شناسهٔ خبر: 67966678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می‌دهد؛

واکنش شخصیت‌ها و مقامات بین‌المللی به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس/ تروری که بدون پاسخ نخواهد ماند+آخرین پیام اسماعیل هنیه و جزئیات مراسم تشییع

ایلنا گزارش می‌دهد؛ ساعت ۶ بامداد به وقت تهران، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، اولین جزئیات از ترور اسماعیل هنیه در تهران حکایت از آن دارد که ترور اسماعیل هنیه حدود ساعت ۲ نیمه شب اتفاق افتاده است.

شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور به ایران آمده بود، در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید.

ابوالعبد کیست؟

اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه ملقب به ابوالعبد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است که بعد از طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و حمله به صهیونیست‌ها در سرزمین‌هایی که به اشغال درآورده‌اند، به چهره‌ای شناخته شده‌تر در جهان بدل شد.

او که متولد سال ۱۹۶۳ است، مدتی (از ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷) نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین بوده و از ۶ مه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جدید دفتر حماس، جایگزین خالد مشعل شد.

اسماعیل هنیه که تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در اردوگاه الشاطی در نوار غزه و در مدرسه‌ای در زیرمجموعه سازمان اونروا (اونروا یا آنروا یا UNRWA، مخفف "آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک است)، تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر کامل کرد و در سال ۱۹۸۱ برای تحصیل در رشته زبان عرب وارد دانشگاه اسلامی غزه شد.

وی که با ورود به دانشگاه به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمده بود، از سال ۱۹۸۳ (تا ۱۹۸۴) عضو شورای دانشجویی دانشگاه شد و از سال ۱۹۸۵ (تا ۱۹۸۶) ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. فعالیت‌هایی که در ادامه به عضویت وی در گروه‌های مقاومت فلسطینی و در نهایت تبعید وی به همراه ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان منجر شد.

اسماعیل هنیه پیشتر هم هدف ترور قرار گرفته است از جمله در سال ۲۰۰۳. ترور نافرجامی که خود وی این گونه روایتش کرده است: «در تاریخ ۶/۹/۲۰۰۳ م. همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابو راس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف ۱۶ محلی را که در آن بودیم بمب باران کرد. سقف فرو ریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فرار گرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابو راس را نجات داد.»

از سوایق کاری و فعالیت‌های اسماعیل هنیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه

مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه

مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه

عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه

عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان

عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس

رئیس دفتر شیخ احمد یاسین

عضو رهبری سیاسی جنبش حماس

عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه

رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال

آخرین پیام اسماعیل هنیه

فعالان فضای مجازی آخرین پیام اسماعیل هنیه خطاب به آزادگان جهان را بازنشر کردند.

او این بیانیه‌ را در خصوص لزوم حمایت همگان از نوار غزه سه روز قبل صادر کرد.

هنیه در این بیانیه با اشاره به دهمین ماه پیاپی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان ساکن نوار غزه، افزایش بی‌سابقه شمار اسرای فلسطینی به شهادت‌رسیده در زندان‌های صهیونیستی، سانسور وضعیت اسرا، اعدام صحرایی ربوده‌شدگان از نوار غزه در بازداشتگاه‌های صهیونیستی، سکوت جامعه بین‌الملل در برابر جنگ غزه و ناتوانی آن در توقف این جنگ، جانبداری و مشارکت کامل آمریکا در جنگ غزه و شکست مؤسسات بین‌المللی از عمل به وظایف خود، سوم آگوست پیش روی را روز ملی و جهانی یاری غزه و اسرای فلسطینی نامید.

همچنین وی بر اهمیت و ضرورت مشارکت فعال فلسطینیان، جهان عرب، مسلمانان و جهانیان در این روز و تداوم انواع مختلف اعتراضات و تظاهرات پس از سوم آگوست برای مجبور نمودن اشغالگران به توقف جنگ تاکید کرد.

هنیه ابراز امیدواری کرد که سوم آگوست روزی محوری و اثرگذار در تمامی فلسطین، جهان عرب، جهان اسلام و نزد آزادگان جهان برای یاری فلسطینیان ساکن نوار غزه و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی باشد.

بیانیه سپاه پاسداران ایران

 اطلاعیه‌ روابط عمومی سپاه پاسداران درباره شهادت این رهبر مقاومت به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

حماس: جهاد، پیروزی یا شهادت است

بلافاصله پس از انتشار این خبر، واکنش‌ها داخلی و خارجی از درون کشور و خارج از کشورمان آغاز شد. نخستین واکنش را جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از خود نشان داد.

در بیانیه این جنبش آمده است: «بسم الله الرحمن الرحیم ولا تحسین الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون

جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوگ فرزندان ملت بزرگ ما فلسطین، ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است. برادر رهبر شهید مجاهد اسماعیل هنیه رهبر نهضت که پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر حمله خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران جان باخت. و به سوی خدا و به سوی او باز خواهیم گشت. جهاد، پیروزی یا شهادت است.»

آماده پرداخت هزینه‌‌ایم

در ادامه «موسی ابومرزوق» عضو ارشد حماس در واکنش به شهادت رئیس دفتر سیاسی این جنبش تأکید کرد که این ترور بزدلانه بی پاسخ نخواهد ماند.

 «سامی ابوزهری» یکی از مقام‌های حماس نیز گفت: «آماده پرداخت هزینه‌های مختلف» هستیم.

وی تأکید کرد: «ما درگیر جنگ علنی برای آزادسازی بیت‌المقدس بوده و آماده پرداخت هزینه‌های مختلف هستیم.»

انصارالله یمن نیز بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه تروریستی، آن را نقض آشکار قوانین دانست.

«محمد علی الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: «ترور اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است.»

خون پاک این مجاهد هرگز هدر نخواهد رفت

بلافاصله پس از این واقعه تروریستی، سخنگوی وزارت امور خارجه با تسلیت شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس- در تهران از پیگیری جزییات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

 ناصر کنعانی با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

صهیونیست‌ها پشیمان خواهند شد

مسئول روابط بین‌الملل جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز تأکید کرد که این نهاد ارزشمندترین دارایی خود را در راه آرمان فلسطین تقدیم کرد.

«ماهر الطاهر» افزود: ملت فلسطین آماده است تا در راه آرمان خود همه چیز را فدا کند. دشمن صهیونیستی تمامی خطوط قرمز را زیر پا می‌گذارد و اوضاع را به سمت جنگی فراگیر با کل محور مقاومت سوق می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: محور مقاومت کاملا برای رویارویی آماده است و اوضاع به سمت تشدید حداکثری درگیری‌ها پیش می‌رود.

مسئول روابط بین‌الملل جبهه خلق افزود: دشمن صهیونیستی به خاطر جنایت ترور شهید اسماعیل هنیه و نقض حاکمیت ایران پشیمان خواهد شد.

ماهر الطاهر گفت: ترور شهید اسماعیل هنیه بدون پوشش و حمایت آمریکا ممکن نبود. به فرمانده شهید اسماعیل هنیه می‌گوییم: نور چشمانمان، آرام بخواب و نگران نباش و ما با تو عهد می‌بندیم که به مبارزه و مقاومت ادامه دهیم.

نامه‌ ایران به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل

در همان ساعات اولیه پس از حادثه ترور یکی از رهبران جبهه مقاومت، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار محکومیت حمله رژیم اسرائیل علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در ضاحیه جنوبی بیروت شد.

امیر سعید ایروانی در نامه‌ به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص جنایات رژیم صهیونیستی نوشت: در پاسخ به نامه مورخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۴ از سوی وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل به رئیس شورای امنیت، به اطلاع می‌رساند که جمهوری اسلامی ایران به‌صورت قاطع و بدون هیچ ابهامی تمامی اتهامات مطروحه علیه خود در نامه مزبور را محکوم و به‌طور کامل رد می‌کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: ادعاهای مندرج در نامه مزبور گمراه‌کننده و کاملاً بی‌اساس هستند. نامه وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل بیشتر تلاشی مذبوحانه برای منحرف کردن توجه بین‌المللی از علل ریشه‌ای وضعیت کنونی و توجیه جنایات و فعالیت‌های شوم این رژیم در منطقه از طریق تحریف روایت‌ها و انتشار اطلاعات نادرست علیه ایران و لبنان است.

