شناسهٔ خبر: 67969772 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجمع اعتراضی دانشگاهیان در محکومیت ترور اسماعیل هنیه+ فیلم

تهران- ایرنا- اعضای شورای دانشگاه‌ تهران همراه با شماری از استادان و دانشجویان این دانشگاه با برگزاری تجمعی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان این دانشگاه و عبدالرضا سیف، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، همچنین مهدی شهبازی، مشاور و معاون فرهنگی این دانشگاه در این تجمع حضور داشتند.

حاضران در این تجمع که داخل پردیس اصلی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن در دست داشتن پلاکاردها و تصاویری از اسماعیل هنیه ‌و پرچم‌های ایران و فلسطین‌ شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل"، سر دادند.

تجمع اعتراضی دانشگاهیان در محکومیت ترور اسماعیل هنیه+ فیلم

همچنین شورای دانشگاه‌ تهران امروز (چهارشنبه) این جنایت هولناک تروریستی را محکوم و با بازماندگان و خانواده‌های شهدای این حادثه دردناک، ابراز همدردی کردند.

به گزارش ایرنا، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که از روز گذشته (۹ مرداد) برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در ایران حضور داشت بامداد امروز (۱۰ مرداد) همراه با یکی از محافظانش در اقدامی تروریستی به شهادت رسید.

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

تجمع اعتراضی دانشگاهیان در مکومیت ترور اسماعیل هنیه+ فیلم

اسماعیل هینه کیست؟
اسماعیل هنیه پس از موسی ابومرزوق و خالد مشعل، سومین فردی بود که رهبری جنبش حماس (رئیس دفتر سیاسی) را بر عهده گرفت. او طرح و مجری عملیات طوفان الاقصی بود.

اسماعیل هنیه با نام کامل اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه متولد سال ۱۹۶۲، از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و از سال ۲۰۱۷ پس از خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بود.
وی در روز ۲۹ ژانویه سال ۱۹۶۲ در اردوگاه الشاطی در غزه به دنیا آمد. محل اصلی زندگی خانواده اش قبل از آوارگی روستای الجوره در عسقلان در فلسطین اشغالی بود.

تحصیلات ابتدایی خود را در مدارس سازمان آنروا در اردوگاه الشاطی در غزه گذراند. تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر در غزه تکمیل و در سال ۱۹۸۱ وارد دانشگاه اسلامی غزه شد و به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمد. وی همچنین از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ عضو شورای دانشجویی دانشگاه و از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. وی لیسانس زبان عربی را از دانشکده تربیت دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد. رژیم صهیونیستی در جریان سرکوب اولین انتفاضه فلسطینی در سال ۱۹۸۹ اسماعیل هنیه را برای سه سال زندانی کرد.

هنیه همچنین در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۹۲ همراه با ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد. این مجاهد راه قدس، پیش از این در سال ۲۰۰۳ نیز به طور مستقیم هدف عملیات ترور اسرائیل قرار گرفته بود.

هنیه خود روایتی شنیدنی از این ترور دارد که آن را اینگونه توصیف می کند: در سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابوراس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف۱۶ محلی را که در آن بودیم بمب باران کرد. سقف فروریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فراگرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابوراس را نجات داد.

شهید اسماعیل هنیه بعد از پیروزی جنبش حماس در انتخابات مجلس نمایندگان فلسطین در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵)‌ از سوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، به عنوان نخست وزیر منصوب شد که یک سال بعد و در سال ۲۰۰۷ میلادی این انتصاب از سوی محمود عباس ملغی و هنیه توسط وی از نخست وزیری تشکیلات خودگردان فلسطین برکنار شد.

تجمع اعتراضی دانشگاهیان در مکومیت ترور اسماعیل هنیه+ فیلم

وی در سال ۲۰۱۷ میلادی جایگزین خالد مشعل در جایگاه رئیس دفتر سیاسی حماس شد و نقش مهمی را در تحولات جبهه مقاومت فلسطین در طی سال‌های اخیر ایفا می کرد.

نزدیکی او با شهید حاج قاسم سلیمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. شهید هنیه پس از شهادت حاج قاسم نیز با حضور در مراسم تشییع ایشان در تهران فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را شهید قدس معرفی کرد.

نظر شما