شناسهٔ خبر: 68000084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام‌جمعه اردبیل: اسرائیل با ترور شهید هنیه خود را بی‌آبرو کرد

اردبیل- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی موسوم به اسرائیل پس از حدود ۹ ماه جنگ در غزه و با مشاهده شکست در برابر اهالی بی‌سلاح آن منطقه، به ترور شهید اسماعیل هنیه پناه برد که خود را بی‌آبرو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نمازجمعه در مصلای اردبیل با اشاره به ترور شهید هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اظهار کرد: ترور و ترس از میدان با هم عجین هستند و ترور، اعتراف صریح به شکست است.

وی افزود: ترور یکی از فرماندهان بزرگ حزب‌الله لبنان، فواد شکر در بیروت و رئیس دفتر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه در تهران برای جبران شکست در باریکه غزه و تراشیدن نوعی دستاورد برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل بیان کرد: بین آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی در جریان سفر اخیر نتانیاهو به آن کشور توافقی صورت گرفت، مبنی بر اینکه برای حفظ آبروی اسرائیلی که ۹ ماه در غزه به طور کامل شکست خورد، موضوع ترورها (که پیش‌تر با همکاری موساد و سیا روی آن کار کردند) عملیاتی گردد تا دستاوردی برای نتانیاهو درست کنند.

وی اضافه کرد: شهید هنیه در تمام سفرهایش به کشورهای گوناگون زیر نظارت سی.آی.ای بود و هر وقت می‌خواستند، می‌توانستند او را ترور کنند؛ دولت قطر هم از همپیمانان آمریکاست و هنیه در آنجا اقامت داشت و این پرسش مطرح است که چرا او را در ایران ترور کردند.

آیت‌الله عاملی با اشاره به ۲ نظریه در این زمینه تشریح کرد: دیدگاه نخست این است که دولت‌های همپیمان از آمریکا خواستند که در کشورشان این ترور انجام نشود و دولت آمریکا هم به قطر و به یک کشور بزرگ اسلامی همسایه در منطقه اطلاع داده بود که می‌خواهند هنیه را ترور کنند و آنها نپذیرفته بودند در خاکشان انجام شود.

پاسخ به ترور شهید هنیه باید حساب شده باشد

وی ادامه داد: دیدگاه دوم این است که از روی عمد ایران را انتخاب کردند تا ما را گرفتار کنند؛ زیرا هم اهانت به ایران است و هم ایران را در مقابل عمل انجام شده قرار می‌دهد و از همین رو واکنش ایران باید بسیار حساب شده باشد، نه فوری و از روی احساسات و باید به اینکه نکته توجه شود که هر ۲ ترور در تهران و بیروت نتیجه تشویق اعضا کنگره در هفته گذشته است.

امام‌جمعه اردبیل عنوان کرد: تمام اطلاعات ترور از سوی آمریکا به اسرائیل داده شده بود و سر مار در آمریکاست؛ زیرا پس از دیدار نتانیاهو از آمریکا خشونت، وحشی‌گری و وقاحت اسرائیل خیلی بیشتر شده است.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که هنیه هفت بار به ایران آمده و با رهبر معظم انقلاب هم ملاقات کرده است، حتی او در مراسم تشییع شهید رئیسی حضور یافت و سخنرانی غرایی نیز انجام داد و این پرسش مطرح است که چرا آن هنگام این ترور انجام نشد.

