شناسهٔ خبر: 67988697 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه

شهادت امام حسن مجتبی (ع) مصادف با ۲۸ صفر تعطیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، امام حسن مجتبی (ع) فرزند ارشد حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) و پیشوای دوم شیعیان هستند که در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری بر اثر سمی که به ایشان خورانده شده بود به شهادت رسیدند.

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع)

  • تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم قمری مصادف با ۲۸ صفر سال ۱۴۴۶ قمری است.
  • تاریخ دقیق شهادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم میلادی برابر با ۲ سپتامبر سال ۲۰۲۴ است.

زندگینامه امام حسن مجتبی (ع)

امام حسن مجتبی (ع)، مشهور به کریم اهل بیت در پانزدهم رمضان سال ۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشودند. ایشان پسر حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) هستند. امام حسن (ع) در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری در شهر مدینه در سن ۴۸ سالگی به شهادت رسیدند. ایشان توسط همسر خود، جعده، مسموم شدند. پیکر ایشان در قبرستان بقیع، واقع در شهر مدینه به خاک سپرده شد. ایشان دارای القابی از جمله سبط، سید، زکی، تقی، حجت، برّ، امین، زاهد، طیب و مجتبی هستند که از همه معروف تر (مجتبی) است. امام حسن (ع) شبیه‌ترین مردم به رسول خدا (ص) در خوی، رفتار و سیادت بودند از پیامبر (ص) نقل شده است که فرمودند: ای حسن، تو از جهت آفرینش (صورت) و اخلاق (سیرت و رفتار) شبیه من هستی.

چرا به امام حسن مجتبی (ع)، کریم اهل بیت می‌گویند؟

کریم اهل‌بیت به‌معنای بخشنده اهل‌بیت، از القاب امام حسن مجتبی (ع) است که این لقب به‌دلیل سخاوت و بخشش، به ایشان داده شده است. شهرت امام حسن (ع) به کریم اهل‌بیت را به‌دلیل داستان‌هایی می‌دانند که تاریخ‌نگاران از سخاوت آن حضرت نقل کرده‌اند. به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن مجتبی (ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم نظیر و گاهی بی نظیر آن امام بزرگوار و به دلیل حمایت امام از یتیمان و نیازمندان روز "اکرام ایتام" نامگذاری شده تا فرصتی برای توجه بیشتر به مقوله احسان و بخشش باشد و چه بسا لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.

تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه

نام گذاری امام حسن (ع)

هنگامی که کودک را نزد پیامبر (ص) آوردند، حضرت رو به امام علی (ع) کرده، فرمودند: «آیا او را نام گذاری کرده ای؟» عرض کرد: «من در نام گذاری وی بر شما پیشی نمی‌گیرم». رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: «من هم در نام گذاری بر خداوند سبقت نمی‌جویم». در این هنگام جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوی خدای متعال به وی تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: «خداوند تو را فرمان داده که نام پسر هارون، «شبر» را بر او بگذاری». حضرت فرمود: «زبان من عربی است». جبرئیل عرض کرد: نامش را «حسن» بگذار و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم او را «حسن» نامید.

شهادت امام حسن (ع)

امام حسن مجتبی (ع) پس از شهادت حضرت علی (ع) به مدت ۱۰ سال مقام امامت را بر عهده داشت. حکومت اموی پس از صلح با امام حسن (ع) گرچه به بسیاری از اهداف خود رسید اما وجود مبارک آن امام (ع) را مانع از به اجرا درآوردن نیات خود می‌دانست. بدین گونه معاویه تصمیم داشت از هر راه ممکن امام دوم شیعیان (ع) را به شهادت برساند. در نهایت «جعده» همسر امام حسن (ع) دختر اشعث بن قیس را مناسب‌ترین فرد برای تحقق بخشیدن به این هدف دریافت. جعده به طمع وعده‌های معاویه، آن حضرت را با ریختن زهر در آب آشامیدنی مسموم کرد و طولی نکشید زهر بر بدن مطهر آن امام (ع) اثر کرد و کریم اهل بیت در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری به شهادت رسید.

ویژگی‌های مهم امام حسن مجتبی (ع)

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام اولین مولودی است که از نظر شرافت نسب هیچ کسی به پای او نمی‌رسد. جد بزرگوارش پیامبر و خاتم الانبیا، پدر گرامی اش اولین امام و سیدالاوصیا، و مادر مکرمش، صدیقه اطهر سیدة النساست. هیچکس قبل از امام حسن علیه السلام دارای چنین شرافت نسب و خاندانی نبوده است. او در مکتب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و امیرالمؤمنین علیه السلام رشد یافت و در دامان برترین زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، بزرگ شد. از جمله برتین ویژگی‌های امام حسن مجتبی (ع) عبارتند از:

  • عبادت
  • ترس از خدا
  • همنشینی با قرآن
  • مهربانی
  • گذشت
  • فروتنی
  • میهمان نوازی
  • بردباری
  • بخشندگی و برآوردن نیازهای دیگران‌
  • شجاعت

نظر شما