شناسهٔ خبر: 67990767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

محفل دشمن شکن تحلیف/ از منشور دولت وفاق ملی تا قسم به مقاومت

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ نطق مسعود پزشکیان در روز تحلیف و بیان منطق روشن ایران در سیاست خارجی و واکنش نمادین نمایندگان مجلس پاسخ مناسبی به تحرکات اخیر نتانیاهو بود که در پیشخوان خود عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری جدید اسلامی ایران در صحن مجلس سوگند یاد کرد پاسدار مذهب رسمی، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و امانتدار قدرتی باشد که مردم به او داده‌اند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: پزشکیان در مراسم تحلیف سنگ تمام گذاشت

نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در چهاردهمین دوره مراسم تحلیف در برابر نمایندگان مجلس سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به ‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد.

چهاردهمین دوره مراسم تحلیف رئیس‌جمهور اسلامی ایران، سه‌شنبه ۹ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این مراسم رئیس قوه قضائیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات کشوری و لشکری، برخی از سفرا، مهمانان خارجی متشکل از رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه، رئیس‌مجلس، نایب‌رئیس‌مجلس، معاون و فرستاده‌های ویژه کشورهای دعوت شده در صحن مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

پس از خیرمقدم و بیانات محمدباقرقالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام غلامحسین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، روند مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آغاز شد و دکتر مسعود پزشکیان در جایگاه سخنگاه مجلس ایستاد و طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته، به‌کار گیرد.

در متن سوگندنامه که توسط رئیس‌جمهور قرائت شد، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته ‌است، حمایت کنم.

در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده ‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

در ادامه وطن امروز نوشت: قسم به مقاومت

 دیروز اما نطق مسعود پزشکیان مورد توجه قرار گرفت. او در نطق خود در حالی که نمایندگان بیش از 80 کشور دنیا و نیز بزرگان و شخصیت‌های مهم کشور در مجلس حضور داشتند تصریح کرد دولت وفاق ملی تشکیل خواهد داد. در این میان اما جملات شورانگیز پزشکیان درباره مقاومت و در ضدیت با رژیم صهیونیستی مورد توجه حضار، مردم ایران و نیز رسانه‌های خارجی قرار گرفت.

جمعه هفته گذشته بود که قصاب صهیونیست، بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا حاضر شد و نمایندگان کنگره 80 بار برای او دست زدند تا نشان دهند واشنگتن پناهگاه جنایتکاران علیه بشریت است. نتانیاهو از سوی دادگاه لاهه به جرم جنایت جنگی محکوم شده است اما در واشنگتن تمام مقامات دولتی و سران جمهوری‌خواه و دموکرات برای او فرش قرمز پهن کردند تا برای همه مسجل شود که در آمریکا، حقوق بشر صرفا شعاری برای پیگیری اهداف سیاسی کاخ سفید است.

دیروز در تهران اما مسعود پزشکیان و نمایندگان مجلس، جلوه‌ای از تقابل با این رفتار غیرانسانی در کنگره آمریکا را ایجاد کردند. اگر در کنگره آمریکا برای جنایتکار جنگی صهیونیست‌ها دست زدند؛ در تهران، در میدان بهارستان و در مجلس شورای اسلامی، در حالی که سران همه گروه‌های مقاومت حضور داشتند،

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از حقوق همه فلسطینی‌ها و مردم بی‌دفاع غزه حمایت و از آمریکا به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی بشدت انتقاد کرد. دوربین‌های خبری روز گذشته تصاویر در آغوش کشیدن رهبران مقاومت توسط رئیس‌جمهور جدید ایران را برای همه مخابره کردند تا نشان داده شود در ایران، حمایت از مقاومت و مقابله با جنایتکاران صهیونیست، نه سیاست متغیر دولتی، بلکه راهبرد ثابت حاکمیتی و مورد قبول همه دیدگاه‌های سیاسی در ایران است.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: منشور دولت وفاق ملی

مسعود پزشکیان روز گذشته به عنوان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران سوگند یاد کرد تا در چهار سال آینده، پاسدار قدرتی باشد که ملت ایران به عنوان امانتی مقدس به وی سپرده‌اند. پاسداری از این قدرت، فراز پایانی سوگندنامه‌ای است که در قانون اساسی آمده و پزشکیان روز گذشته در کنار حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در مجلس شورای اسلامی آن را قرائت کرد.

رئیس جمهور پزشکیان همچنین قسم یاد کرد، در برابر این قدرت که ملت به او سپرده است «همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار» باشد «و آن را به منتخب ملت پس از خود» بسپارد. با ادای سوگند و برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، یک فرایند تقریباً 50 روزه به پایان رسید؛ فرایندی که از حادثه سقوط بالگرد شهدای خدمت آغاز شد، با ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و اعلام تأیید صلاحیت‌ها دنبال شد و درنهایت با رقابت نفسگیر نامزدها و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دو دور، دیروز قدرت ریاست جمهوری تمام و کمال به منتخب ملت ایران در انتخابات 15 تیرماه منتقل شد.

خدمتگزار جدید ملت ایران سوگند ریاست جمهوری را در جایی یاد کرد که خود سابقه 5 دوره نمایندگی مردم تبریز را نیز در آن دارد. حالا او دوره خدمت خود در جمهوری اسلامی ایران را نه در مجلس شورای اسلامی، بلکه در سطحی بالاتر و به عنوان دومین مقام کشور پس از مقام معظم رهبری دنبال خواهد کرد.

نکته اینجاست که اگر مسعود پزشکیان تا پیش از اعلام نتایج دور دوم انتخابات صرفاً نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود، حالا او نماینده همه ملت ایران، بویژه در مواجهه با دولت‌ها و قدرت‌های خارجی است. پزشکیان حالا نماد جمهوریت و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: منشور دولت وفاق ملی

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت چهاردهم، با حضور شخصیت‌های کشوری و لشکری و با حضور نمایندگان ۸۸ کشور و ۱۰ سازمان بین‌المللی برگزار شد، مراسمی که طی آن رئیس جمهوری در پیشگاه ملت، در کنار رئیس قوه قضاییه و با حضور اعضای شورای نگهبان، به متن تعیین شده در قانون اساسی سوگند یاد کرد، این مراسم با نظمی خوب و با حضور گسترده شخصیت‌های داخلی و مهمانان خارجی برگزار شد، مراسمی که حتی نحوه نشستن و قرارگرفتن مهمانان خارجی نیز تحلیل‌های داخلی و خارجی بسیاری را به همراه داشت.

اما به تأکید رئیس جمهوری، مراسم روز سه شنبه را می‌توان آغاز دوره‌ای جدید از جمهوری اسلامی ایران دانست، نطق پزشکیان در مراسم تحلیف که به نوعی منشور دولت «وفاق ملی» وی نیز بود، تقریباً به همه نکات مهم و اساسی داخلی و سیاست خارجی پرداخته بود، نطقی که پس از سخنان رؤسای قوای مقننه و قضاییه و نیز ادای سوگند، ایراد و با واکنش های مثبت سیاسیون و فعالان مجازی روبه رو شد.

گنجی، روزنامه نگار اصولگرا نوشت: سخنرانی دکتر پزشکیان در مراسم تحلیف عزتمندانه، مقتدرانه، متواضعانه، استکبار ستیزانه، مظلوم نواز، صریح و انقلابی بود.احمد زید آبادی فعال اصلاح طلب نوشت: نطق دکتر پزشکیان در مراسم تحلیف، جملات یا عباراتی برای رضایت اغلب نیروهای سیاسی و اجتماعی دارای منافع متفاوت و متضاد را در بر داشت، اما در مجموع متوازن و تا حدودی امیدبخش بود. خلاصه این که آغاز بدی نبود و امیدوارم پایان بهتری داشته باشد.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: محفل دشمن شکن تحلیف

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت:

با سلام و ادب به مردم بزرگ ایران، نمایندگان محترم، سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران و سراسر جهان و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی؛ حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران، چنانکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است.

وی افزود: با لطف پروردگار مهربان، تدبیر رهبر انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان شد. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم.

فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آن ها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی؛ فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

به گزارش مهر، پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران و موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

رئیس جمهور عنوان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است؛ چشم انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می‌نماید. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که چشم انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

جوان نوشت: سوگند به مقاومت

مسعود پزشکیان دیروز در پیشگاه ملت ایران سوگند یاد کرد. سوگند به مقاومت؛ اینکه مقابل فشار دشمنان به ملت ایران کوتاه نیاید و سوگند حمایت از محور مقاومت که جزو آرمان‌های ملت ایران است و امروز بلند‌ترین پرچم اسلام در دستان مردم غزه است. رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد برای پاسداری از آرمان‌های ملت ایران و اینکه از خانه ملت ندای زنده باد آرمان فلسطین به همه مخابره شد. نخستین پیام رسمی دولت چهاردهم قاطع، صریح و انقلابی بود.

در مراسم دیروز هم علاوه بر سخنان سخنرانان، یک قاب تاریخی نیز ثبت شد. دو دست و انگشتانی که در هم گره خورده‌اند محکم و محکم، برآسمان خیمه زده، یکی دست رئیس‌جمهور ایران و دیگری دست اسماعیل هنیه. کابوس دیشب نتانیاهو همین تصویر بود.

با برگزاری مراسم تحلیف، فرایند استقرار رئیس‌جمهور جدید کامل شد. مرحله بعدی معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی است تا کابینه دولت هم تکمیل شود. رئیس‌جمهور در سخنان مراسم تحلیف خود براجماع ملی، اطاعت از رهبری و حمایت قاطع از ملت مظلوم فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر قدس تأکید کرد. تشویق‌های چند باره و ندای الله اکبر پاسخ حاضران به رویکرد‌های پزشکیان بود.

در مراسم تحلیف، علاوه بر رؤسای قوا و مسئولان لشکری و کشوری میهمانانی از ۸۶ کشور از رئیس‌جمهور و نخست وزیر و وزیر امورخارجه تا هیئت‌های بلندپایه و فرستاده‌های ویژه حضور داشتند.

