شناسهٔ خبر: 67666403 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

در مسیر توسعه تجارت دوجانبه

خیز تجارت ۱۰۰ میلیارد دلاری روسیه و هند به کمک نظام پرداخت ملی

روسیه و هند توافق کردند تا حجم تجارت دوجانبه خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسانند. این توافق در دیدار سران دو کشور در مسکو صورت گرفت که در آن بر گسترش همکاری‌های اقتصادی، از جمله استفاده از سیستم‌های پرداخت ملی دو کشور، تاکید شد. با توجه به تحریم‌های غرب علیه روسیه، هند در سال‌های اخیر به یکی از شرکای تجاری بزرگ این کشور تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مسیر اقتصاد، ماکسیم اورشکین، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، گفت: روسیه و هند هدف خود را برای رسیدن به ۱۰۰ میلیارد دلار تجارت دوجانبه تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده اند.

طرح مشترک همکاری روسیه و هند

پوتین روز سه‌شنبه با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، برای گفت‌وگوهای دوجانبه دیدار کرد و در جریان این دیدار، دو طرف درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله تقویت همکاری‌ها و همچنین حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین مذاکره کردند.

اُرشکین گفت: «اعداد و ارقام نشان می‌دهند که توسعه‌ تجارت در اینجا به صورت بسیار فعالانه در حال انجام است. پوتین و مودی در مورد یک طرح مشترک همکاری استراتژیک تا سال ۲۰۳۰ توافق کردند.»

اُرشکین همچنین گفت که روسای دو کشور در مورد استفاده از سیستم‌های پرداخت هندی و روسی گفتگو کرده‌اند و افزود: «زیرساخت‌های لازم برای تضمین تعامل تجاری و سرمایه‌گذاری یکی از مسائل مهم برای دو کشور است.»

افزایش صادرات هند به روسیه

سفیر هند پیش‌تر در مسکو گفته بود که تجارت دوجانبه بین دو کشور در دو سال گذشته تقریباً سه برابر شده است و هند صادرات انرژی، کود و زغال سنگ به روسیه را افزایش داده است و افزود که این کشور جنوب آسیایی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات به روسیه است.

ماه گذشته، خبرگزاری ریانووستی با استفاده از داده‌های گمرکی گزارش داد که حجم تجارت دوجانبه بین روسیه و هند همچنان در حال رشد بوده و در چهار ماه اول سال جاری به رقم رکوردی ۲۳.۱ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

در سال‌های اخیر، هند به یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری روسیه تبدیل شده است، زیرا مسکو پس از تحریم‌های غرب به دلیل درگیری اوکراین، به سمت اقتصادهای دوست آسیایی روی آورد.

منبع: راشا تودی

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی

نظر شما