شناسهٔ خبر: 68004967 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره):

جهاددانشگاهی نگهبان و دیده‌بان علم و فناوری باشد

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: جهاد دانشگاهی باید نگهبان و دیده‌بان علم و فناوری باشد تا ضمن باز تعریف دانش و مهارت‌های نو و مورد نیاز، با رصد وضعیت جامعه، مشاغل تازه و دوره‌های میان رشته‌ای مهارت‌محور را متناسب با وضع جدید ایجاد کند و همچنین با ایجاد تناسب مؤثر میان دانش و مهارت برای حل مشکلات و پر کردن خلأهای آتی پیش‌بینی لازم را به عمل آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط‌ عمومی وزارت علوم به نقل از جهاد دانشگاهی قزوین، علی قاسم‌زاده اظهار کرد: جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی و مظهر باورمندی نسلی است که جهش و اقتدار علمی را نوعی جهاد می‌داند.  نوآوری، ایده‌پردازی و خلاقیت در کنار همکاری تیمی در انجام پژوهش‌های کاربردی و نیازمحور، می‌تواند جهاد دانشگاهی را به نهادی پویا و مکمل در کنار مراجع علمی چون دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تبدیل کند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: فعالیت‌های چندین ساله جهاددانشگاهی گواه تلاش برای طی این مسیر دشوار است. از مهمترین وجوه جهاد دانشگاهی به‌کارگیری جوانان پرتلاش و باانگیزه است که می‌کوشند به کمک نیروی جوانی و ابتکار فردی و گروهی به کاربردی نمودن دانش و کاربست تجارب علمی و پژوهشی و مهارت‌افزایی و جستجوی مسائل و تلاش برای حل آن‌ها بپردازند.

وی‌ خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی نمونه یک نهاد علمی است که نشان داد می‌تواند به پشتوانه دانش و مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و پژوهشگران و نخبگان علمی بدون بودجه دولتی بر پای خود بایستد و با چابکی سازمانی که دارد در کوتاه مدت به نیازهای موجود در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و پزشکی و صنعتی پاسخ دهد.

قاسم‌زاده گفت: البته در این میان به نظر می‌رسد، جهاد دانشگاهی باید خود را به تناسب جامعه هدف و زیست بوم هر استان و شهرستان وفق دهد؛ چون هم سطح نیازها و امکانات هر منطقه با دیگر مناطق متفاوت است و هم گستره موضوعات و نظام مسائل هر استان و حتی شهرستان از دیگر استان‌ها و شهرها متمایز است.

وی بیان کرد: کمبود نیروی متخصص، پژوهشگر قابل و گاه بی‌انگیزگی جامعه دانشگاهی به سبب نبود برخی جذابیت‌ها و حمایت‌ها برای ورود به حل مسائل و رفع نیازها و کمبود مشوق‌های مالی مدتی است در برخی شهرها و استان‌ها دانشگاه‌های مادر را به چالش کشیده است. برای اینکه بتوان این مشکل را حل کرد، به حمایت نهادها و ارگان‌های اثرگذار و پشتیبانی‌های مالی از پژوهشگران مقیم و تمام وقت در مراکز جهاد دانشگاهی نیاز داریم.

وی ادامه داد: بی‌گمان با مشارکت جهاد دانشگاهی در حل مسائل استان‌ها، می‌توان مشکل مهاجرت نخبگان را حل کرد و با کمترین هزینه بیشترین منفعت را برای کشور به دست آورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر در هر استان جهاد دانشگاهی به عنوان نقش واسط دستگاه‌ها با نهادهای علمی و دانشگاهی و فناوری، تعریف و تقویت شود و محور طرح‌ها و قرادادهای پژوهشی و عملیاتی دانش‌بنیان، جهاد دانشگاهی قرار گیرد، قطعاً محل و مکانی مناسب برای جذب جوانان فارغ‌التحصیل و ماندگاری نخبگان در کشور خواهد بود.

دلایل مشکلات جهاد دانشگاهی

قاسم‌زاده تصریح کرد: اگر جهاد دانشگاهی در چندین عرصه چون تحقیقات دانش‌بنیان در حوزه‌های پزشکی، نفت، نانو، برخی فناوری‌های نوظهور و علوم اجتماعی و فرهنگی و نوآوری در علوم انسانی و مرجعیت رسانه و خبر خوش درخشید، به سبب همت بلند جوانان جهادگر آن است؛ اما به دو دلیل این نهاد مقدس علمی با مشکلاتی حاد و مزمن گریبان‌گیر است.

وی ادامه داد: نخست آنکه هنوز بسیاری از مسئولان درک درستی از این نهاد علمی پویا و بنیادین و خوداتکا ندارند و دوم آنکه موازی کاری و روزمرگی در برخی مؤسسات جهاد دانشگاهی گاه موجب تضعیف آن شده است در این راستا باید مزیت‌های نسبی جهاد دانشگاهی در هر استان شناسایی و بر روی آن‌ها تمرکز شود تا بتوانیم حیات و استقلال این مرکز را حفظ کنیم.

این مسئول دانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باید نگهبان و دیده‌بان علم و فناوری باشد تا ضمن باز تعریف دانش و مهارت‌های نو و مورد نیاز، با رصد وضعیت جامعه، مشاغل تازه و دوره‌های میان رشته‌ای مهارت‌محور را متناسب با وضع جدید ایجاد کند و همچنین با ایجاد تناسب مؤثر میان دانش و مهارت برای حل مشکلات و پر کردن خلأهای آتی پیش‌بینی لازم را به عمل آورد.

وی گفت: متأسفانه در استان قزوین تاکنون در اغلب دولت‌ها باور چندانی به توان و ظرفیت جهادگران علم و فناوری وجود نداشته و مدیران ارشد استان فهم علمی و دانشگاهی نسبت به مسائل نداشته‌اند و ندارند لذا نه تنها جهاد دانشگاهی استان، که دانشگاه‌های استان نیز خاطره خوشی از این نوع مدیریت ندارند و به نظر بنده بزرگترین وظیفه استاندار آینده قزوین توجه و تکریم جامعه علمی استان است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان بیان کرد: جهاد دانشگاهی نیازمند اعتنا و احترام و توجه مضاعف مسئولان عالی رتبه استان است که امیدواریم در ادامه مسیر خدمت از ظرفیت‌های این نهاد انقلابی به نحو احسن استفاده شود.

نظر شما