شناسهٔ خبر: 67967305 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صرفه‌جویی در مصرف آب با فناوری نانوحباب در تصفیه‌خانه‌ها

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان با اجرای فناوری نانوحباب در برخی تصفیه‌خانه‌های اصفهان، پساب‌های شهری برای استفاده مجدد تصفیه شده و با بازچرخانی آب، موفق به صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف آب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و اموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این شرکت دانش بنیان که در حوزه توسعه فناوری نانوحباب فعالیت دارد، سامانه نانوازن را در چند تصفیه‌خانه این شهر با موفقیت نصب و راه‌اندازی کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: ما از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کردیم و روی نانوحباب‌ها متمرکز شدیم. اکنون روی توسعه این فناوری در ایران کار می‌کنیم.

داود سعیدی گفت: اکنون روی تزریق گازهای مختلف مانند اُزُن، اکسیژن و هوا به صورت نانوحباب داخل سیالات کار می‌کنیم. همچنین از این فناوری در صنایع مختلف نظیر تصفیه آب استفاده می‌شود. در شهر اصفهان عمده فعالیت را روی تصفیه پساب متمرکز کردیم؛ زیرا آب مساله محوری در این استان است. نمی‌توان آب را از زندگی حذف کرد، پس باید راهی برای احیای آن یافت. در واقع محدودیت باعث می‌شود ما به این سمت بریم و به چنین دستاوردهایی هم برسیم.

وی افزود: اکنون با کاربردهای این فناوری در صنایع مختلف بیشتر آشنا شده‌ایم و این فناوری را در برخی صنایع پیاده‌سازی کرده‌ایم؛ از صنعت کاغذسازی تا صنایعی که با چربی و روغن در تماس هستند از جمله مشتریان این فناوری در کشور بوده که ما با آن‌ها کار می‌کنیم.

این دانش‌آموخته دکتری مهندسی مکانیک گفت: در این فناوری ما به افزایش اکسیژن آب کمک می‌کنیم که در بخش تصفیه آب این هوادهی به نقش مهمی در شناورسازی و تصفیه پساب دارد. این فناوری در کشاورزی هیدروپونیک بسیار مفید بوده است. اکنون این امکان را داریم که در مقیاس‌های صنعتی و بزرگ تصفیه آب و پساب را انجام دهیم. در ایران با تنش آب بالایی مواجه هستیم و این موضوع اهمیت استفاده از فناوری نانوحباب را بیشتر نمایان می‌کند.

این شرکت در حوزه طراحی و ساخت پمپ‌های ورتکس دوفازی، سیستم‌های نانوازون و طراحی و اجرای سیستم‌های تصفیه تکمیلی پساب فعالیت دارد. تجهیزات این شرکت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، کاغذسازی گلخانه‌های هیدروپونیک و شیلات کاربرد دارد.

نظر شما