شناسهٔ خبر: 67963309 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیرعامل ریل پرداز نو آفرین در گفتگو با بازار مطرح کرد

جزئیات جدید افزایش قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره| افزایش ۵۰ درصدی شامل کدام گردشگر خارجی می شود

شعبانی مدیرعامل ریل پرداز نو آفرین با بیان اینکه افزایش تدریجی بلیت قطارهای ۵ ستاره می تواند به بهره وری قطارها کمک کند گفت: اصلاح ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطار عقب افتادگی سال های گذشته را جبران می کند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه راه و مسکن: افزایش قیمت و یا همان اصلاح قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره از ابتدای مرداد ماه جاری این نوید را به شرکتهای خصوصی فعال داد که می توانند تا حدودی از زیان انباشته خود خارج شوند. اگر چه مقرر شده است تا بلیت قطارهای ۵ ستاره ۳۰ درصد افزایش یابد اما آنطور که گفته می شود و مورد تایید و تاکید مدیرعامل ریل پرداز نو آفرین قطارهای فدک است قرار است قیمت بلیت برای گردشگران خارجی ۵۰ درصد افزایش یابد.

«امین شعبانی» مدیرعامل ریل پرداز نو آفرین قطارهای ۵ ستاره فدک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که اصلاح ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره هر چند با تاخیر بوده است و سه سال افزایش نداشت اما می تواند موجب ارائه خدمات بهتر به مردم شود.

او همچنین معتقد است که با کاهش ارزش ریال، مسافران ایرانی در موقعیت نابرابری نسبت به گردشگران خارجی قرار می گیرند و افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت قطار برای گردشگران خارجی هر چند دیر بود اما تصمیم درستی بود.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «امین شعبانی» مدیرعامل ریل پرداز نو آفرین قطارهای ۵ ستاره فدک را با هم می خوانیم:

* آیا افزایش و یا اصلاح ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره موجب کاهش تقاضا برای خرید بلیت نمی شود؟

اتفاقا برای خرید بلیت قطار به خصوص برای قطارهای ۵ ستاره تقاضا به گونه ای است که هیچگاه کاهش نمی یابد. اما قطعا این افزایش قیمت نوید روزهای خوب را برای ارائه خدمات بهتر به مردم می دهد.

قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره در سال ۱۴۰۰ تقریبا صفر درصد افزایش داشت و در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش قیمت صفر درصدی داشتیم. در سال ۱۴۰۲ درصد ناچیزی افزایش قیمت بلیت شامل حال قطارهای ۵ ستاره شد که حدود ۱۰ درصد بود

* اصلاح قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره ظاهرا سال ها متوقف شده بود؟

بعد از گذشت سه سال افزایش و اصلاح قیمت انجام شده است. قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره در سال ۱۴۰۰ تقریبا صفر درصد افزایش داشت و در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش قیمت صفر درصدی داشتیم. در سال ۱۴۰۲ درصد ناچیزی افزایش قیمت بلیت شامل حال قطارهای ۵ ستاره شد که حدود ۱۰ درصد بود.

با توجه به افزایش و اصلاح ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره از ابتدای مرداد ماه مشکلات شرکت تا حدودی برطرف می شود

* آیا این افزایش قیمت توانست موجب کاهش مشکلات شود؟

این افزایش ناچیز موجب شده بود تا خدمات قطارهای ۵ ستاره به خصوص قطارهای ۵ ستاره فدک دچار مشکلات عدیده ای شوند. اما امسال با توجه به افزایش و اصلاح ۳۰ درصدی قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره از ابتدای مرداد ماه مشکلات شرکت تا حدودی برطرف می شود.

* پس با این افزایش قیمت بلیت می توانیم بگوییم که تا حدودی مشکلات قطارهای فدک کاهش می یابد؟

این افزایش قیمت بلیت هم کافی نیست. چرا که باید افزایش قیمت بلیت به صورت تدریجی اتفاق بیافتد تا به شرایط مطلوب و عقب افتادگی سال های گذشته برسیم.