 سوگند وفاداری به قانون اساسی

رئیس‌جمهوری پس از ادای سوگند، متن آن را در حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان امضا کرد و متن سوگند به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تحویل شد.

جام جم نوشت: تحلیف به رنگ مقاومت

آری، دیروز روز غزه بود و مقاومت.رئیس‌جمهورجدید کشورمان علاوه‌برامضای سوگندنامه بامواضع خوددرحمایت ازملت فلسطین، امضای دیگری را نیز همچون گذشته به نیابت از ملت،‌ دولت و مسئولان جمهوری اسلامی به ثبت رساند،‌ امضا پای مقاومت.

قالیباف: متعهد می‌شویم در راه پیشرفت و تحقق آرمان‌های انقلاب، دولت را یاری کنیم

مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، عصر دیروز در صحن علنی مجلس به میزبانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، هیات‌رئیسه و نمایندگان مجلس و با حضور اعضای شورای نگهبان، رؤسای قوا شخصیت‌های کشوری و لشکری، نمایندگانی از ۸۶ کشورمتشکل از ۱۰۴هیات وسازمان‌های بین‌المللی،‌ برگزار شد.

پس از آغاز رسمی مراسم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با خوشامدگویی به مهمانان داخلی وخارجی گفت: امروز همه مامتعهدمی‌شویم درراه پیشرفت و تحقق آرمان‌های انقلاب دولت را یاری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و با وجود دشمنان قسم‌خورده خارجی و داخلی، ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار کوچک‌ترین تنش سیاسی و امنیتی نشد و در اداره امور کشور نیز ذره‌ای اخلال ایجاد نشد،‌ تصریح کرد:

همگان دیدند که در فرصت زمانی کوتاه، وفق قانون اساسی و طی یک انتخابات کاملا رقابتی و جدی با حضور تمام طیف‌های سیاسی در امنیت و سلامت کامل، رئیس‌جمهور کشور تعیین شد.

در ادامه همشهری نوشت: فریاد ضدصهیونیستی رئیس‌جمهور

مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران عصر سه‌شنبه در پیشگاه قرآن‌کریم و ملت ایران سوگند یاد کرد که با همه توان در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته است، بکوشد؛ سوگندی که به سرآغازی برای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در ایران تبدیل شد.

عصر سه‌شنبه میدان بهارستان تهران درحالی یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری خود را پشت‌سر گذاشت که مهمانان داخلی و خارجی زیادی به مجلس آمده بودند تا در چهاردهمین آیین تحلیف ریاست‌جمهوری در ایران شرکت کنند.

پزشکیان در سخنان خود با بیان اینکه آنها که سلاح‌های کودک‌ کُشان غزه را تامین می‌کنند نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند، گفت: هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. این بخش از سخنان رئیس جمهور مورد استقبال نمایندگان جبهه مقاومت قرار گرفت و او را تشویق کردند.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: اتحاد برابر کنگره

دست برداشتن از اختلاف و تاکید روی همدلی و اتحاد کلیدواژه‌هایی بود که مسعود پزشکیان در صحبت‌های خود بعد از ادای سوگند به آن اشاره کرد. رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در بخشی از صحبت‌های روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس، به موضوعات محوری سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز اشاره کرد که البته با تشویق نمایندگان مجلس همراه شد. به‌جز بهارستانی‌ها نطق رئیس‌جمهور در میان کارشناسان نیز مورد استقبال قرار گرفت.

او در اولین نطق خود بعد از ادای سوگند، اولویت سیاست خارجی خود را «تحکیم روابط با کشورهای همسایه» اعلام کرد. ادبیاتی که پیش از این در دستورکار دولت سیزدهم نیز قرار داشت و اثرات مثبتی در سیاست خارجی کشور گذاشت. بخش مهمی از صحبت‌های رئیس‌جمهور به محکومیت جنایات رژیم‌صهیونیستی اختصاص داشت.

پزشکیان در نطق خود به نژادپرستی، برخی کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: «برای برخی مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها براساس رنگ پوست و زبان و دین‌شان سنجیده می‌شود.» تاکید پزشکیان بر حمایت از محور مقاومت و البته ادامه مسیر سیاست همسایگی پیام روشنی به کشورهای خارجی داشته و آن هم این است که ریل اصلی سیاست خارجی ایران با وجود سلایق متفاوت سیاسی دولت‌ها در یک مسیر قرار دارد و دیپلماسی ایران براساس منافع و عزت ملی به پیش خواهد رفت.

علاوه بر این رئیس‌جمهور در نطق خود تلاش کرد تا جای ممکن اختلافات و شکاف‌های سیاسی را که میان گروه‌های سیاسی وجود دارد، کمرنگ و بر اتحاد و همدلی تاکید کند. همین امر موجب شد صحبت‌های او در فضای مجازی مورد استقبال همه افراد از همه گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی قرار گیرد.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما