شناسهٔ خبر: 67984563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اشعه uv در اراک به وضعیت فرابنفش رسید

اراک - ایرنا - رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شاخص اشعه ماورای بنفش در اراک به وضعیت فرابنفش (به شدت زیاد) رسید و حداقل این وضعیت تا نیمه مردادماه جاری از ساعات ۱۰ تا ۱۴ وجود دارد که نیاز است توصیه‌های بهداشتی و ایمنی جهت حفظ سلامتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا محرابیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: مقدار شاخص اشعه فرابنفش عدد ۱۱ یا بیش از آن است که اراک در ساعت ۱۰ تا ۱۴ چند روز گذشته به این عدد رسید.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی مردم باید سعی کنند در زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرند و حتما عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کلاه لبه دار بزنند،لباس آستین بلند بپوشند و برای عبور از زیر نور خورشید از چتر یا سایه‌بان استفاده کنند.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: اشعه ماورای بنفش (UV) بخشی از طیف نور خورشید است که برای چشم انسان نامریی است و این اشعه در مقادیر کم، فواید مختصری مانند تحریک تولید ویتامین D دارد، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند منجر به عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی شود.

محرابیان عنوان کرد: شاخص UV را برای اندازه‌گیری شدت اشعه ماورای بنفش در یک مکان و زمان خاص استفاده می‌کنند و این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰+ دارد که هرچه عدد بالاتر باشد، خطر قرار گرفتن در معرض اشعه آن بیشتر است و تحت تاثیر عواملی مانند زمان سال، زمان روز، موقعیت جغرافیایی، ارتفاع، پوشش ابر و شرایط جو قرار می‌گیرد.

وی گفت: بطور کلی سطوح UV در ساعات ظهر (بین ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر) در بالاترین سطح خود قرار دارد و در زمستان نسبت به تابستان پایین‌تر است.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: سرطان پوست، پیری زودرس، آسیب به چشم و ضعف سیستم ایمنی از جمله اثرات مخرب افزایش اشعه UV است.

محرابیان تاکید کرد: افزایش سطح UV یک نگرانی واقعی است، اما با اقدامات پیشگیرانه ساده می‌توان از خطرات آن محافظت کرد.

نظر شما