شناسهٔ خبر: 67971043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چرا جارسوزی در کرمانشاه زیاد شده است؟

فاطمه کمانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه استان کرمانشاه معتقد است، سه عامل مازاد تولید علوفه، آماده کردن زمین برای کشت دوم و ناآگاهی برخی کشاورزان منجر به موارد متعدد جارسوزی شده است.

صاحب‌خبر -

علی چاله‌چاله در جلسه امروز (۱۰ مرداد) کارگروه کاهش آلودگی هوای استان کرمانشاه، با اشاره به موارد متعدد جارسوزی که در نقاط مختلف استان رخ می‌دهد، وجود علوفه مازاد را یکی از دلایل جارسوزی اعلام کرد و افزود: در حالیکه معمولا سالانه حدود ۱.۳ میلیون تن علوفه در کرمانشاه تولید می‌شود، این احتمال وجود دارد که به دلیل شرایط خوب بارش‌ها امسال این میزان به حدود ۱.۵ میلیون تن برسد. این مازاد تولید و همچنین غنی شدن مراتع در نقاط مختلف استان باعث شده دیگر پس‌چَر مزارع قیمت مناسبی برای استفاده عشایر نداشته باشد و کشاورزان برای حذف آن دست به جارسوزی بزنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از کشاورزان با سوزاندن پس‌چَر مزارع، زمین خود را برای کشت دوم آماده می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از تاثیر ناآگاهی برخی کشاورزان بر افزایش جارسوزی نیز یاد کرد و گفت: برخی کشاورزان هنوز به اشتباه عقیده دارند سوزاندن پس‌چَر مزارع باعث برگشت کربن و تغذیه خاک خواهد شد که این دیدگاه اشتباه است، زیرا اگرچه کربن تا حدودی به خاک برمی‌گردد، اما آتش باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های زنده موجود در خاک شده و از کیفیت خاک می‌کاهد.

وی از پیامدهای جارسوزی نیز یاد کرد که نه تنها از کیفیت خاک می‌گاهد، بلکه گاهی منجر به سرایت آتش به نقاط دیگر می‌شود و افزد: البته عکس این موضوع نیز وجود دارد که آتش از مراتع به مزارع کشاورزی سرایت کند.

چاله چاله از اقدامات تبلیغاتی، اطلاع رسانی و حتی بازدارنده‌ای که برای مقابله با جارسوزی انجام شده یاد و اظهار کرد: با عاملین سوزاندن هزار هکتار از مزارع برخورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین کشاورزانی که اقدام به سوزاندن پس‌چَر مزارع خود کنند، از خدمات حمایتی جهاد کشاورزی مانند بذر، سم و کود یارانه‌ای و همچنین دریافت تسهیلات کم بهره محروم خواهند شد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، بر اساس مواد ۲۰ قانون هوای پاک و ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، جارسوزی جرم بوده و برای متخلفین شش ماه تا دو سال حبس تادیبی در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما