شناسهٔ خبر: 67944848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

خروج دیپلماتهای ونزوئلا از هفت کشور آمریکای لاتین

ایرنا : ونزوئلا در واکنش به اقدامات مداحله جویانه هفت کشور آمریکای لاتین، دیپلماتهای خود را از این کشورها خارج می‌کند.

صاحب‌خبر -

وزات خارجه ونزوئلا بامداد سه‌شنبه گفت که «اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه» دولت‌های آرژانتین، شیلی، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اوروگونه درباره انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را رد می‌کند.

خبرگزاری تاس نیز گزارش داد، وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه خود گفت که «دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا تصمیم گرفته است که به دلیل این رویه شنیع که حمله به حاکمیت ماست، همه اعضای دفاتر دیپلماتیک خود» از این کشورها فرابخواند.

این وزارتخانه افزود که از همه دولت‌های این کشورها می‌خواهد که دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا فرابخوانند.

وزارت خارجه ونزوئلا افزود: دولت ونزوئلا این حق را دارد که برای حفاظت از حق تعیین سرنوشت خود اقدامات سیاسی و حقوقی را اتخاذ کند. دولت ونزوئلا در مقابل هر اقدامی که همزیستی مسالمت‌آمیز آن را تهدید کند، مقاومت می‌کند.

این تنش دیپلماتیک پس از آن ایجاد شد که آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند.

میزان مشارکت در انتخابات یکشنبه (۲۸ ژوئیه/ هفتم مرداد) ونزوئلا ۵۹ درصد بود و بر اساس شمارش ۸۰ درصد آرا، نیکولاس مادورو ۵۱.۲ درصد آرا را به دست آورد و رقیب او، ادموندو گونزالس نامزد ائتلاف اصلی اپوزیسیون با کسب ۴۴.۲ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت.

آلویس آموروسو شورای انتخابات ونزوئلا دوشنبه شب مادورو را پیروز نهایی انتخابات اعلام و تاکید کرد که اکثریت مردم ونزوئلا مادورو را برای دوره ریاست جمهوری ۲۰۳۱-۲۰۲۵ انتخاب کردند.

اما آمریکا و متحدانش در نتایج انتخابات ونزوئلا ابراز تردید کردند و برخی منابع مدعی شد که اپوزیسیون در این انتخابات پیروز شده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ما نگرانی جدی داریم که نتیجه اعلام شده، منعکس‌کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نباشد.

برچسب‌ها:

نظر شما