شناسهٔ خبر: 67964114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش لحظه ای از واکنش‌ جریانات و اشخاص به ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس:

این ترور نقض آشکار قوانین است | این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند | اقدام تلافی جویانه در راه است

ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، موجی از محکومیت های منطقه ای و بین المللی را به راه انداخته است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد : آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی  در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند .

متن اطلاعیه به این شرح است:

 

         بسم الله الرحمن الرحیم
            انا لله و انا الیه راجعون


با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس ، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

 

علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


ترور (شهادت) اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران با واکنش هایی همراه بوده است:
 

رئیس جمهور کشورمان

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی: خون برادرمان پایمال نخواهد شد

قالیباف، در پی شهادت شهید هنیه: ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت.

 

دو ملت ایران و فلسطین در آغوش یکدیگر داغدار این مصیبت بزرگ هستند.

 

معاون اول رئیس جمهور: شهادت هنیه از پیامدهای سکوت در قبال جنایات صهیونیست‌ هاست

شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان یکی دیگر از جلوه های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین المللی است.

 

این اقدام مذبوحانه مبتنی بر اهدافی شوم از جمله بحران آفرینی جدید در سطح منطقه و به چالش کشیدن مناسبات منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در این مقطع زمانی به ویژه در آغاز به کار «دولت وفاق ملی» بوده است.

 

شهادت اسماعیل هنیه چالشی در مسیر مقاومت ایجاد نکرده و به انگیزه جدیدی برای پبوند بیشتر میان مجاهدان علیه دهه ها اشغال، سرکوبگری و جنابت بدل خواهد شد.

 

اینجانب شهادت این انسان آزاده، مومن و پرهیزکار را به آزادگان جهان، ملت مظلوم و مقاوم فلسطین و خانواده شهیدپرور ایشان تبریک و تسلیت عرض می کنم .

 

به یاری خداوند، پیروز نهایی برای فلسطین مقاوم خواهد بود.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه

شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

 

بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزهٔ عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادیِ قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

 

آیت‌الله نوری همدانی شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفت

آیت الله حسین نوری همدانی مراجع عظام تقلید با صدور پیامی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت.

 

سردار یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا

رژیم صهیونیستی بهایی سخت و دردناک برای ترور اسماعیل هنیه دریافت خواهد کرد.

 

محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

شهادت انسان آزاده، مومن و رهبر سرافراز ملت فلسطین، اسماعیل هنیه را به همه آزادگان عالم به ویژه ملت قهرمان فلسطین تسلیت می‌گویم. این شهادت سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو از کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌ها است.

 

چه احمق هستند آن ها که فکر می کنند این نوع قدرت‌نمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آن ها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد.

 

محمدجواد ظریف وزیر اسبق خارجه ایران

ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد.

 

جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود.

 

وزیر کشور: ترور«اسماعیل هنیه» از سوی فرزندان مقاومت بی‌پاسخ نمی‌ماند

احمد وحیدی در پیامی به مناسبت شهادت «اسماعیل هنیه»،آورده است: شهید اسماعیل هنیه از سرداران آزادیخواه جبهه مقاومت بود که راه و رسمش تا ابد سرمشق مجاهدان اسلام خواهد بود.

 

رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیان آن تصور می‌کنند با اقدامات تروریستی جبهه مقاومت تضعیف می‌شود، غافل از آنکه شهادت هریک از فرزندان راه مقاومت، مسیر حق طلبان و مظلومان جهان را در راه رسیدن به هدف اصلی یعنی آزادی قدس شریف و ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیون هموارتر خواهد کرد.

 

بی‌شک ترور شهید هنیه از سوی فرزندان راه مقاومت بی‌پاسخ نخواهد ماند و پیروز قطعی این میدان بنا بر وعده خداوند مجاهدان راه حق خواهند بود.

 

اینجانب شهادت فرزند برومند راه مقاومت آقای اسماعیل هنیه را به ملت مظلوم فلسطین و تمامی حق طلبان ومظلومان جهان تسلیت می گویم و بی تردید رژیم صهیونیستی با این اقدامات تروریستی و جنایتکارانه، خود را به سقوط نهایی نزدیکتر نموده و هلاکت قطعی و نفرت عمومی جهانیان را علیه خود بیشتر می‌کند.

