شناسهٔ خبر: 67960798 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

دبیر کانون محیط زیست دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان:

هدف اصلی کانون محیط زیست ترویج فرهنگ محافظت و کمک به طبیعت است

یاسین خسروی در گفتگو با خبرنگار مفدا کردستان گفت: تنها متکی بودن به فعالیت‌های درسی برای موفقیت کافی نیست و هدف کانون محیط زیست ترویج فرهنگ حفاظت از  طبیعت و کمک به دانشجویان برای دور شدن از استرس و اضطراب است.

صاحب‌خبر -

لطفا خودتون رو معرفی کنید.

سلام وقت بخیر یاسین خسروی هستم دانشجوی ترم ۵ کارشناسی رشته مهندسی بهداشت محیط، دبیر کانون محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی کردستان

از چه طریق با کانون‌های دانشجویی آشنا شدید و شرایط وارد شدن به کانون محیط زیست چیه؟

از چه طریق با کانون‌های دانشجویی آشنا شدید

اولین بازی که با نظام کلی کانون‌ها آشنا شدم اواخر ترم یک بود از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی دانشگاه در اون دوره به فعالیت در کانون‌ها علاقه داشتم چون معتقد بودم تنها متکی بودن به فعالیت‌های درسی نمیتونه باعث موفقیت بشه، همچنین فعالیت‌های مختلف کانون‌ها میتونه دانشجوها رو برای ورود به جامعه آماده کنه در حالی که فعالیت‌های درسی فقط جنبه تخصصی رو میتونن در بر بگیرن، پس با انجام دادن وظایف مختلف در کانون‌های مختلف مثل کانون سلامت و کانون کتابخوانی تونستم در کانون محیط زیست هم فعالیت داشته باشم.

کانون محیط زیست کانونی نبود که فقط به جنبه فرهنگی توجه کنه، کانونی هستش که حتی از سلامت افراد هم حفاظت میکنه. تا محیط زندگی انسان‌ها درست نشه خیلی از بیماری‌ها شیوع پیدا میکنن و خیلی هم به جانداران مختلف که در چیزی دخیل نیستند آسیب میرسه، به خاطر همین دلایل بود که علاقه‌مند فعالیت در کانون‌ها بودم.

ویژگی بارز کانون محیط زیست نسبت به سایر نهادهای دانشجویی چیه؟

کانون محیط زیست دارای چندین جنبه مختلف است، که آن را با کانون‌های دیگر متمایز میکنه، این کانون میتونه با ارائه مطالب مهم درباره زنجیره‌های غذای و روابط جانداران با یکدیگر و تفهیم روابط بهتر میان جانداران؛ مباحث دروس اپیدمیولوژی مانند مباحث مربوط به ناقلین و جانداران مخزن رو به طور غیر مسقیم برای دانشجویان تفهیم کنه که به واحدهای دروس دانشگاه‌های علوم پزشکی کمکی کند.

همچین با برگزاری مراسم‌هایی مانند برای شناخت گونه‌های در خطر انقراض، اثرات دفع نامناسب زباله‌ها، اسراف‌هایی که در مباحث زیادی مثل مصرف کاغذ و برق صورت میگیره رو توضیح بده یعنی به طور کلی میتونه دو زمینه علمی و فرهنگی رو در بر بگیره. برای زمیمه فرهنگی کانون محیط زیست سعی داره با ارائه مطالب در مورد مشکلات محیط زیستی و راه حل های آنان سهمی در زیبایی دانشگاه، طبیعت و محیط زندگی خود دانشجویان داشته باشد.

به نظر شما حفظ محیط زیست چقدر باید برای دانشجوها دغدغه باشد؟

همین طور که مستحضر هستید بر اساس فلسفه وجود کانون‌ها، کانون محیط زیست برای کمک بیشتر به معلومات دانشگاهیان عزیز است و زیرمجموعه امور فرهنگی است به توجه به گسترش مبحث‌های نحوه صحیح دفع پسماند، آلاینده‌های موجود در هوا و به ویژه افزایش دمای کره زمین که در نهایت باعث تغییرات اقلیمی شدید و دائمی میتونه بشه.

کانون محیط زیست این فرصت رو به دانشگاهیان عزیز می‌دهد که بهتر مسائل این چنینی رو درک کنن و برای کند کردن روند آن حداقل سعی‌شان رو انجام بدن به طور کلی پاسخ‌های مربوط به فرهنگ‌داری محیط زیستی دیرتر نسبت به بقیه خودشان را بروز می‌دهند به خاطر همین مسائل محیط زیستی از آینده‌نگری بیشتری برخوردارند و افزایش تعداد علاقه‌مندان و پایبندان به این اصول می‌توانند روند کند، این مباحث را افزایش بدن و از خیلی مسائل زندگی روزمره مثل بیماری‌ها جلوگیری کنن؛ در کل کار کانون محیط زیست پیشگیری هستش به قول معروف پیشگیری بهتر از درمانه.

لطفا اعضای کانون رو معرفی کنید.

اعضای اصلی کانون محیط زیست شامل دبیر، نایب دبیر، شورای اصلی و جایگزین می‌شوند که به حدود نه نفر می‌رسند؛ که به ترتیب یاسین خسروی، خانم سوزان علی رمائی، خانم مدیا خالدیان، آقای امیر عباس حیدری، آقای ابوالفضل منور، خانم کوثر مرادی، خانم سنا ساعدموچشی، خانم جمیله بهرام‌پور می‌شوند.

اعضای فعالمون هم خانم ویدا اعظمی و خانم پریسا احمدیان هستند؛ وظایف اعضا به طور کلی متغییر هستش برای مثال تهیه متن معمولا با خانم احمدیان و من هستش و تهیه پادکست با خانم اعظمی و خانم ساعدموچشی هست، برگزاری جلسات کانون محیط با من و خانم بهرام‌پور و رصد و بررسی فعالیت های کانون با آقای منور هست.

کانون محیط زیست چه هدفی رو دنبال میکنه و برنامه شما برای آینده چیه؟

هدف اصلی کانون محیط زیست ترویج فرهنگ محافظت از محیط‌زیست، کمک به طبیعت کشورمون و کم کردن استرس و اضطراب دانشجویان هستس که هم کمی از فضای سنگین علوم پزشکی دور بشن و استراحتی داشته باشن و هم برای جانداران ارزش قائل بشن.

برنامه‌های ما برای آینده فعلا شامل تهیه متن‌ها، پادکست‌ها، ارائه همنشینی‌های بیشتر، برگزاری کارگاه‌ها با حضور اساتید مربوطه، جذب بیشتر اعضای فعال و در نهایت رضایت دانشجویان هستش امیدوارم که بتونیم این رضایتو حاصل کنیم.

در مورد مهمترین دستاوردهای کانون محیط زیست توضیح بدین.

مهم‌ترین کارمون تا الان خدارو شکر افزایش تعداد اعضای کانون، تهیه حدود ۱۷ متن که بعضی انتشار یافته و برخی هنوز در دسترس قرار نگرفته‌اند، تهیه ۱۰ پادکست، برگزاری سه نشست با دانشجویان، برگزاری مراسم پاکزدایی دانشگاه، برگزاری روز درخت‌کاری و کاشت چندین نهال درخت آلبالو در محیط دانشگاه هستند.

همچنین ارائه گزارش‌های مربوطه نسبت به سبک زندگی دانشجویان در دانشگاه به مسئول امور فرهنگی هستند که اقدامات لازم نسبت به نصب و یا تغییر محل سطل‌های زباله تعیین بشه، امیدواریم که با کمک هم کانونی‌ها خیلی فعالیت‌های بیشتری داشته باشیم و در تابستان پیش‌رو کارگاهی رو هم برگزار کنیم. تهیه حدود ۲۵ سطل زباله برای تجهیز بهتر دانشگاه نیز از برنامه‌های در حال تکمیل کانون هستش.

چه توصیه‌ای برای دانشجویان دانشگاه در زمینه حفظ طبیعت دارید؟

مسائل زیستی، جزو مسائلی هستند که خیلی راحت میشه از وقوعشون جلوگیری کرد تنها با رها نکردن زباله و یا کاشت یک نهال که هر کدام آنقدر وقت گیر آزار دهنده نیست میشه سهم ویژه‌ای در این مسیر داشت، تنها خواهشم اینه که بدانند برای بهتر کردن حال خودشون اول روحیه خودشون دوم افراد دور و برشون و سوم محیط خودشونه که در وضعیت سلامتشان تاثیر گذاره لطفا مورد سوم رو غفلت نکنند.

حرف آخرتون؟

از همه هم کانونی‌هایم که من را در این مسیر همراهی کردند و از دوستانم، کارشناسان امور فرهنگی دانشگاه متشکرم که به من این فرصت را دادند که بتوانم با کمک آن‌ها حداقل کمکی در بهبود وضعیت دانشگاه داشته باشم، امیدوارم کانون محیط زیست رشد کنه و کمک حالی بشه برای دانشجویان علوم پزشکی کردستان. ممنون از شما

نظر شما