ایروانی تاکید کرد: به رغم این تاکتیک‌ها، رژیم اشغالگر نمی‌تواند مسئولیت خود در قبال جنایات جاری و کشتارهای وحشیانه علیه مردم بی‌گناه در غزه و دیگر ملل را انکار کند و باید مسئولیت اقداماتش را بپذیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: ادعاهای رژیم اسرائیل مبنی بر حفاظت از غیرنظامیان در منطقه جولان اشغالی، ریاکارانه است؛ چراکه جنایات این رژیم در غزه و منطقه نشان‌دهنده بی‌توجهی آشکار به حقوق بین‌الملل بشردوستانه است. افزون بر این، بر اساس حقوق بین‌الملل، رژیم اشغالگر اسرائیل، حق ندارد از دفاع مشروع برای مشروعیت‌بخشی به اقدامات خود در اراضی اشغالی استفاده کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: برخلاف ادعاهای مطروحه در نامه یاد شده، جمهوری اسلامی ایران همواره عنصری مثبت در تحولات منطقه‌ای بوده و به صلح و امنیت پایدار از جمله مبارزه با تروریسم، کمک کرده است. در مقابل، رژیم اسرائیل منبع اصلی ناامنی در منطقه بوده و فعالیت‌های شوم این رژیم تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی محسوب می‌شود.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: اعضای شورای امنیت نباید توسط روایت‌های تحریف‌شده رژیم اسرائیل گمراه شوند.

ایروانی همچنین در این نامه تصریح کرد: اقدام تجاوزکارانه اخیر و حملات بزدلانه رژیم اسرائیل که امروز، ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در حومه جنوبی بیروت در لبنان صورت گرفت، نشان‌دهنده این است که این رژیم هیچ احترامی به اصول و موازین حقوق بین‌الملل ندارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران این حملات بزدلانه تروریستی را که منجر به تلفات جانی و جراحت چندین غیرنظامی شد، به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کند.

او تصریح کرد: این جنایت شنیع نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان، منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بین‌الملل بشردوستانه است. این اقدام باید توسط شورای امنیت بدون هیچ ابهامی و بلافاصله محکوم شود.

ایروانی تاکید کرد: شورای امنیت باید به‌سرعت اقداماتی در پاسخ به این عمل جنایتکارانه انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که چنین تجاوزاتی که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای است، تکرار نمی‌شود. رژیم اسرائیل باید بابت این جنایات پاسخگو باشد و نباید بدون مجازات باقی بماند.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل اضافه کرد: تنها راه بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه، پایان فوری، کامل و دائمی اشغالگری، تجاوز و جنایات نسل‌کشی رژیم اسرائیل است.

ایروانی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا مطابق با مسئولیت‌های خود ذیل منشور ملل متحد، اقدام قاطعانه‌ای انجام دهد. این اقدامات شامل الزام رژیم اسرائیل به پایان فوری و بدون قید و شرط نسل‌کشی و تجاوز علیه غزه، پایان دادن به نقض قطعنامه‌های مربوط شورای امنیت، خارج کردن نیروهای اشغالگر از تمام اراضی فلسطین، سوریه و لبنان و توقف تجاوزات و حملات نظامی به اراضی لبنان یا دیگر کشورهای منطقه می‌شود.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: افزون بر این، رژیم اسرائیل باید به طور کامل به تعهدات خود ذیل قطعنامه‌های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت پایبند باشد.

ایروانی در پایان از رئیس شورای امنیت سازمان ملل خواست که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

فلسطین فرمانده‌ای شجاع را از دست داد

در ادامه؛ دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین در واکنش به ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که ملت فلسطین امروز فرمانده‌ای مجاهد و شجاع را از دست داد.

«مصطفی البرغوثی» گفت: ملت فلسطین امروز فرمانده‌ای مجاهد و شجاع را از دست داد که همواره در وطن‌پرستی و پاکدستی متمایز بود.

این ترور باعث تحکیم و اتحاد صفوف جنبش ضد اسرائیلی خواهد شد

 «کنستانتین کوساچف» نائب رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز با انتشار پیامی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که ترور رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ناگزیر باعث تحکیم و اتحاد صفوف جنبش ضد اسرائیلی در جهان خواهد شد.

وی دراین‌باره نوشت: «حملات اسرائیل به مواضع حزب الله و حماس در بیروت و تهران که ظاهراً منجر به کشته شدن رهبران عالی‌رتبه این دو جنبش شد، منجر به از بین‌رفتن تهدیدها نخواهد نشد، بلکه به معنای ناگزیربودن تحکیم صفوف مقاومت ضد اسرائیلی در جهان است.»

این مقام روس همچنین افزود: «منطقه شاهد سخت‌ترین دوره‌های رویارویی است.»

