شناسهٔ خبر: 67963639 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

داروی کاهش وزن ویگووی در ترک سیگار هم موثر است

ایتنا - تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق داروی کاهش وزن ویگووی (Wegovy) ممکن است به ترک سیگار کمک کند.

صاحب‌خبر -
نتایج یک مطالعه نشان داد افراد سیگاری مبتلا به دیابت نوع ۲ که سماگلوتاید مصرف می‌کنند، احتمالا به مراقبت‌‌های پزشکی ناشی از سیگار کشیدن کمتر نیاز پیدا می‌کنند.  

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها نشان می‌دهد که داروی ویگووی باید در خصوص استفاده از آن به منظور کمک به ترک سیگار هم بررسی شود.

در مقایسه با هفت داروی دیگر دیابت، مشخص شد استفاده از سماگلوتاید با کاهش خطر نیاز به مراقبت‌های پزشکی مرتبط با اعتیاد به تنباکو (اختلال مصرف تنباکو یا تی‌یو‌دی/TUD) همراه است.

به گزارش اسکای‌نیوز، افرادی که از این دارو استفاده کردند، کمتر در معرض ابتلا به اختلال مصرف تنباکو قرار داشتند و به تجویز دارو برای ترک سیگار یا جلسات مشاوره به منظور ترک سیگار هم کمتر نیازمند بودند.

محققان در «سالنامه طب داخلی» (Annals of Internal Medicine) نوشتند: «سماگلوتاید کاهش تجویز داروهای ترک سیگار و جلسات مشاوره برای ترک را به همراه داشت. این نتایج در بیماران مبتلا به چاقی و همچنین افرادی که به چاقی مبتلا نبودند، مشابه بود.»

محققان می‌گویند که با توجه به نتایج به‌ دست آمده، برای ارزیابی قابلیت سماگلوتاید در درمان اختلال مصرف تنباکو به آزمایش‌های بالینی نیاز است.

کاهش میل به سیگار کشیدن
قبلا هم درباره کاهش میل به سیگار در بیماران تحت درمان با سماگلوتید گزارش‌هایی منتشر شده بود که بر افزایش مزیت این دارو در کمک به افراد برای ترک سیگار دلالت دارد.

سماگلوتاید به عنوان داروی کاهش وزن در بریتانیا تجویز می‌شود و به منظور کمک به کاهش خطر بیماری‌های قلبی در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق‌اند، تایید شده است. 

نظر شما