائل خود نیازمند همت و توجه‌ای مضاعف است.

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان‌شمالی در بازدید از محله جوادالائمه با اشاره به اهمیت زیباسازی محلات کم‌برخوردار می‌گوید: بازگشایی معابر اصلی این محله در کنار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد اشتغال با حمایت از مشاغل خانگی می‌تواند به‌عنوان یک نقشه راه برای این محلات تعریف شود.

وی اصلاح کالبد و برقراری امنیت در محلات کم‌برخوردار را از وظایف دولت می‌داند و اضافه می‌کند: باید هماهنگی‌های لازم انجام شود و مطالعات این نقشه راه نیز کامل باشد.

استاندار خراسان شمالی تاکید می‌کند: با توجه به اعتبارات اندک کشور برای توسعه محلات کم‌برخوردار، اگر مشارکت مردمی در این مسیر رخ دهد، بدون شک توسعه سریع‌تر انجام می‌شود.

حسین‌نژاد حضور میدانی افرادی دل‌سوز با اشراف کامل به اطلاعات و تخصص‌های لازم در محلات کم‌برخوردار را قابل تقدیر می‌داند و تاکید می‌کند: در بازه زمانی یک ساله می‌توان بازخورد آن را مشاهده کرد.

سیدجواد ایلالی، دادستان بجنورد نیز در حاشیه بازدید از منطقه جوادیه بجنورد اظهار می‌کند: این منطقه با کمبودهای زیادی مواجه است؛ دادستان به‌عنوان مدافع حقوق عامه نسبت به این مشکلات حساس است.

وی با تشریح بعضی مسائل منطقه جوادیه بجنورد از جمله فاضلاب و آسفالت نامناسب می‌گوید: قرار نیست پس از این بازدید مسائل پیگیری نشود و دستگاه‌های مسئول باید به تکالیف قانونی خود برای حل مشکلات منطقه جوادیه بجنورد عمل کنند.

راه‌حل به دست مردم با مساعدت مسئولان

به نظر می‌رسد مشکلات و مسائل محله جوادالائمه بجنورد به صورت جدی متأثر از بافت فرهنگی و جمعیتی آن است و در این بین کم‌لطفی برخی مسئولان نیز بر آتش این چالش‌ها دامن می‌زند.

این محله قدیمی بجنورد، نیازمند عزم راسخ و همدلی خردمندانه اهالی برای رفع مسائل است تا با استفاده از مسیری درست حق از دست رفته خویش از منابع شهر را بگیرند؛ مسئولان استانی و شهری نیز باید نسبت به این محله نگاه دیگری داشته باشند و این را بدانند که تحول در محله جوادالائمه نیازمند یک اقدام جهادی و انقلابی است.

نظر شما