در ادامه، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که ترور رئیس دفتر سیاسی حماس یک «غیرقابل‌قبول» است.

ملت فلسطین متحد شود

محمود عباس هم نسبت به این حادثه موضعگیری و آن را محکوم کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین مردم فلسطین و نیروهایش را به وحدت و استقامت فرا خواند.

ملت فلسطین از پیشروی در مسیر پیروزی بازنمی‌ماند

از عراق، رهبر جریان حکمت ملی عراق ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را تسلیت گفت.

«سید عمار حکیم» در پیامی ضمن تسلیت به ملت صابر و مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس، گفت که این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی قضیه عادلانه‌اش بازدارد.

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز با محکومیت ترور اسماعیل هنیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با مجاهد و دلاوری برجسته وداع می‌کنیم که خود را وقف مبارزه با دشمن صهیونیستی برای آزادسازی جهان کرد. از خداوند منان برای خانواده ایشان صبر و اجر جزیل و آغاز پیروزی فلسطین را طلب می‌کنیم.

طالبان هم تسلیت گفت

دولت طالبان به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران واکنش نشان داد وطی بیانیه‌ای اعلام کرد: «شهادت اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن صهیونیست‌های غاصب خواهد بود. شهادت ایشان را به خانواده‌شان و به امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.»

آمریکا بازهم تهدید کرد: اسرائیل تنها نیست!

در شرایطی که رسانه‌ها گزارش دادند که وزرای دولت رژیم صهیونیستی دستور گرفته‌اند درباره ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اظهارنظر نکنند، وزیر دفاع کشور آمریکا اعلام کرد که از خبرها درباره ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، آگاه است اما اطلاعاتی در این‌باره ندارد. 

«لوید آستین» اطلاعش از حادثه را با چاشنی تهدید همراه کرده و گفته است: چنانچه اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا واکنش نشان خواهد داد. 

تروری سفیهانه

ترکیه نیز که در روزهای گذشته اسرائیل را تهدید به حمله کرده است، با یک بیانیه ترور را سفیهانه توصیف کرد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ خود، شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس را محکوم و اعلام کرد: بار دیگر مشخص می‌شود دولت نتانیاهو قصدی برای دستیابی به صلح ندارد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: هدف از این حمله، گسترش دامنه جنگ در غزه به منطقه است.

مبارزه ادامه دارد

نخستین واکنش «عبدالسلام هنیه» به شهادت پدرش، تاکید بر ادامه مبارزه علیه دشمن بود.

پسر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلمی فلسطین (حماس) گفت: خون پدرم از خون کودکان شهید در نوار غزه باارزش‌تر نیست.

فرزند «اسماعیل هنیه» افزود: پدرم به خواسته‌اش رسید و ما در یک انقلاب و مبارزه مداوم علیه رژیم اشغالگر هستیم.

عبدالسلام هنیه ادامه داد: مقاومت با ترور رهبرانش پایان نخواهد یافت و حماس تا زمان آزادی به مقاومت ادامه خواهد داد.

وی افزود: پدرم هر روز احساس شهادت می‌کرد و ما به او افتخار می‌کنیم و سرمان را بالا می‌گیریم. برای شهید دلاور، رهبر بزرگوار، تنها چیزی را می‌گوییم که خدا را خشنود می‌کند، از رفتنت چشم‌ها اشک می‌ریزد و دل‌ها غمگین هستند؛ إنا لله وإنا إلیه راجعون.

همسر پسر اسماعیل هنیه نیز در پیامی ویدئویی در این باره گفت: با دلی راضی به قضا و قدر خدا، سوگوار مردی هستم که زمین و آسمان از اندیشه‌های نیک او پر شده است، مردی که نیازی به معرفی ندارد.

وی افزود: او عمویم، عزیزم، پدرم، تاج سرم و نور چشمم بود و به زمره مجاهدان صادق و شجاع و فرزندان شهیدش ملحق شد.

شرایط خطرناک است

 نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان هم در پیامی از خطرناک بودن اوضاع منطقه خبر داده و تاکید کرد: «اوضاع از شرایط درگیری به شرایط خطرناک تبدیل شده است.»

«نجیب میقاتی» در خصوص ترور اسماعیل هنیه ‌گفت: به شدت ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم می‌کنیم و معتقدیم این اقدام یک حرکت خطرناک به شمار می‌رود.

ازسویی حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد: «ما شهادت این رهبر و فرمانده بزرگ و صادق را عمیقا تسلیت می‌گوییم. فرمانده شهید اسماعیل هنیه یکی از بزرگترین رهبران عصر حاضر بود که با شجاعت تمام در برابر پروژه سلطه جویانه آمریکا و اشغالگری رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد.»

منطقه درحال حرکت به سوی هرج و مرج کامل است

کشور قطر نیز به جمع محکوم‌کنندگان حادثه ترور شهید هنیه پیوست و با صدور بیانیه‌ای ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه قطر اعلام کرد: ترور هنیه و اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن غیر نظامیان در غزه می‌تواند منطقه را به سوی هرج و مرج کامل سوق دهد.

دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان که شب گذشته نخستین دقایق ریاست‌جمهوری خود را به دفاع از فلسطین و آرمان آزادی مسجدالاقصی اختصاص داد و از نزدیک با رهبران مقاومت تجدید پیمان کرد، پس از اطلاع از حادثه ترور اعلام کرد: امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.

او در اطلاعیه خود نوشت: شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

در همین راستا؛ مردم تهران امروز (چهارشنبه ۱۰ مرداد) بار دیگر با فلسطین و آرمان مقاومت تجدید میثاق می‌کنند. تهرانی‌ها از ساعت ۱۷ تجمعی در محکومیت این اقدام تروریستی در میدان فلسطین برگزار می‌کنند.

توصیه چین: باعث تشدید تنش نشوید

کشور چین نیز به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران واکنش نشان داد و وزارت خارجه این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پکن ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس را در تهران محکوم می‌کند: «ترور هنیه را محکوم می‌کنیم. از هر اقدامی که باعث تشدید تنش در منطقه می‌شود، باید خودداری شود.»

چراغِ سبز آمریکا به اسرائیل! هر دو منتظر پاسخ باشید

مسئول روابط رسانه‌ای حماس تاکید کرد که ترور رهبر این جنبش با چراغ سبز آمریکا انجام شد.

«محمود طه» مسئول روابط رسانه‌ای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش در تهران اقدامی بزدلانه است.

او تاکید کرد: ارتش اسرائیل این عملیات را با چراغ سبز آمریکا انجام داد و مسئولیت این اقدام برعهده اسرائیل و دولت آمریکاست.

این مقام حماس تاکید کرد: این جنبش همواره مورد ترورهای متعدد قرار گرفته است اما شهادت هنیه، عزم و اصرار جنبش را برای مقابله با ارتش اسرائیل افزایش خواهد داد.

وی با اعلام اینکه همه احتمالات و سناریوها برای پاسخ به این ترور امکان‌پذیر است، تاکید کرد: این تحول ممکن است منجر به یک جنگ گسترده منطقه‌ای شود و واشنگتن باید عواقب این تشدید تنش را متحمل شود.

محمود طه افزود: اسرائیل این ترور را انجام داد تا جنبش حماس در برابر شروط آن در مذاکرات تسلیم شود. اما ارتش رژیم صهیونیستی بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.

جزئیاتی درباره مراسم تشییع پیکر

آخرین خبرها درباره مراسم تشییع پیکر شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت از برگزاری این مراسم در روز ۵ شنبه (۱۱ مرداد) حکایت دارد. مراسم تشییع از ساعت ۸ صبح فردا از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار می‌شود.

از قرار معلوم، پس از تشییع در تهران، پیکر اسماعیل هنیه روز جمعه در شهر دوحه قطر تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

جنبش حماس در تشریح جزئیات مراسم تشییع پیکر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش اعلام کرد: تشییع پیکر شهید ‌اسماعیل هنیه‌ روز پنج‌شنبه در تهران انجام می‌شود. پیکر رئیس دفتر سیاسی حماس سپس به قطر منتقل می‌شود و پس از اقامه نماز بر پیکر او در دوحه، روز جمعه در لوسیل به خاک سپرده می‌شود.

طبق گفته حماس؛ مراسم تشییع پیکر هنیه در دوحه با حضور مردمی و گروه‌ها و مشارکت رهبران عربی و اسلامی برگزار می‌شود.

صهیونیسم جنایتکار زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت

در پی شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تأکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم
انالله و انا الیه راجعون

ملت عزیز ایران!

