شناسهٔ خبر: 67979613 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از کشف یک نوع چوب جدید تا کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها با دانش بومی

محمدحسین رضوانی‌فرد

دنیای علم و فناوری امروز شاهد اخبار گوناگونی از ایران و سراسر جهان بود که با هم به مرور گزیده‌ای از این اخبار می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جهان علم و فناوری در ایران و سایر نقاط دنیا امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ حامل اخبار گوناگون و قابل توجهی بود که در این بسته خبری به شکل خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

از کشف منشأ احتمالی حیات روی زمین و کشف یک نوع چوب جدید گرفته تا کشف روشی برای دور کردن پشه‌های ناقل از انسان، بسته شدن تلویزیون کابلی ناسا، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها با دانش بومی و تولید همزمان آب شیرین و آب گرم با سامانه‌های فتوولتائیک داخلی، همگی دستچینی از اخبار امروز هستند که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم.

گفتنی است که شما مخاطبان گرامی در صورت تمایل به دستیابی به محتوای هر خبر می‌توانید تیتر آبی رنگ آن را لمس کنید تا به طور کامل آن را مطالعه کنید.

عامل تشکیل حیات روی زمین نه دنباله‌دارها بوده‌اند نه سیارک‌ها!

گروهی از دانشمندان دانشگاه «هاروارد» به شواهد جدید دست یافته‌اند که نشان می‌دهد احتمالا صاعقه عامل ایجاد اولین عوامل ضروری برای تشکیل حیات بر روی زمین بوده است.

دانشمندان نوع جدیدی از چوب کشف کردند

در یک مطالعه جذاب که شبیه یک داستان کارآگاهی گیاه‌شناسی است، محققان رازی را کشف کردند که مدت‌ها در میان چوب برخی از محبوب‌ترین درختان جهان پنهان شده بود.

کشف روشی برای دور کردن پشه‌های ناقل از انسان

دانشمندان با توسل به مهندسی ژنتیک موفق شده‌اند دو نوع باکتری موجود روی پوست انسان را به گونه‌ای دستکاری کنند که پشه‌ها به سمت آن جذب نشوند.

ناسا تلویزیون کابلی خود را جمع می‌کند

کانال کابلی آژانس فضایی ایالات متحده(ناسا) در ماه اوت از روی آنتن می‌رود و ناسا قصد دارد سرویس پخش جدید خود موسوم به «ناسا پلاس» را راه‌اندازی کند.

ویدئویی از روشن شدن موتورهای «استارشیپ» در آستانه پرواز پنجم

موتورهای موشک بزرگ «استارشیپ» در آستانه پنجمین پرواز آن روشن شدند تا توانایی موشک برای این ماموریت سنجیده شود.

سامانه «چشم کوسه» برای دوری از کوسه‌ها

سامانه جدید موسوم به «چشم کوسه»(SharkEye) متشکل از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی برای شناسایی کوسه‌ها و ارسال هشدار لحظه‌ای به افراد حاضر در ساحل‌هاست.

گسل شمال البرز مسبب زمینلرزه ۴ رامسر

به باور محققان حوزه مخاطرات طبیعی، احتمالا گسل زلزله ۴ رامسر استان مازندران گسل «شمال البرز» است.

نتایج امیدبخش بازچرخانی آب در تصفیه خانه‌های اصفهان با نانوحباب

با توجه به چالش استان اصفهان در زمینه آب یکی از شرکت‌های فناور با پیاده‌سازی فناوری نانوحباب در برخی تصفیه‌خانه‌های اصفهان، به بازچرخانی آب در تصفیه‌خانه‌ها کمک شایانی کرده است.

بررسی ۷ دوره فعالیت جشنواره اندیشمندان در حوزه حمایت از توسعه کسب‌وکارها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را یکی از رویدادهای اصلی هفته پژوهش و فناوری دانست و گفت: با توجه به پشتوانه علمی محکم این جشنواره، امید است با اهتمام خیرخواهانه در این جشنواره بیش از پیش شاهد پیشرفت در حوزه علم و فناوری در کشور باشیم. 

مسابقه ایده‌های جدید برای تامین آب آشامیدنی مسافران ماه

رقابت بزرگی که توسط آژانس‌های فضایی انگلیس و کانادا در حال برگزاری است، از ایده‌هایی استقبال می‌کند که راهی را برای تامین آب آشامیدنی روی سطح ماه ارائه دهند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها با دانش بومی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه خدمات محاسبه و پایش انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها زمینه‌ای را برای کاهش انتشار گازهای آلاینده فراهم کرده است.

تولید همزمان آب شیرین و آب گرم با سامانه‌های فتوولتائیک

گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تامین آب شرب مناطق محروم سامانه‌های آب شیرین‌کن مبتنی بر پنل‌های خورشیدی را به تولید رساندند که علاوه بر آب شرب قادر به تامین آب گرم نیز هست.

ضرورت رفع وابستگی بیش از ۸۰ درصدی به واردات در تامین نهاده‌های دامی

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، از تعداد ۵۴۴ شرکت‌ دانش‌بنیان بخش کشاورزی و ۸۷۰ محصول دانش‌بنیان این حوزه خبر داد.

انتهای پیام

نظر شما