 

پسر اسماعیل هنیه: با ترور رهبران، مقاومت متوقف نخواهد شد

«عبدالسلام» پسر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس: پدرم به آنچه آرزویش را داشت رسید. ما در یک انقلاب و نبرد مداوم علیه دشمن صهیونیستی هستیم.

 

مقاومت با ترور رهبران آن متوقف نخواهد شد.

 

دختر اسماعیل هنیه خطاب به کشورهای عربی: ایران از شما بهتر است

لطیفه اسماعیل هنیه، یکی از دختران شهید اسماعیل هنیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره شهادت پدرش نوشت: کسانی که می گویند ایران علت (شهادت اسماعیل هنیه) است!! شما از او در کشورهای خود میزبانی نکردید، ای قوم عرب شما از ایران به ما نزدیک تر هستید!! اما ایران، بهتر از شما از ما حمایت کرد. به همین علت حق ندارید درباره ایران سخن بگویید. ایران از شما شرافت بیشتری دارد و احساس می کنم ایران پایتخت اسلام است.

 

دختر شهید هنیه در توئیت دیگری نوشت: پدرم در ایران شهید شد. ایران، کاروانی از رهبران شهید خود را تقدیم کرد. روابط ما با ایران قوی است و شک و تردیدی آن را به لرزه نمی اندازد. ما خوب می دانیم چه کسی دشمن ما است. دشمن ما رژیم اشغالگر است و باید دشمن، هدف باشد. به ایجاد شبهه پایان دهید. همه کشورهای غربی با هم متحد هستند، اما ما مسلمانان از این مواضع برای تفرقه بهره برداری می کنیم.

 

بیانیه حماس در پی ترور شهید اسماعیل هنیه 

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون

 

جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوگ فرزندان ملت بزرگ ما فلسطین، ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است‌.

 

برادر رهبر شهید مجاهد اسماعیل هنیه رهبر نهضت پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست ها به محل سکونتش در تهران جان باخت.

 

بیانیه رسمی گردان های قسام شاخه نظامی حماس

نخست اینکه رهبر مجاهد "ابوالعبد" پس از عمری جهاد، فداکاری و بخشش که طی آن شاهد مراحل مختلف پیشرفت این جنبش و مسیر جهادی آن بود، به شهادت رسید و او سهم بسزایی در این مسیر داشت و طی آن خدمت زیادی به آرمان فلسطین کرد و نقش مهم و بارزی در تقویت مقاومت و یکپارچه سازی تلاش امت و بسیج نیروها و توانمندی‌ها در راستای متوجه کردن نگاه‌ها به سمت قدس داشت و در نهایت در پرافتخارترین نبردها یعنی «نبرد طوفان الاقصی» که ملت و آزادگان امت برای دفاع از مسجد الاقصی و مقدسات قدم در آن نهاده‌اند، به مقام رفیع شهادت نائل گشت.

 

دوم اینکه عملیات ترور جنایتکارانه رهبر مجاهد هنیه در قلب پایتخت ایران یک رخداد مهم و خطرناک است که نبرد را به سمت ابعادی جدید کشانده و پیامدهای بسیار بزرگی برای کل منطقه در پی خواهد داشت.

 

سوم اینکه زمان آن رسیده که عربده کشی صهیونیست‌ها پایان یابد و جلوی ادامه جنایات وحشیانه آن گرفته شود و دستانی که اینجا و آنجا اقدام به جنایت می‌کند، قطع شود و جنایات بی‌‌وقفه دشمن صهیونیستی در همه عرصه‌ها و میادین، زنگ خطری برای همه کشورها و ملت‌های منطقه است و باید انگیزه‌ای برای همگان جهت حمایت و پشتیبانی از مقاومت فلسطین باشد چرا که خط مقدم دفاع از کل امت است.

 

چهارم اینکه خون رهبر ما که امروز با خون کودکان غزه و زنان، جوانان و سالخوردگان آن و خون مجاهدان ملت و امت ما در هم آمیخته، تاکیدی است بر اینکه مقاومت و رهبران آن در کنار دیگر فرزندان ملت خود، در قلب نبرد با دشمن قرار دارند و این خون‌های پاک هرگز هدر نخواهد رفت.