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

 سیّدعلی خامنه‌ای              

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶»

جامعه بین‌الملل جلوی رژیم صهیونیستی را بگیرد

وزارت خارجه اردن با محکوم کردن ترور شهید هنیه، از جامعه بین‌الملل خواست مسئولیت خود را در این زمینه برعهده بگیرد و اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

این وزارت‌خانه ترور را نقض قوانین بین‌المللی و قوانین انسانی و جنایتی تنش زا خواند که باعث افزایش تنش و هرج و مرج در منطقه می‌شود.

وزارت خارجه اردن تاکید کرد که جامعه بین‌الملل باید مسئولیت خود را در این زمینه بر عهده بگیرد و اقدامات فوری برای توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ممانعت از اقدامات غیرقانونی این رژیم انجام دهد.

اردن همچنین تجاوز رژیم صهیونیستی به بیروت و نقض مکرر تمامیت ارضی لبنان را محکوم و هشدار داد که این جنایت‌ها تنها می‌تواند منطقه را به سمت گسترش جنگ بکشاند و تهدیدی برای امنیت و صلح و ثبات بین الملل باشد.

جنایتی دیگر رقم خورد

وزارت خارجه سوریه نیز شهادت اسماعیل هنیه و تجاوز به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: رژیم صهیونیستی دست به یک جنایت دیگر از طریق اقدام تروریستی در تهران زد که در نهایت باعث شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شد. دمشق این تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی و نقض خطرناک حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند. تداوم بی توجهی رژیم صهیونیستی به قوانین بین المللی ممکن است سراسر منطقه را به سمت درگیری بکشاند.

واشنگتن و تل‌آویو مسئول گسترش جنگ هستند 

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه فرمانده مجاهد و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده و پرچم‌های این کشور را به حالت نیمه برافراشته قرار داد.

 المشاط در اظهاراتی شهادت اسماعیل هنیه را خسارت بزرگی برای ملت فلسطین و تمام امت اسلام دانست و جنایت رژیم صهیونیستی که در نتیجه شکست‌های مفتضحانه خود در تمامی عرصه‌ها از روز هفتم اکتبر تاکنون دچار انزوا و سردرگمی شده است را محکوم کرد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن تصریح کرد که این کشور همچنان مانند گذشته در کنار برادران مجاهد جنبش حماس و دیگر گروه‌های محور مقاومت باقی خواهد ماند.

وی ابراز داشت که دشمن صهیونیستی و آمریکا باید مسئولیت گسترش عرصه درگیری‌ها و موج ترورها ضد فرماندهان مقاومت را برعهده بگیرند.

واکنش اردوغان به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس در ایران را به شدت محکوم کرد و آن را «خائنانه» خواند.

اردوغان در بیانیه ای در شبکه ایکس گفت: «هدف از این اقدام تضعیف مقاومت نجیب غزه و مبارزه عادلانه فلسطینیان است.»

ایران اسلامی خود برادر شهید خود نخواهد گذشت

«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی نیز در شبکه اجتماعی ایکس و در واکنش به ترور اسماعیل هنیه نوشت: رحمت خدا بر رهبر شجاع مقاومت فلسطینی، مجاهد نستوه و مربی حکیم، حافظ کرامت ملت مبارز فلسطین و پاسبان ارزش های اسلامی شهید القدس حاج اسماعیل هنیه. دو ملت ایران و فلسطین در آغوش یکدیگر داغدار این مصبت بزرگ هستند. ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خود برادر شهید خود نخواهد گذشت.

 اسرائیل مسئولیت ترور را برعهده گرفت

دفتر رسانه‌ای دولت اسرائیل امروز -چهارشنبه- مسئولیت ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس را پذیرفت.

این دفتر تصویری از هانیه را در حساب فیسبوک خود منتشر کرده است که روی پیشانی او عبارت «حذف شده» نوشته شده است.

مرد صلح کشته شد

به‌دنبال انتشار خبر شهادت اسماعیل هنیه، نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان مسائل خاورمیانه نوشت: اسماعیل هنیه، یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات حماس در ایران ترور شد؛ بیم فرو رفتن منطقه در جنگی فراگیر می‌رود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بدون وجود این مرد صلح‌طلب، احتمالا جنگ گسترده‌تر می‌شد. اگر اسماعیل هنیه زنده می‌ماند، صلح در زمان ما برقرار می‌شد.