آیت‌الله عاملی گفت: این ترور نتیجه توافق نتانیاهو با سران آمریکا در سفر اخیرش به آن کشور است و بر همین اساس جنایت و ریخته شدن خون حدود ۴۰ هزار انسان بی‌گناه در غزه در کل بر عهده آمریکا است که با این اقدام‌ها علیه مسلمان‌ها به صراحت اعلان جنگ داده است؛

وی با اشاره به اینکه نفس تشویق نتانیاهو از سوی اعضای مجلس کنگره و سنای آمریکا نوعی اعلان جنگ و دهن کجی بزرگی به عرب‌ها و مسلمان‌ها بود، افزود: باید در مورد ترور شهید هنیه در تهران به این نکته توجه داشت که آن اقدام نقض قانون‌ها و پیمان‌های بین‌المللی، زیر پا گذاشتن قطعنامه‌های شورای امنیت، نقض منشور ملل متحد و در واقع اعلان جنگی صریح به ایران بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل خاطرنشان کرد: یک وزیر اسرائیلی گفته دوره توافق‌ها و میثاق‌های بین‌المللی و روزگار صلح و سلام گذاشته است و وقتی دشمن ما چنین نظری دارد و تمام خط قرمزها را زیرپا می‌گذارد، ما نیز باید با او همین معامله را بکنیم که با تاسف دین ما اجازه تعرض به غیرنظامیان را نمی‌دهد و از همین رو تنها مرکزهای نظامی را مورد هدف قرار می‌دهیم.

اقتدار مخابراتی و امنیتی ایران نشان داده شود

وی تصریح کرد: اگر دست ایران برای حمله به هر نقطه‌ای باز بود، به طور قطع و ۱۰۰ درصد مجبور به تخلیه همه تل‌آویو می‌شدند و این رژیم منحوس در عرض چند روز سرنگون می‌گردید؛ اینجاست که انسان با همه وجود به آتش دل امیر المومنین (ع) واقف می‌شود که فرمود اگر تقوا نبود، من با کیاست‌ترین شخص در دنیا به حساب می‌آمدم.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: اسرائیل به سگ هار آمریکا در منطقه تبدیل شده است و از آنها دستور می‌گیرد، آنها نیز به قدری این سگ هار را جری کردند که دیروز رئیس ستاد مشترک اسرائیل گفت که ترورهای دیگری در آینده در بیرون خواهیم داشت.

وی افزود: اسرائیل بانک استهداف دارد، یعنی افرادی را لیست کرده است که ترور کند و از جمله آنها سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان همچنین فرمانده انصارالله یمن که این فهرست در اختیار سرویس خارجی موساد و سازمان سی.آی.ای قرار دارد.

امام‌جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقتدار مخابراتی و امنیتی ایران خودش را نشان دهد، گفت: نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی با این اقدام انجام گرفت و به همین سبب آن جنایت اهانت صریح به ایران هم بوده است که باید از راس کشور مقتدری مانند ایران زدوده شود.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها تشریح کرد: همه جنایت‌های اسرائیل در دنیا از جمله در تهران، لبنان، سوریه، غزه، کرانه باختری و سودان بر اثر بی‌عملی و فشل شدن شورای امنیت سازمان ملل رخ داده است که وظیفه حمایت از امنیت و صلح جهانی را بر عهده دارد.

حوادث اخیر فلسفه وجودی سازمان ملل را زیر سوال برد

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: فلسفه وجودی سازمان ملل در جریان حوادث اخیر به طور کامل زیر سوال رفت و صدق مقال اقبال لاهوری درباره آن مبرهن گشته است؛ سازمان ملل باید به خاطر این ترورها اسرائیل را پای میز محاکمه بکشاند والا دستش به کشورهای دیگر هم دراز خواهد شد.

وی افزود: اسرائیل بداند با این ترورها نه امنیت برای اسرائیل درست می‌شود، نه حماس ریشه‌کن می‌گردد، نه شمال اسرائیل به آرامش می‌رسد، نه شهرک‌های شمال اسرائیل دوباره قابلیت سکونت پیدا می‌کند، نه گروگان‌ها آزاد می‌شوند، نه دست یمنی‌ها و مقاومت عراق قطع می‌گردد، نه طوفان الاقصی می‌خوابد، نه آتش غضب حزب‌الله خاموش می‌شود و نه روحیه مبارزان تضعیف می‌گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برخلاف تصور آنها همه مسائل مورد اشاره شدت می‌گیرد و در نهایت ریشه درخت خبیث صهیونیسم را از منطقه ریشه‌کن می‌کند و از همین رو به اسرائیل می‌گوییم که ۷۵ سال است مدام در کشورهای مختلف فرماندهان و بزرگان فلسطین را ترور کرده و از حماس تاکنون ۱۷ فرمانده بزرگ را شهید کرده است اما نتیجه این ترورها درخت با عظمتی به نام طوفان الاقصی شد که همه ملت‌های دنیا را بیدار و صورت اشغالگری آنها را به نحو کامل برملا و مفتضح کرد.

