شناسهٔ خبر: 67990586 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

تسهیل‌گری در استفاده از دارایی‌های دیجیتال

تجارت روسیه و چین با رمزارز، دور از رادار تحریمی غرب

به گزارش رویترز، دو کشور روسیه و چین به دنبال افزایش استفاده از دارایی‌های دیجیتال برای تسویه حساب‌های تجاری هستند. یک شرکت چینی به نام قیفا که در زمینه تجارت بین دو کشور فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند تتر، توانسته زمان تسویه حساب‌ها را از چند ماه به یک روز کاهش دهد. همچنین، دولت روسیه در حال بررسی قانونی برای پذیرش کلیه ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی است تا بتواند با استفاده از فناوری‌های مالی جدید، تأثیر تحریم‌ها را کاهش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش استفاده از دارایی‌های دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی بین روسیه و چین، مشکلات پرداخت‌های دوجانبه را کاهش داده است.

دارایی‌های دیجیتال، پاسخ روسیه و چین به تحریم‌ها

به گفته پلتفرم دیجیتال «قيفا» به رویترز، برخی تسویه حساب‌ها از طریق بانک‌ها به دلیل تحریم‌ها ماه‌ها طول می‌کشد، استفاده فزاینده از دارایی‌های دیجیتال در تسویه حساب‌های بین‌المللی بین روسیه و چین، مشکلات پرداخت‌های دوجانبه را تسهیل کرده است.

قیفا که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده و مالکیت آن در اختیار چین است، در ابتدا بر واردات کالاهای مصرفی چینی به روسیه تمرکز داشت. با این حال، امسال این شرکت تجارت دوجانبه را آغاز کرده و از افزایش تجارت بین دو کشور بهره‌برداری می‌کند، حتی در شرایطی که تهدید تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه بانک‌های چینی، جریان پرداخت‌ها را با تشدید رویه‌های انطباق پیچیده کرده است.

کاهش تعداد بانک‌های چینیِ حاضر به پذیرش ریسک تحریم‌های احتمالی، باعث ایجاد گلوگاه‌های پرداخت و افزایش پیچیدگی مراحل جلوگیری از تاخیر شده است، از جمله استفاده از یک راهکار موقت با استفاده از بانک‌های کوچک منطقه‌ای چین که می‌توانند دور از رادار تحریمی فعالیت کنند.

تسویه حساب با تتر؛ راهکار قیفا برای عبور از موانع بانکی

قیفا که در پکن و مسکو فعالیت می‌کند و به زودی در بورس مسکو لیست خواهد شد، با مواجهه با این موانع، به سمت تسویه حساب با دارایی‌های دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده روی آورده است که می‌توانند در یک روز انجام شود.

سان تیانشو، بنیانگذار قیفا، گفت که این شرکت قانون‌گذاری در هر دو سوی مرز را از نزدیک رصد می‌کند و در حال حاضر تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی با استفاده از تتر (USDT) – یک استیبل کوین(رمز ارز پایدار) که ارزش ثابتی به دلار دارد – را انجام می‌دهد.

روسیه به تسویه حساب با استفاده از برخی از دارایی‌های مالی دیجیتال که می‌توانند سیستم بانکی را دور بزنند، از جمله تتر، اجازه می‌دهد. پارلمان روسیه همچنین در حال بررسی لایحه‌ای است که تمام ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله پرداخت در تجارت خارجی قانونی خواهد کرد.

تجارت با روسیه، نیازمند انطباق با قوانین پیچیده

کایل شوستاک، معاون رئیس هیئت مدیره، در مصاحبه‌ای گفت: «تأخیر در پرداخت‌ها به دلیل افزایش الزامات انطباق بانک‌های چینی برای تامین کالا به روسیه برای بسیاری از طرف‌های روسی ایجاد شده است. بسیاری از طرف‌های روسی به این رویه‌ها عادت ندارند و نمی‌دانند چگونه به این درخواست‌ها پاسخ دهند.»

تیانشو گفت: «پرداخت‌ها قبلاً حداکثر یک یا دو روز طول می‌کشید، اما اکنون مراحل و بررسی‌های مختلف، پرداخت‌ها را یک تا سه ماه به تأخیر می‌اندازد. در برخی موارد، مستندات ناکافی مانع از انجام تراکنش‌ها می‌شود، اما شرکت‌ها در حال سازگاری با این شرایط هستند.» تیانشو در ادامه مصاحبه گفت: «اکنون روند خوبی در جریان است؛ بسیاری از پرداخت‌ها و شرکت‌ها که این چک‌ها را گذرانده‌اند، بسته‌های اسناد را به درستی تنظیم کرده‌اند.» اما تیانشو به این نکته اشاره کرد که تردید در مورد اینکه آیا برخی محصولات دو منظوره هستند می‌تواند به تأخیرهای طولانی‌تر منجر شود.

تحریم‌های غرب ارسال کالاهای دو منظوره به روسیه که می‌تواند برای ادامه جنگ در اوکراین استفاده شود را ممنوع می‌کند. دولت ایالات متحده، چین را به عنوان یک قطب جهانی کلیدی برای تامین مواد اولیه جنگ‌افزار‌ها برای ارتش روسیه، از جمله نیمه‌رساناها و قطعات پهپاد، می‌داند. قیفا محدوده قیمت خود را برای فهرست شدن در بورس مسکو ۹۲ تا ۱۱۰ روبل (۱.۰۸ تا ۱.۲۹ دلار به ازای هر سهم) تعیین کرده است. این شرکت اعلام کرد که به دنبال توسعه در قزاقستان و سایر کشورهای سابق شوروی است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

نظر شما