ایران سه روز عزادار است

 در پی شهادت فرمانده مجاهد شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

متن اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَاللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ»

شهادت فرمانده مجاهد، دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امت اسلامی، دلدادگان مکتب مقاومت و همه آزادگان جهان را داغدار کرد. این ترور برگ دیگری بر سیاهه شرم‌آور جنایت‌های فرقه تبهکار و غاصب صهیونیستی اضافه کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام وحشیانه که با اهداف خاص در آغاز بکار دولت وفاق ملی صورت گرفت و همه اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت و مهمان رسمی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حضور در آئین تحلیف ریاست جمهوری را هدف قرار داد، محکوم کرده و آن‌را نشانه آشکار دیگری بر تروریستی بودن رژیم صهیونیستی و در امان نبودن هیچ نقطه‌ای در کره زمین از شرارت‌های این غده فاسد و اصلاح‌ناپذیر می‌داند.

دولت جمهوری اسلامی ایران با تسلیت شهادت مجاهد و رهبر بزرگ جبهه مقاومت جناب اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران، مردم غیور و مظلوم فلسطین و همه امت اسلامی و محور مقاومت، همه دولت‌های مستقل و شخصیت‌های آزاداندیش و شرافتمند را به مقابله با باند جنایتکار حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فرا می‌خواند.

دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و بازماندگان شهید هنیه، روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۱۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام می‌کند.

هشدار گردان‌های قسام: نبرد وارد ابعاد جدیدی شده

اما گردان‌های قسام در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه اعلام کردند: عملیات جنایتکارانه ترور فرمانده هنیه در قلب پایتخت ایران یک واقعه خطرناک به شمار می‌رود که نبرد را وارد ابعاد جدیدی می‌کند.

این گردان‌ها تاکید کردند: ترور هنیه پیامدهای زیادی برای منطقه به دنبال خواهد داشت. دشمن صهیونیستی در محاسبات خود برای گسترش دایره جنگ و نقض حاکمیت کشورها اشتباه کرد.

گردان‌های قسام تصریح کردند: دشمن تاوان این جنایت خود را با ریخته شدن خونش در غزه، کرانه باختری و داخل اراضی اشغالی و هر جایی که دست رزمندگان ما به آن برسد خواهد داد. نتانیاهو، رژیم صهیونیستی را به سمت پرتگاه می‌کشاند و برای نابودی این رژیم و محو شدن آن از خاک فلسطین یک بار برای همیشه عجله دارد.

 مُهر پایان بر عمر رژیم جنایتکار

«سعید جلیلی» نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه در پیامی اعلام کرد: بدون شک خون هنیه در امتداد شهدای بزرگ فلسطین از عزاالدین قسام، شیخ احمد یاسین و اسماعیل رنتیسی و فتحی شقاقی تا چهل هزار شهید ده ماه اخیر غزه، مهر پایانی است بر عمر رژیم جنایتکار، اشغالگر و جعلی رژیم صهیونیستی که با یاری خداوند رسوایی هرچه بیشتر و افول سریعتر قدرت‌های حامی او بویژه رژیم آمریکا را به دنبال خواهد داشت. دستپاچگی و تلاش‌های مذبوحانه دشمن جلوه‌ای دیگر از ضعف و گمان‌های غلط اوست که می‌پندارد ترور، تردید می‌آورد و نمی‌فهمد این اقدامات بذر عزم را بیش از پیش در دل جوانان پاک و وارسته منطقه خواهد نشاند و اولین زخم کاری این گمان غلط دشمن از جایی که گمان نمی‌برد بر سر او فرود خواهد آمد.

ترور شهید هنیه بی‌پاسخ نخواهد ماند

«احمد وحیدی» وزیر کشور در پیامی ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بر ادامه راه آزادی‌خواهان جبهه مقاومت تاکید کرد.

وزیر کشور در پیام خود نوشت: «رژیم جنایتکار صهیونیستی و حامیان آن تصور می‌کنند با اقدامات تروریستی جبهه مقاومت تضعیف می‌شود، غافل از آنکه شهادت هریک از فرزندان راه مقاومت، مسیر حق طلبان و مظلومان جهان را در راه رسیدن به هدف اصلی یعنی آزادی قدس شریف و ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی هموارتر خواهد کرد.

بی‌شک ترور شهید هنیه از سوی فرزندان راه مقاومت بی‌پاسخ نخواهد ماند و پیروز قطعی این میدان بنا بر وعده خداوند مجاهدان راه حق خواهند بود.

