شناسهٔ خبر: 67986530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون وزیر صمت:

صادرات محصولات نهایی جایگزین خام‌فروشی می‌شود

معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: به دنبال تقویت صنایع پایین‌دست کشور هستیم و تاکید داریم باید از خام‌فروشی در صادرات به سمت صادرات محصولات نهایی برسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدمهدی برادران صبح امروز _پنجشنبه یازدهم مرداد_ در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان قزوین در اربیل اظهار کرد: رویکرد وزارت صمت در یک سال اخیر حمایت از صنایع دارای قابلیت‌های صنعتی صادرات‌محور بوده و زمانی می‌توانیم مطمئن شویم که صنعتمان گلخانه‌ای نیست که آن را در مقیاس جهانی و تراز بین‌المللی ببینیم و بتوانیم محصولاتمان را در این بازار عرضه کنیم.

وی افزود: اگر محصولات تولید داخلی بتواند رضایت‌مندی کشورهای همسایه و سایر مقاصد تجاری بازارهای هدف را برآورده کند، قطعاً در حفظ بازارهای داخلی هم به طریق اولی موفق خواهیم بود، اما اگر صرفاً به بازار داخلی اکتفا کنیم با غفلت از مزیت‌های رقابتی در تراز جهانی با کاهش سهم بازارهای جهانی و حتی بازار داخلی مواجه خواهیم شد و این موضوع هم در عرصه رقابت قیمتی و تنوع محصولات و کیفیت می‌تواند آسیب‌زا باشد.

لزوم جبران نقاط ضعف صادراتی در کشورهای همسایه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کیفیت یک کالا با خدمات پس از فروش و ضمانت آن ارتباط تنگاتنگ دارد، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر توانسته‌ایم با شناسه‌گذاری و صدور شناسنامه محصولات و اضافه کردن سطح بالاتری از خدمات برای ضمانت کالاها در گروه‌های مختلف کالایی مسائل را دنبال کنیم.

برادران اضافه کرد: اما در عرصه فراملی هم باید توجه بیشتری داشته باشیم و با تقسیم بازارهای جهانی در کشورهای مختلف توسط سمپوزیوم‌های تولیدکنندگان بزرگ نقاط ضعف خود را در ارائه خدمات محصولات در کشورهای مختلف و همسایه از جمله در عراق جبران کنیم.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان بستر مناسبی است که در سال‌های اخیر نحوه مبادلات تجاری در این اقلیم تسهیل شده و چون ظرفیت‌های تجاری بالایی دارد مورد توجه صادرکنندگان و واردکنندگان کشورمان هم بوده است. البته باید توجه کرد چون در این حوزه پیوندهای قومیتی و دینی بویژه در غرب کشور با اقبال مواجه شده و برای تداوم این پیوند می‌بایست مراودات خود را تقویت کنیم.

موازی‌کاری صادراتی بین تولیدکنندگان به حداقل برسد

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اتصال توانمندی‌های استان‌های مختلف کشور به کشورهای مختلف جهان را از اقدامات خوب سازمان توسعه تجارت در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: این موضوع با هماهنگی رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌ها دنبال می‌شود و برای تخصصی‌تر شدن خدمات این عرصه باید از همه فرصت‌های بین‌المللی حداکثر استفاده را ببریم و موازی‌کاری‌هایی که بین تولیدکنندگان و حتی مدیران کشورمان در نوع تعامل با کشورهای مختلف ایجاد می‌شد را به حداقل برسانیم.

برادران با اشاره به اینکه قزوین از استان‌های صنعتی کشور است که در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی توانمندی‌های خوبی دارد، اضافه کرد: این استان از نظر تجارت خارجی هم وضعیت مدیریت خوبی داشته و با محور اتاق بازرگانی نمایشگاه‌های بین‌المللی مطلوبی برگزار شده و با رویکرد حمایت از تولیدکنندگان موفقیت‌های خوبی داشته و امروز هم می‌تواند از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرده و محور کارهای بزرگ‌تر باشد.

وی ادامه داد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان قزوین در استان اربیل یک اتفاق خوب است که آن را به فال نیک می‌گیریم و حضور تولیدکنندگان قوی و توانمند در این رویداد فرصتی برای توسعه مناسبات تجاری فراهم کرده که امیدواریم به نتیجه برسد.

هدف‌گذاری بلندمدت برای حضور بیشتر در بازار عراق

معاون وزیر صمت با بیان اینکه اتاق بازرگانی قزوین توانسته است ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کند، تصریح کرد: در سالیان اخیر برخی تولیدکنندگان سهم خوبی را در بازار اقلیم کردستان عراق ایجاد کرده‌اند و برخی هم از فرصت‌های موجود چند شعبه نمایندگی فروش در اقلیم راه‌اندازی کرده‌اند که می‌تواند به افزایش صادرات و اقتصاد پایدار آن‌ها کمک کند.

برادران ادامه داد: به دنبال تقویت صنایع پایین‌دست کشور هستیم و تأکید داریم باید از خام‌فروشی در صادرات به سمت تولید محصولات نهایی برسیم؛ برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها فرصت خوبی برای تحقق این هدف و ارتقای فعالیت‌ها است.

وی گفت: بیشتر سفرهای ما در داخل کشور و به استان‌ها برای هماهنگی همین امور است و در سفرهای خارجی نیز با فعالیت سازمان توسعه تجارت ایران اقدامات بسیار مؤثری صورت گرفته است و اتاق بازرگانی قزوین هم همکاری خوبی داشته و توانسته است به ایجاد زنجیره ارزش محصولات نهایی، دوری از خام‌فروشی، تکمیل صنایع اشتغال‌زا و دارای ارزش افزوده بالا کمک کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از آنجا که بیشترین سهم صادرات ما پس از چین به کشور عراق است، باید با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری و با یک هدف‌گذاری بلندمدت در این بازار حضور بیشتری داشته باشیم.

نظر شما