شناسهٔ خبر: 67966450 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

۲۰ میلیون خانوار و کسب و کار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

زهرا فتحی

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آنچه در زمینه پروژه فیبر نوری در وزارت ارتباطات طراحی شده این بود که تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون خانوار و کسب و کار تحت پوشش خدمات قرار گیرند.

صاحب‌خبر -

اکبر قنبرپور امروز (چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه) در جلسه هماهنگی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارهای شهر ابهر با اشاره به کلنگ‌زنی حفاری در شهر ابهر که با هدف اجرای پروژه در این شهر انجام شد، اظهار کرد: آنچه در زمینه پروژه فیبر نوری در وزارت ارتباطات طراحی شده این بود که تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار تحت پوشش قرار گیرند که امروز بر طبق اطلاعاتی که همه مردم می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند ۸ میلیون و ۱۲۴ هزار پوشش در کشور ایجاد شده که ۴۱ درصد هدف‌گذاری ما تاکنون محقق شده است.

وی با بیان اینکه آنچه در وزارت ارتباطات دغدغه است بحث اتصال است، ادامه داد: امروز بحث اتصال بر روی بستر فیبر نوری در حدود ۳۶۰ هزار اتصال در پروژه ایران FTTX داریم که بر طبق مصوبه‌ای که در قانون برنامه هفتم داریم تا پایان برنامه تمام ۲۰ میلیون پوشش باید به همین تعداد اتصال انجام شود لذا نهضتی است که تا انتهای قانون برنامه یعنی پنج سال آینده با توجه به اینکه اخیرا قانون برنامه ابلاغ شد این پروژه یک پروژه زنده و پویا است.

وی با توضیح اینکه ابتدا پوشش تکمیل شده و سپس خانوارها و کسب‌وکارها یک به یک متصل می‌شوند، گفت: با توجه به مطالب گفته شده پروژه یک پروژه بزرگ است.

قنبرپور با بیان اینکه اتصال به فیبرنوری در استان زنجان نیز آغاز شده و طبیعتا باید سرعت خود را افزایش دهد، ادامه داد: از فرماندار ابهر درخواست داریم هر هفته برای هماهنگی بهتر جلسه فیبر نوری در این شهرستان برگزار شود تا از سرعت پروژه کاسته نشده و با همان هدف‌گذاری انجام شده به یک نقطه موثر برسد.

او با اشاره به اینکه در پروژه فیبر نوری مسئله فقط مسئله اینترنت نیست، اذعان کرد: در این حوزه در یک بستر پرسرعت اینترنت نیز می‌توان به ذی‌نفعان و مشترکان ارائه کرد که علاوه بر این، موضوع قیمت نیز در این حوزه مطرح است.

وی با توضیح اینکه بسیاری نگران این موضوع هستند که با تغییر دولت چه اتفاقی برای پروژه فیبر نوری می‌افتد، اضافه کرد: به دو علت پروژه فیبر نوری قابلیت توقف ندارد علت اول این است که در طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که یکی از اسناد بالا دستی توسعه اقتصاد دیحیتال در کشور محسوب می‌شود این موضوع کامل تشریح شده است؛ همچنین در قانون برنامه هفتم نیز این موضوع به صراحت آمده است که باید این اتفاق بیفتد.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امیدواریم در استان زنجان شاهد این باشیم که از متوسط کشوری عبور کند، خاطرنشان کرد: زنجان از استان‌هایی است که پیچیدگی خاصی در این حوزه ندارد و با توجه به اینکه زنجان تنها یک اپراتور دارد این موضوع کمک کننده برای تسریع در روند پروژه است.

انتهای پیام

نظر شما