شناسهٔ خبر: 67967015 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش ۷.۵ درصدی مصرف برق در سمنان و ضرورت صرفه‌جویی

سمنان - ایرنا - سخنگوی شرکت توزیع برق سمنان گفت: میانگین مصرف برق مشترکان این استان در زمان‌ اوج بار مصرف ۱۴۰۳ در مقایسه با سال گذشته هفت و پنج دهم درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

مهدی زمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین برق در شرایط کنونی وظیفه سنگینی است و صرفه‌جویی و مصرف بهینه باید در دستور کار مردم قرار گیرد.

وی اضافه کرد: خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده برای تعمیرات زیرساخت شبکه توزیع برق استان از صبح تا ساعت ۱۳ است که این قطعی‌ها در بسترهای مختلف از جمله فضای مجازی و رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی شرکت توزیع برق سمنان گفت: برخی خاموشی ها در ساعت‌های بعدازظهر برنامه‌ریزی نشده و به دلیل حوادث و افزایش مصرف رخ می‌دهد.

قطع برق هر منطقه به صورت خودکار در صورت مصرف بیش از حد مجاز

زمانی با بیان اینکه فعال شدن کلیدهای الکترونیکی خودکار(رله‌) حفاظتی شبکه توزیع برق در شرایط مصرف بیش از حدمجاز از جمله عوامل قطعی جریان برق یک منطقه به طور ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده است، ادامه داد: افزایش مصرف برق در برخی موارد منجر به وقوع حادثه‌های فیزیکی مختلف از جمله سوختن ترانس و خاموشی ناگهانی می‌شود.

وی اظهار کرد: متخصصان در زمان قطعی برق به دلیل وقوع حادثه در شبکه توزیع برای تعمیر شبکه آسیب دیده طی یک اقدام مهندسی و کارشناسی جریان برق را به یک منبع دیگر برای تداوم روشنایی هدایت می‌کنند (اصطلاح مانور ) و پس از انجام تعمیرات جریان برق را قطع و به منبع اولیه وصل می‌کنند و براین اساس تکرار قطع و وصل برق در مدت کوتاه بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در ساعت‌های مختلف رخ می دهد که این خاموشی ها برنامه‌ریزی نشده و ریشه در مصرف بیش از حد مجاز و افزایش دما در شبکه توزیع برق دارد.

به گفته زمانی اگر قطع و وصل برق عامل خرابی دستگاه‌های برقی باشد، باید تمامی وسیله‌های برقی یک کوچه همزمان با هم خراب شود.

وی بیان کرد: ممکن است در لحظه وصل برق تمامی دستگاه‌های برقی به صورت همزمان روشن و در مدار بیاییند در این شرایط برای حفاظت از وسیله‌های برقی پیشنهاد می‌شود استفاده از محافظ برق به منظور هدایت جریان استاندارد و بدون نوسان به وسیله برقی مدنظر شهروندان قرار بگیرد.

افزایش ۷.۵ درصدی مصرف برق در سمنان و ضرورت صرفه‌جویی

سخنگوی شرکت توزیع برق سمنان یادآور شد: برق تنها کالایی است که همزمان با تولید مصرف می‌شود و برای حفظ پایداری شبکه باید میزان تولید با میزان مصرف متناسب و همخوانی داشته باشد و همراهی مشترکان با رعایت الگوی مصرف در ایجاد این تعادل ضروری است.

به گزارش ایرنا، سمنان در موج گرمای ۱۰ روزه قرار دارد و پیش‌بینی شده دمای هوا این هفته در استان تا ۴۷ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی روز شنبه ششم مرداد ۱۴۰۳ سه ساعت کاهش یافت و با هدف حفظ سلامت کارکنان و بهینه‌سازی مصرف آب و برق، دولت روز یکشنبه هفتم مرداد را تعطیل اعلام کرد.

نظر شما