 

بیانیه گردان های شهدای الاقصی شاخه نظامی فتح

ما امروز یک شیر مقاومت را از دست دادیم، یک رهبر بی باک، که خاری در چشمان اشغالگری و سپر محکمی برای مردمش بود .

 

تمام توان و عزم خود را برای ضربه زدن به دشمن در هر مکان و زمانی بکار خواهیم بست.

 

عضو ارشد حماس: ترور هنیه بی‌پاسخ نمی‌ماند

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس: ترور فرمانده اسماعیل هنیه عملی بزدلانه است و بی پاسخ نخواهد بود.

 

 

«سامی ابوزهری» از دیگران رهبران حماس

ما در حال جنگ علنی برای آزادی بیت المقدس هستیم و آماده پرداخت هزینه‌های مختلفیم.
 

محمد الهندی معاون دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین

حماس جنبش بزرگی است و هرجای خالی را پر خواهد کرد. دشمن اگر گمان کند با ترور رهبران مقاومت می‌تواند آن را شکست دهد، کاملاً به اشتباه رفته است.

 

سازمان آزادی‌بخش فلسطین در اطلاعیه‌ای ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و آن را اقدامی ناجوانمردانه و بزدلانه خواند.

 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

ترور رهبر مجاهد اسماعیل هنیه را محکوم و مردم فلسطین و نیروهایش را به وحدت و استواری فرا می خوانیم.

 

فواد عثمان از رهبران جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین

ترور رهبران مقاومت، بی نتیجه بودن مذاکرات را ثابت کرد. این جنایت بی پاسخ نخواهد ماند. تنها راه حل ممکن، وحدت ملی فلسطین به احترام خون شهید هنیه و همه شهداست.

 

جنبش فتح

ترور رهبر اسماعیل هنیه را محکوم و بر اهمیت اتحاد مردم فلسطین و پایداری آنها در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید می کنیم.

 

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

ما در کنار حماس می‌ایستیم.

 

به شهادت رساندن اسماعیل هنیه جنایت جدید رژیم صهیونیستی است.

 

«ماهر الطاهر»، مسؤول روابط بین‌الملل جبهه مردمی آزادی فلسطین

شهید اسماعیل هنیه ارزشمندترین دارایی خود را در راه فلسطین تقدیم کرد.

 

الطاهر در بیانیه‌ای که شبکه الاقصی منتشر کرد، با بیان اینکه محور مقاومت برای رویارویی کاملاً آماده است، گفت: دولت اشغالگر از گناهی که با ترور اسماعیل هنیه و حمله به حاکمیت ایران مرتکب شد، پشیمان خواهد شد.

 

رهبر جبهه مردمی معتقد است این ترور بدون حمایت آمریکایی‌ها انجام نمی‌شد.

 

الطاهر ادامه داد: دشمن اسرائیلی از همه خطوط قرمز عبور کرده و همه چیز را به سمت یک جنگ همه جانبه با کل محور مقاومت سوق می‌دهد.

 

حزب الله: شهادت هنیه عزم مجاهدان مقاومت برای ادامه راه جهاد را جزم‌تر خواهد کرد

حزب الله لبنان طی بیانیه‌ای شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس را تسلیت گفت.


حزب الله تاکید کرد رهبر شهید هنیه از رهبران بزرگ عصر ما بود که شجاعانه در برابر سلطه آمریکا و دشمن صهیونیستی ایستادند.


در این بیانیه آمده است: شهید هنیه یکی از رهبرانی بود که جان خود را بر کف دست نهاده و آماده شهادت برای آرمانی بودند که به آن اعتقاد داشتند و همیشه در طول راه منتظر آن بودند.


حزب الله بیان کرد شهادت هنیه عزم و اراده مجاهدان در همه میادین مقاومت برای ادامه راه جهاد و رویارویی با دشمن را جزم‌تر خواهد کرد.

 

جنبش انصارالله یمن

ترور برادر اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است.

 

محمد علی الحوثی ترور هنیه را حکوم کرد

مقام ارشد انصارالله یمن ترور اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس، را جنایت تروریستی و نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

 

محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب انصارالله یمن گفت: هدف قرار دادن اسماعیل هنیه یک جنایت تروریستی فجیع و نقض آشکار قوانین و ارزش های آرمانی است.

