شناسهٔ خبر: 67961059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات روس: مسکو از اولین مقاصد «مادورو» پس از پیروزی مجدد در انتخابات است

تهران-ایرنا- سفیر روسیه در کاراکاس گفت: انتظار می‌رود «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از پیروزی مجدد در انتخابات، یکی از اولین سفرهای خود را به روسیه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، سرگئی ملیک باگداساروف سفیر روسیه در ونزوئلا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیا-۲۴» اظهار داشت: مقامات بلندپایه محلی به من گفتند یکی از اولین مقاصدی که نیکلاس مادورو قصد دارد پس از انتخاب مجدد [در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا] از آن بازدید کند، روسیه است.

این دیپلمات روس تاکید کرد که مادورو، مهمان مغتنم روسیه است و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور در پیام تبریک خود در پیام‌رسان «تلگرام» به این موضوع اشاره کرد.

سفیر مسکو در کاراکاس افزود: می‌دانیم که او [مادورو] قصد داشت بیشتر از یک بار به کشور ما سفر کند. اما هر بار مجبور شد سفر خود را به دلایل مختلف سیاسی به تعویق بیاندازد که در وهله اول در نتیجه فشارها و دخالت صریح آمریکا در امور داخلی ونزوئلا بود. [با این حال] در مورد برنامه‌های فوری، اجازه دهید تا زمانی که اوضاع [در ونزوئلا] آرام شود، صبر کنیم.

کاخ کرملین روسیه روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در پیامی پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ونزوئلا را به وی تبریک گفت. سفیر روسیه در کاراکاس نیز در این رابطه گفت: پیروزی دوباره نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری کنونی ونزوئلا در انتخابات این کشور، به تقویت همکاری راهبردی مسکو و کاراکاس کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه (۲۹ ژوئیه/هشتم مرداد) یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهوری ۶ سال آینده این کشور معرفی شد و در مقابل، اپوزیسیون که به ادموندو گونزالس امید بسته بودند، نه تنها از به رسمیت شناختن نتایج سر باز زدند بلکه گونزالس را «رئیس‌جمهوری منتخب» خواندند.

«شورای ملی انتخابات ونزوئلا» بامداد دوشنبه نیکلاس مادورو را با ۵۱.۲ درصد آرا در مقابل ادموندو گونزالس با ۴۴.۲ درصد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. مادورو از پیروزی خود دفاع کرد و مخالفان به رهبری ماریا کورینا ماچادو نتیجه را رد کردند و مدعی شدند گونزالس ۷۳.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

پیروزی ادعایی مخالفان دولت ونزوئلا در برابر اعلام پیروزی رسمی مادورو، به اعتراض‌های خیابانی و درگیری با نیروهای پلیس و تنش‌های دیپلماتیک این کشور منجر شده است.

آمریکا، شیلی و آرژانتین نتایج انتخابات را زیر سوال بردند. نیکاراگوئه، روسیه، چین، ایران، کوبا، هندوراس و بولیوی پیروزی مادورو را تبریک گفتند. برزیل و مکزیک اعلام کردند که تا زمان انتشار جزئیات نتایج و جدول تفکیکی آرا منتظر می‌مانند.

آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند و ونزوئلا در واکنش به «اقدامات مداخله‌جویانه» هفت کشور آمریکای لاتین اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از این کشورها خارج می‌کند.

نظر شما