وی یادآور شد: اسرائیل در ۷۵ سال گذشته شخصیت‌های بسیار قوی‌تر از شهید هنیه را ترور کرده است، از جمله یاسر عرفات که از سوی موساد کشته شد ولی در نهایت از ماجرای هفتم اکتبر و طوفان الاقصی سر درآورد که نشان می‌دهد ترور نفعی به حال اسرائیل نداشته است و اگر کسی شک دارد، به سخن وزیر جنگ سابق آن رژیم، لیبرمن توجه کند که مغز متفکر آن رژیم صهیونیستی است.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: لیبرمن پس از ترور شهید هنیه اذعان کرد که در زمینه داشتن راهبرد، کمبود و نقص دارند و این نخستین بار نیست که دست به ترور می‌زنند ولی هر بار که ترور کردند، حماس بزرگ‌تر و قوی‌تر شد.

وعده صادق دوم به مراتب شدیدتر از اولی خواهد بود

وی گفت: اسرائیل یقین کند از خون شهید هنیه و حاج محسن ده‌ها و صدها هنیه و حاج محسن درست خواهد شد، چنان که خود هنیه پرورش و تربیت یافت؛ اسرائیل روستای محل زندگی او را ویران و غصب نمود و به شهرک‌های صهیونیستی تبدیل کرد، او که در اردوگاه به دنیا آمده و این ظلم فاحش را دیده بود، به آن اسماعیل هنیه مبارز تبدیل شد.

امام‌جمعه اردبیل تصریح کرد: اسرائیل تردید نکند که صدها کابوس در این زمینه برایش درست خواهد شد؛ ترور شهید هنیه برای آنها تنها یک فایده داشت و آن به لرزه درآمدن اسرائیل با وعده صادق دوم است که به مراتب شدیدتر از اولی خواهد بود.

وی افزود: اسرائیلی‌های اشغالگر در تل‌آویو برای شهادت اسماعیل هنیه جشن گرفته بودند و حلوای شادی پخش می‌کردند که به آنها باید گفت، دهن خود را شیرین نکنید و عجله نداشته باشید که خمیر این حلوا با زهرمار درست شده و پشیمانی بزرگ در راه است.

آیت‌الله عاملی عنوان کرد: اروپا و آمریکا نه ترور را محکوم کردند و نه نقض تمامیت ارضی ایران را که نشان می‌دهد دنیا مبتلابه معیارهای دوگانه شده است؛ سکوت آنها تمام هویت لیبرالیستی و قانون اساسی آنها را زیر سوال برد، آنها با این فضاحت از هویت لیبرالیستی خود استعفا دادند و طبل رسوایی این اندیشه با صدای بلند نواخته شد.

وی اضافه کرد: آمریکا نیز در این میان با پر رویی تمام اعلام کرد که سه ماه روی موضوع ترور هنیه کار شده بود که این عبارت نشان می‌دهد آمریکا تبدیل به یک تروریست دولتی بزرگ شده و جای تاسف است که دنیا مبتلابه نیروهای شر گردیده و البته شرارت این اشرار عطش دنیا را به مصلح جهانی روز به روز بیشتر می‌کند و ما اینها را به فال نیک می‌گیریم.

تصرف بخشی از اراضی اصلاندوز توسط منطقه آزاد ارس

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل در ادامه تصمیم مدیریت منطقه آزاد ارس در زمینه تملک بخشی از اراضی واقع در محدوده شهرستان اصلاندوز (مغان) را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: دوستان عزیز ما در منطقه آزاد ارس با این اقدام عجیب همه را متحیر کردند.

وی تشریح کرد: آنها بدون اطلاع مسئولان و نمایندگان استان اردبیل از هیات دولت سیزدهم مصوبه گرفتند تا حدود ۳۱ هزار هکتار از بهترین اراضی متعلق به منابع ملی در منطقه اصلاندوز را تملک و برای منطقه آزاد ارس مجموعه کشت و صنعت درست کنند.

آیت‌الله عاملی افزود: با این اقدام آنها یک قطعه بسیار مرغوب و حاصلخیز را از استان اردبیل جدا می‌کنند که به همراه حق‌آبه‌اش در اختیار منطقه آزاد ارس قرار خواهد گرفت؛ در این زمینه همه راه‌های قانونی را هم طی کردند، چون در اساسنامه منطقه آزاد خودشان این حق را برای خودشان گذاشتند که حق تصرف در خاک هر استانی را داشته باشند.

وی ادامه داد: آنها تمام مقدمات را تمام کردند و مدتی است اداره ثبت اسناد استان اردبیل را نیز زیر فشار گذاشتند که اسناد را امضا کنند تا آنها زمین را تصرف کنند و حصارکشی انجام دهند.

امام‌جمعه اردبیل بیان کرد: جای تعجب است کسانی که در هیات دولت این مجوز را به آنها دادند، نه با استان اردبیل مشورت کردند و نه به فکر تبعات اجتماعی آن بودند؛ پرسش اینکه اگر قرار باشد در آن منطقه مجموعه کشت و صنعتی ایجاد شود، چرا با مدیریت خود استان انجام نگیرد، مگر ما عاجز یا محجور هستیم؛ اگر قضیه ضرورت دارد چرا در اختیار منطقه آزاد بیله‌سوار گذاشته نشده یا به عشایر منطقه که خاک اجدادی آنهاست واگذار نشده است؟

مردم نگران نباشند، مسئولان پیگیر حقوق عشایر هستند

وی خاطرنشان کرد: تمام منطقه مغان قشلاق تاریخی عشایر و منطقه قره‌باغ، ییلاق آنها بود که از سوی روسیه از ایران جدا شد؛ سال‌ها عشایر دشت مغان زیر بار غصب قره‌باغ از سوی روس‌ها نرفتند و هر تابستان احشام خود را به آنجا می‌بردند و مدام با قشون خارجی درگیر بودند تا اینکه دولت روس به دولت قاجار شکایت و آنها را مجبور کرد که مانع از کوچ عشایر به قره‌باغ شوند.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: دولت قاجار پس از آن ییلاق‌های سبلان و باغرو را به عنوان جایگزین در اختیار عشایر دشت مغان قرار داد تا دعوای بین عشایر و قشون روس پایان یابد؛ در حالی که الان هم به قره‌باغ به چشم ییلاق‌های عشایر دشت مغان نگاه می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ‌کس در استان اردبیل نگران نباشد، چون مدیریت ارشد استان موضوع را به شورای تامین بردند و به طور کامل جلوی این تصرف غاصبانه و ظالمانه را گرفتند و اداره ثبت اسناد دیگر اجازه امضای سندی در این زمینه ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل عنوان کرد: مسئولان منطقه آزاد ارس توجه داشته باشند که آذربایجان‌شرقی چند برابر اردبیل گستره دارد و بهتر است این برنامه را در محدوده استان خودشان انجام دهند و در هیچ شرایطی فکر اصلاندوز و دشت مغان را نکنند.

وی تاکید کرد: مسئولان منطقه آزاد ارس فکر تصرف و تملک بخش نفیسی از خاک استان اردبیل را از سرشان بیرون کنند و اگر می‌خواهند به طور مجانی این ثروت عظیم را در اختیار خود بگیرند و درآمد بسیار استثنایی به طور دائمی به آنجا سرازیر ‌شود، دقت کنند که خود استان و اهالی آن در این زمینه اولی‌تر هستند.

نظر شما