شناسهٔ خبر: 67975226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیام مسئولان فرهنگی برای شهادت «اسماعیل هنیه»؛

عروجی ملکوتی در طلیعه خورشید آزادی فلسطین/ نام «هنیه» جاودان شد

تهران- ایرنا- مدیران، مسئولان و اهالی فرهنگ و هنری کشور در پیام‌های جداگانه با تبریک و تسلیت شهادت «اسماعیل هنیه» و یکی از محافظان او، تاکید کردند: شهادت هنیه عروجی است ملکوتی که نامش را در زمان جاودانه و امت اسلام را در پیمودن راه حق قوی‌تر و مصمم‌تر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بامداد چهارشنبه -دهم مردادماه ۱۴۰۳- محل اقامت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به ایران آمده بود، در تهران مورد اصابت قرار گرفت و او و یک نفر از محافظان او به شهادت رسیدند، که واکنش و پیام‌های مسئولان فرهنگی هنری کشور را به دنبال داشت.

شهادتت مبارک

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیام در فضای مجازی به شهادت اسماعیل هنیه واکنش نشان داد. متن پیام به شرح زیر است: مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَیۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَیٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن یَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِیلࣰا

به تعبیر امام راحل، شرف بزرگ شهدای در راه حق، «حیات عند الرّب» و ورود در «ضیافه اللَّه» است.

اسماعیل عزیز مقاومت شهادتت مبارک.

فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت تقویت شد

شورای فرهنگ عمومی کشور شهادت اسماعیل هنیه یکی از شاخص‌ترین چهره‌های محور مقاومت بر همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت گفت و در پیامی ضمن محکوم کردن ترور ناجوانمردانه این عضو ارشد حماس و یکی از محافظان وی، تاکید کرد: چنین حرکت‌های غیر انسانی آزادیخواهان جهان را برای تلاش در راه احقاق حق مظلومان و ستمدیدگان عالم و مبارزه با حکومت‌های شیطانی مصمم‌تر و فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را غنی و تقویت می‌کند.

سراپای وجودت عطر قرآن داشت اسماعیل! 

علیرضا قزوه شاعر انقلاب هم در پی شهادت اسماعیل هنیه قطعه شعری سرود: 

شبیه حاج قاسم بودی، اسماعیل ما بودی

تو را قابیلیان کشتند تو هابیل ما بودی

سراپای وجودت عطر قرآن داشت اسماعیل! 

شهادت را کدامین آیه از تنزیل ما بودی؟ 

سلام الله، بازوی رشید مردم غزه! 

شما بازوی برحق خدا، سجیل ما بودی

فلسطینی چه فرقی می‌کند با قوم ایرانی

تو ای یوسف‌ترین ای ایلیا از ایل ما بودی

بخوان قرآن بخوان، بی سر بخوان این بار اسماعیل! 

که صوت عرشی و بارانی ترتیل ما بودی

ترور مهمانمان را بر نمی‌تابیم

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در پی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در پیامی این واقعه را تسلیت گفت و افزود: شهادت نماد مبارزه بی‌امان با صهیونیست، جناب آقای اسماعیل هنیه که در طول عمر بابرکت خویش مجاهدانه پرچم آزادی قدس شریف را برافراشته بود بر همه رزمندگان مقاومت و مجاهدان فی سبیل الله تسلیت باد. آن شهید عزیز در جهادی خستگی ناپذیر و بدون ذره‌ای شک در مسیر آزادی سرزمین فلسطین و قبله اول مسلمانان جهان گام برداشت و پاداش خویش را با شهادت گرفت. شهادت شهید هنیه در تهران و به دست دشمن زبون، اقدامی‌بزدلانه محسوب می‌شود. بی شک مردم غیور ایران ترور مهمان خود را بر نمی‌تابند و عاملان این جنایت تاوان سنگینی بابت چنین اقدام وقیحانه‌ای خواهند داد. خون پاک این شهید عزیز و سایر شهدای جبهه گسترده مقاومت، درخت پیروزی فلسطین را تنومندتر میکند و نویدبخش آزادی بیت المقدس و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی است.

ما به قربانگاه‌ها دیدیم نام اسماعیل را / غرق خواهد کرد خونش نام اسرائیل را

عروجی است ملکوتی که در زمان جاودانه می‌شود

علی‌اکبر متکان، معاون وزیر و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت و بیان داشت: شهادت هنر مردان خداست.

در متن پیام علی‌اکبر متکان آمده است: در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند...

شهادت هنر مردان خداست و بندگان مخلص و الهی، همیشه و در همه حال در آرزوی شهادت هستند و خوشا به حال کسانی که در راه جهاد و مقابله با شیاطین، عاشقانه به دیدار معبود شتافتند.

برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش حماس که چندی پیش بارها در معرض شهادت قرار گرفت و این‌بار دستان ناپاک رژیم غاصب صهیونیستی، خون پاک و شریف این مجاهد نستوه که عمری را در راه مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم اشغالگر اسرائیل و در راه آزادی و سربلندی قدس شریف و رهایی ملت آزاده و مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران سپری کرد، بر زمین ریخت که این خود عروجی است ملکوتی که در زمان جاودانه می‌شود؛ همان‌گونه که چندی پیش شهادت مظلومانه خانواده این مجاهد شریف خونی تازه در رگ‌های جنبش مقاومت فلسطین دمید، امروز نیز به فضل الهی این نبرد حق علیه باطل با آرمانی بس والاتر ادامه خواهد یافت.

امت عزیز اسلام را در پیمودن راه حق قوی‌تر خواهد کرد

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پی شهادت آقای اسماعیل هنیه بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است: حادثه تاسف بار و تلخ شهادت برادر مجاهد و عزیز شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین (حماس) توسط رژیم جنایتکار و منحوس صهیونیستی موجب تاثر و اندوه فراوان شد. این جنایت تروریستی بیانگر اوج درماندگی و حقارت صحنه‌گردانان اصلی آن‌ است که به خیال باطل خود گمان می‌کنند، می‌توانند روحیه آزادی و مقاومت امت اسلامی را از بین ببرند، لکن به حول و قوه الهی این خون های پاک به ناحق ریخته شده شجره طیبه جبهه مقاومت اسلامی را پربارتر و عزم راسخ امت عزیز اسلام را در پیمودن راه حق قوی تر خواهد کرد.

سردمداران باند جنایتکار صهیونیستی و حامیان آنها بدانند این گونه اقدامات بزدلانه و از سر درماندگی نه تنها باعث بقای آنها، که بنا بر سنت متقن الهی منجر به محو شدن هر چه سریعتر این رژیم اشغالگر از صفحه روزگار خواهد شد. 

کوچکترین خللی در اراده آهنین برای «آزادی قدس شریف» ایجاد نخواهد شد

تشکل‌های شاهد و ایثارگر در پیامی ترور ناجوانمردانه شهید اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس را تسلیت گفتند. 

در این پیام آمده است: این ترور ناجوانمردانه و خبیثانه رژیم نامشروع اشغالگر قدس بیش از پیش پرده‌های رسوایی جنایت و درنده خویی این رژیم فاسد را بیش از گذشته آشکار و به همگان ثابت کرد که این غده سرطانی برای نیل به اهداف نامشروع خود از هیچ اقدام غیر انسانی و غیر اخلاقی دریغ نخواهد کرد.

ما ایمان داریم ایران اسلامی با تکیه بر عنصر اقتدار و عقلانیت، پاسخی سخت و پشیمان کننده به این جنایت بزرگ خواهد داد و انتقام خون این شهید مبارز و مجاهد را خواهیم گرفت. قساوت و ددمنشی این جنایت پیشگان با ریختن خون فرزندان این ملت مسلمان گواهی برحیات بالثارات الحسین (ع) است و جهانیان بدانند قطره قطره خون این شهیدان دلیل محکمی بر عزم راسخ خدمتگزاران آنها در مبارزه و جهاد با دشمنان قسم خورده و پلید است. بدون تردید و به برکت خون شهدا این حمله وقیحانه منجر به اتحاد و انسجام هر چه بیشتر آحاد آزادیخواهان می شود و کوچکترین خللی در اراده آهنین آنان «آزادی قدس شریف» ایجاد نخواهد شد.

خون شهید هنیه طلیعه برآمدن خورشید ظفر و آزادی فلسطین 

مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در پی اقدام تروریستی اسرائیل غاصب در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه بیانیه‌ای صادر کرد. متن بیانیه به این شرح است: آن شهید بزرگوار در ماه محرم که ماه پیروزی خون بر شمشیر است و در ام القرای جهان اسلام توسط شقی ترین دشمنان عالم بشریت و در تروری ددمنشانه شربت شیرین شهادت نوشید و به دیدار معبود شتافت.

در این پیام آمده است: آن شهید مجاهد نماد مقاومت علیه صهیونیست جهانی و پرچم دار آزادی قدس شریف بود. این اقدام، عجز دشمنان مقاومت در میدان رزم را بیش از همیشه نشان داد. ملت ایران، ترور او را که مهمان عزیز خود بود، بر نخواهد تابید و انتقام سختی چشم انتظار عاملان این اقدام هولناک خواهد بود.بی شک خون شهید هنیه طلیعه دیگری برای برآمدن خورشید ظفر و آزادی فلسطین عزیز است.

شهادتت مبارک

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پی شهادت اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس،در شبکه اجتماعی نوشت: 

"یحیای دیگری به سما پر کشید از این ایل

گویا دوباره صحبت ذبح است و حرف «اسماعیل»

در خاک ما به خانه مهمان‌مان تجاوز شد

دیگر چه چاره مانده به جز محو و حذف اسرائیل؟!"

