شناسهٔ خبر: 67972571 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد

پرورش سنتی از مشکلات اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی

اعظم قهرمانی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی پرورش سنتی را یکی از مشکلات حوزه پرورش اسب اصیل ترکمن در این استان مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

شکاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در این استان ۱۷۰۰ سر اسب اصیل ترکمن وجود دارد، اظهار کرد: بیشترین تعداد اسب ترکمن در شهرستان مرزی راز و جرگلان پرورش می‌یابد اما هنوز شیوه پرورش نگهداری اسب‌ها به صورت سنتی است.

وی با بیان اینکه اسب اصیل ترکمن به عنوان یک مزیت اقتصادی برای پرورش دهندگان این حیوان به شمار می‌آید، گفت: برگزاری مسابقات اسب دوانی، شرکت در جشنواره‌های زیبایی اسب و خرید و فروش آن‌ها می‌تواند مبنع درآمدی برای پرورش دهندگان باشد.

شکاری با اشاره به اینکه صدور شناسنامه برای اسب‌های اصیل ترکمن یکی از اقداماتی است که در حال پیگیری است، افزود: در سال گذشته موفق شدیم تا برای ۴۹۰ سر اسب شناسنامه دریافت کنیم که این امر با هزینه کرد یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار اجرایی شد.

وی ادامه داد: تا شهریور ماه سال گذشته حدود هزار سر اسب اصیل ترکمن استان به عنوان قطب نگهداری این حیوان نجیب در شمال شرق کشور شناسنامه‌دار شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در واقع شناسنامه دار کردن اسب‌ها موجب هویت دار شدن این حیوانات می‌شود و تاثیر خیلی زیادی در خرید و فروش آن‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام

نظر شما