 

رئیس‌ شورای عالی سیاسی یمن: واشنگتن و تل‌آویو مسئول گسترش دامنه جنگ هستند

مهدی المشاط رئیس‌ شورای عالی سیاسی یمن با اعلام 3 روز عزای عمومی در این کشور به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی مسئولیت گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه را بپذیرند.

 

واکنش حکیم به ترور شهید هنیه: جنایت اشغالگران ملت فلسطین را از تداوم مسیر پیروزی بازنمی دارد

رئیس جریان حکمت ملی عراق ضمن تسلیت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه گفت که این جنایت ملت فلسطین را از پیشبرد مسیر پیروزی بازنمی‌دارد.

 

حکیم ضمن محکومیت شدید این عملیات مجرمانه، بار دیگر از جامعه بین المللی خواست جلوی این رژیم غاصب را بگیرد.

 

مجلس اعلای اسلامی عراق: فلسطین در نهایت پیروز خواهد شد

خون شهدا و مقاومت بر ظلم و ستم صهیونیست های تروریست پیروز خواهد شد و فلسطین و محور مقاومت آن پیروز خواهد شد.

 

گردان های حزب الله عراق

پس از مشورت با برادرانمان در هماهنگی مقاومت عراق، تصمیم مناسب را اتخاذ خواهیم کرد.

 

شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجباء

صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها درهای جهنم را به روی خود باز کردند

آنها هرگز با این اقدامات بزدلانه نجات پیدا نخواهند کرد و این ترورها در ماه محرم الحرام، هرگز ما را از ادامه راه بازنخواهد داشت، بلکه سبب افزایش عزم و اراده ما خواهد شد.

 

شهادت راه و شیوه ما است و به آن افتخار می کنیم، پیروزی فقط از سوی خداست.

 

دبیرکل جنبش عهدالله عراق

اسرائیل نابودی‌اش را با دستان خود امضا کرد بی‌تردید خون شهید اسماعیل هنیه و همۀ شهدای فلسطین و مقاومت، زوال رژیم جنایتکار صهیونیستی را تسریع خواهد کرد.

 

درخواست اعتصاب عمومی و تظاهرات خشم در فلسطین پس از ترور هنیه

گروه‌های مختلف فلسطینی پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خواستار برگزاری تظاهرات خشم و اعتصاب عمومی در همه نقاط فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست شدند.

 

ارتش رژیم صهیونیستی

ما در مورد گزارش رسانه های خارجی اظهارنظر نمی‌کنیم.


دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وزرای این رژیم خواست تا به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس واکنشی نشان ندهند.
 

اسموتریچ (وزیر دارایی رژیم صهیونیستی)

ما همه دشمنان خود را نابود خواهیم کرد‌‌.

 

نیویورک‌تایمز در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه: «مرد صلح» کشته شد

به‌دنبال انتشار خبر شهادت اسماعیل هنیه، نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان مسائل خاورمیانه نوشت: مرد صلح کشته شد.

 

جکسون هینکل: اسرائیل، تروریست است

جکسون هینکل، تحلیلگر و مجری آمریکایی در صفحه رسمی‌اش در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «صهیونیست‌ها، اول نوه‌های اسماعیل هنیه، رهبر حماس را کشتند (شهید کردند). بعد، فرزندان او را کشتند (شهید کردند). بعد، خود او را کشتند (شهید کردند). اسرائیل، تروریست است.»

 

المیادین : شهادت اسماعیل هنیه در تهران با شلیک موشک از کشوری به کشور دیگر و نه از داخل ایران انجام شد.

 

العربیه مدعی شد ترور هنیه با شلیک موشک در تهران و در حدود ساعت ۲ بامداد به وقت تهران رقم خورده است.

 

العربیه: در جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام شد اسرائیل با ترور هنیه از خطوط قرمز گذشته است و باید بهای سنگینی متحمل شود.

 

یدیعوت احارنوت: اسرائیل سطح هشدار امنیتی در تمام مراکز دیپلماتیک خود در جهان را به بالاترین حد ممکن ارتقاء داده است.

 

منابع عبری : گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) هدف ایران خواهد بود.

 

در حال تکمیل...

 

نظر شما