روشن شدن ابعاد جنایت و تنبیه عاملان

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی نوشت:

«وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»

برادر عزیزم ابوالعبد شهادتت مبارک.

حق مسلم جبهه مقاومت روشن شدن سریع ابعاد این جنایت و تنبیه عاملانش است.

نام هنیه در کنار نام مجاهدان راه خدا ثبت و ماندگار شد

حسین دهقان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پیامی شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفت و نوشت: شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، برادر مجاهدم اسماعیل هنیه که عمر پربارش در دفاع از ملت و آرمان فلسطین و مجاهدت با سفاک‌ترین و شرورترین دشمنان انسانیت گذشت، نشان افتخاری بود که نام هنیه را در کنار نام مجاهدان راه خدا ثبت و ماندگار کرد.

ترور ناجوانمردانه این مجاهد خستگی‌ناپذیر و پیوستن به همرزمان، ۳ فرزند شهید و بقیه اعضای شهید خانواده‌اش، نشان از تلاش بی‌ثمر رژیم صهیونیستی برای رسیدن به یک آرامش روحی است که هیچگاه میسر نخواهد شد.

امروز این باند آدم‌کش با انجام چنین اقدامات ددمنشانه‌ای تصویر کثیف خود روی کره زمین را کریه‌تر از همیشه کرده‌ است. لذا بدیهی است هر نوع انتقامی در هر نقطه‌ای از جهان توسط جبهه حق امری محتوم خواهد بود.

اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت اسماعیل هنیه شهید قدس به رهبر معظم انقلاب، ملت مظلوم فلسطین و همه مجاهدان راه حق، با اتکا به آشنایی ۴ دهه‌ای خود با محور مقاومت، رژیم صهیونیستی را در ضعیف‌ترین و ذلیل‌ترین دوران حیات منحوس آن می‌بینم و با توجه به رفتارهای بی‌سابقه این گروه فاقد ریشه، امید دارم جهانیان بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد، زوال و پایان عمر این رژیم را ببینند.

شهادت، هنیه را در جوار اولیا و صلحا قرار داد

هیات اسلامی هنرمندان شهادت دردناک «اسماعیل هنیه» فرمانده سختکوش جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را به همه آزادی خواهان و ملت مظلوم و قهرمان فلسطین و مردم داغدار ایران و فلسطین و امت اسلامی تسلیت گفت و افزود: امید است تا «ریاست محترم جمهور چهاردهم» به عنوان «رئیس شورای عالی امنیت ملی» با همراهی همه دستگاه‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی به سرعت الگوی ترسیم شده «نهج‌البلاغه» را در برخورد با دشمن جنایتکار صهیونیستی و فرجام میهمان‌کشی در جمهوری اسلامی را به معرض دید جهانیان برساند و در این آزمون عملی مقتدارانه اقدام کند.

پرواضح است که «شهادت اسماعیل هنیه» هدیه‌ای الهی برای اوست که پس از سال‌ها مبارزه و مجاهدت و تحمل داغ عزیزترین افراد خانواده و دوستانش اینک به کاروان شهدا و سید شهدای مقاومت «شهید حاج قاسم سلیمانی» می رسد. این شهادت بی‌تردید برای روح بلند او یک هدیه الهی و پاداش بی نظیری است که او را در جوار اولیا و صلحا قرار می دهد، ولی نکته دردناک، شهادت او در ام‌القری اسلامی و آن هم در موقعی است که میهمان ایران بوده است.

هیات اسلامی هنرمندان از همه هنرمندان آزاده جهان دعوت می کند ابعاد جنایتکارانه این اقدام تروریستی در تدام ظلم های گسترده به مردم مظلوم غزه را برای جهانیان ترسیم کنند.

هنیه به رستگاری بزرگ وعده داده شده خدا رسید

خانه کتاب و ادبیات ایران هم در پیامی شهادت اسماعیل هنیه با بیان اینکه شهید هنیه جانش را در راه آزادی بشریت با خدا معامله کرد و به رستگاری بزرگ رسید، نوشت: «پیروان ابلیس و دشمنان خدا و بشریت بار دیگر دست به جنایتی عظیم زده و با ترور مجاهد راه حق شهید اسماعیل هنیه، برگی دیگر از تاریخ پلید خود را ورق زدند، اما نمی‌دانند که او که در راه خدا پیکار می‌کرده، شهید است و با ریخته شدن خونش کتاب و دفتر سرخ آزادی انسان پربارتر از قبل می‌شود. 

در این پیام آمده است: ما گریه نمی‌کنیم چون شهیدمان به رستگاری بزرگ رسیده است. ما با این اتفاق بر کینه‌هایمان از شر مطلق می‌افزاییم و خود را آماده مبارزه‌ای می‌کنیم که این دشمن خونخوار بشریت را از روی زمین محو گرداند. ان‌شاالله.»

نظر شما