گردشگران خارجی اضافه بر این ۳۰ درصد افزایش و اصلاح قیمت، ۵۰ درصد برای گردشگران خارجی بیشتر افزایش خواهد یافت

* در این ابلاغیه جدید گفته می شود که قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره برای گردشگران خارجی نیز بیشتر از متقاضیان بلیت داخلی افزایش داشته است؟

در خصوص گردشگران خارجی اضافه بر این ۳۰ درصد افزایش و اصلاح قیمت، ۵۰ درصد برای گردشگران خارجی بیشتر افزایش خواهد یافت. در سال های گذشته پیگیری های زیادی صورت گرفت که سرانجام امسال این اتفاق افتاد که قطعا با این اقدام می توان خدمات بهتری به مردم و گردشگران خارجی ارائه دهیم و کیفیت سفر با قطار را بالا ببریم. قطعا این اقدام موجب بهره وری بهتر قطارها خواهد شد. موضوعی که باید به آن اشاره کنم این است که با کاهش ارزش ریال، مسافران ایرانی را در موقعیت نابرابری نسبت به گردشگران خارجی قرار می داد. طبق مصوبه دولت نرخ بلیت قطارها از جمله قطارهای پنج ستاره به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش یافته است. نکته حائز اهمیت این است که نرخ بلیت برای مسافران و گردشگران خارجی ۵۰ درصد بیش از مسافران داخلی تعیین شده است. از آنجایی که استقبال گردشگران خارجی از قطارهای ۵ ستاره بیشتر است لذا پیش بینی می شود نرخ میانگین اعمال بیش از ۳۰ درصد باشد.

وقتی ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی کاهش می یابد مسافران ایرانی در موقعیت نابرابری نسبت به گردشگران خارجی قرار می گیرند

* سهم قطارهای ۵ ستاره از کل ناوگان ریلی مسافری چقدر است؟ و اینکه آیا این افزایش قیمت بلیت برای گردشگران موجب نارضایتی آنها نمی شود؟

سهم قطارهای ۵ ستاره از کل ناوگان ریلی مسافری حدود ۵ درصد است. اما یکی از نکات قابل توجه در تصمیم اخیر برای افزایش قیمت ۵۰ درصدی برای گردشگران خارجی این است که این تصمیم درست تا حدودی دیر هنگام بود. چرا که در عمل باعث پرداخت یارانه به گردشگران خارجی شده بود. به هر حال وقتی ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی کاهش می یابد مسافران ایرانی در موقعیت نابرابری نسبت به گردشگران خارجی قرار می گیرند.

افزایش ۵٠ درصدی مشمول اتباع خارجی ساکن ایران نمی‌شود و تنها کسانی که از خارج از ایران بلیت قطار خریداری می‌کنند مشمول این افزایش ۵٠ درصدی نرخ می‌شوند

* این افزایش ۵٠ درصدی بلیت قطار برای خارجی‌ها مشمول اتباع خارجی ساکن ایران هم می‌شود؟

افزایش ۵٠ درصدی مشمول اتباع خارجی ساکن ایران نمی‌شود و تنها کسانی که از خارج از ایران بلیت قطار خریداری می‌کنند مشمول این افزایش ۵٠ درصدی نرخ می‌شوند. به هر حال معمولا گردشگران خارجی از کشور عراق هستند که در مسیر جنوب و یا مشهد و قم تردد می کنند.

* گروه قطارهای فدک شامل چه شرکتهایی است و آیا درآمد حاصل از افزایش ۵۰ درصدی قیمت ها می تواند وضعیت شرکت های خصوصی را بهبود ببخشد؟

گروه قطارهای فدک شامل شرکت نوآفرین(نماد حافرین)، شرکت دلیجان طلایی شکوه پارس(نماد حشکوه) و شرکت ریل گردش ایرانیان(نماد حگردش) که در مجموع دارای ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره در حال سیر دارند. با توجه به سهم ۳۰ درصدی مسافران خارجی از قطارهای ۵ ستاره این برآورد وجود دارد که درآمد حاصل از فروش شرکت از محل افزایش قیمت ها روند مطلوبی داشته باشد.

* سوال پایانی اینکه چه تعداد واگن نیازمند بازسازی هستند که با اصلاح قیمت بلیت قطار می توان آنها را به چرخه سیر بازگرداند؟

با اصلاح تدریجی قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره در این بخش ۳۳ واگن دیگر که بازسازی آنها به تاخیر افتاده است به سرعت وارد فرایند عملیاتی شده و سطح کمی و کیفی خدمات شرکت های خصوصی افرایش می یابد.

نظر شما