اینجانب شهادت فرزند برومند راه مقاومت آقای اسماعیل هنیه را به ملت مظلوم فلسطین و تمامی حق طلبان و مظلومان جهان تسلیت می گویم و بی تردید رژیم صهیونیستی با این اقدامات تروریستی و جنایتکارانه، خود را به سقوط نهایی نزدیکتر نموده و هلاکت قطعی و نفرت عمومی جهانیان را علیه خود بیشتر می‌کند.»

جبهه مقاومت محکم‌تر به مسیرش ادامه می‌دهد

دبیر شورای نگهبان گفت: جبهه جهانی مقاومت باصلابت‌تر به مسیرش ادامه خواهد داد.

«آیت‌الله احمد جنتی» دبیر شورای نگهبان نیز در اظهارتی شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را به امت اسلامی و به ویژه مجاهدان جبهه جهانی مقاومت تبریک و تسلیت گفت.

آیت‌الله جنتی اظهار داشت: جبهه جهانی مقاومت محکم‌تر و با صلابت‌تر از گذشته به مسیرش ادامه خواهد داد. مجاهدان متعلق به این جبهه به فطرت پاک خویش لبیک گفته‌اند و در مسیر آزادگی، جهاد می‌کنند و برای این مجاهدان خداباور، شهادت در راه آرمان‌های‌ مقدس‌شان، رستگاری ابدی است.

حق ندارید در مورد ایران صحبت کنید

اما پیام پرمعنای «لطیفه هنیه» دختر اسماعیل هنیه، پس از شهادت پدرش، خطاب به سران عرب که در توئیت منتشر شده است، چنین عنوانی دارد: حق ندارید در مورد ایران صحبت کنید.

لطیفه هنیه نوشته است: به کسانی که می گویند ایران عامل ترور است؛ شما اعراب در کشورهای خود از او پذیرایی نکردید. شما از ایران به ما نزدیکترید؟! اما ایران بهتر از شما پشتیبان ما بود. و به همین دلیل حق ندارید در مورد ایران صحبت کنید، ایران از شما باشرف‌تر است به این معنا که پایتخت اسلام است.

ترور محکوم است

رسانه‌های عمانی نیز از محکومیت ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس ازسوی سلطان‌نشین عمان خبر دادند. این کشور اقدام اخیر را نقض قوانین بین‌المللی عنوان کرد.

عاملان ترور به دست عدالت سپرده شوند‌

وزارت خارجه مالزی نیز در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد که عاملان این ترور باید به دست عدالت سپرده شوند‌.

‌این بیانیه افزود: «مالزی صریحا تمام اعمال خشونت‌آمیز از جمله ترور هدفمند را محکوم می‌کند و از همه کشورهای صلح‌طلب می‌خواهد که به محکوم‌کردن چنین اعمالی بپردازند. مالزی خواستار تحقیقات فوری و کامل در مورد این ترور است و کسانی که مسئول آن هستند باید به دست عدالت سپرده شوند.»

مجازات سخت در پیش است

شورای نگهبان در بیانیه‌ای با تسلیت شهادت اسماعیل هنیه تاکید کرد: بدون تردید جهان به زودی شاهد زوال و نابودی رژیم سفاک، منحوس و جعلی صهیونیستی به‌عنوان محور و مرکز شرارت‌های منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: آنچه مسلم است جنایات و ددمنشی رژیم فاسد صهیونیستی که برای رسیدن به اهداف شرورانه و نامشروع خود از هیچ اقدام وحشیانه‌ و تروریستی دریغ نمی‌کند، برای جهانیان به ویژه مردمان آزاداندیش و باوجدان جهان حتی در کشورهای غربی اثبات شده و به همین دلیل موجی از تنفر علیه این دولت تروریستی‌ در سطح بین‌المللی شکل گرفته و درحال جوشش است.

بدون تردید جهان به زودی شاهد زوال و نابودی رژیم سفاک، منحوس و جعلی صهیونیستی به‌عنوان محور و مرکز شرارت‌های منطقه و جهان اسلام خواهد بود و روز پایان این باند جنایتکار و غده سرطانی که در حال دست وپا زدن در باتلاق‌ سردرگمی و تصمیمات‌ عملکرد و است به زودی فراخواهد رسید.

مسلما همانطور که رهبرمعظم انقلاب هم تاکید کردند، اقدام وحشیانه و عملیات تروریستی این رژیم جعلی که میهمان کشور ما را در خاک ایران اسلامی به شهادت رسانده، بی‌پاسخ نخواهد ماند و ان‌شاءالله مجازاتی سخت و پشیمان‌کننده به جنایتکاران داده خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما