شناسهٔ خبر: 67958945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پزشکیان: تعامل سازنده با جهان و احقاق حقوق مردم، سرلوحه دولت جدید است

رئیس جمهور با بیان اینکه تامین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهم‌ترین اهداف سیاست خارجی من خواهد بود.، گفت: برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه دولت قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان رئیس جمهور در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان مراسم تحلیف گفت: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای برعهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه تاریخی و مسئولیت‌آفرین است.

وی افزود: با لطف پروردگار متعال، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رأی هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، شنیدن صدای مردم و آحاد ملت و خواست آن‌ها برای تحول و تغییر، اصلاح رویکرد‌ها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، خلق امید و رفاه برای عبور از تحریم‌ها و بحران‌های پیچیده پیش رو و فرصت اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات، میدان جدید همراهی و همکاری ملی در میان حکومت و جامعه است. دولتی که با رأی اعتماد نمایندگان مجلس عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت رفاه ملی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تأمین حقوق شهروندی ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است. محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است و سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را تنظیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم‌انداز را مشخص می‌کند.

پزشکیان یادآور شد: آنچه که امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکار‌ها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم کرده است و در این چشم‌انداز ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام، با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی و با تأکید بر مردمسالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی، امن، مقتدر و مستقل، برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد و تبعیض، بهره‌مند از محیط زیست مطلوب، فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخریم به ایرانی بودن. تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی بر اساس تعالیم اسلامی و اندیشه امام خمینی (ره).

رئیس جمهور تاکید کرد: تامین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهمترین اهداف سیاست خارجی من خواهد بود. برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه دولت قرار خواهد گرفت.

وی همچنین ادامه داد: اولویت سیاست خارجی دولت من بهبود و تحکیم روابط با کشور‌های همسایه است، کشور‌های همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند، دولت من خواهان یک منطقه قوی خواهد بود، منطقه‌ای که در آن همه کشور‌ها بتوانند با هم افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام‌های مشترک بردارند.

رئیس جمهور اظهار کرد: منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشور‌های منطقه تامین خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آن‌ها ستانده می‌شود، منطقه‌ای که اجازه ندهند معدودی افراطی و جذب اندیش، فریب قریب به ۲ میلیارد مسلمان و صلح دوست و آزاد اندیش را گرفتار روایت دروغین و اسلام هراسی کنند.

وی با بیان اینکه اسلام دین سلام است، گفت: برخی از مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند نمی‌توانند خود را از مسلمانان که نماد مدارا و سردمدار علم و پیشرفت بودند، برتر بدانند.

پزشکیان تاکید کرد: آن‌ها که سلاح‌های کودک کشان غزه را تامین می‌کنند، نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد، هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد، هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آن‌ها بمب می‌ریزد مورد تشویق و حمایت قرار گیرد، گویا برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها را براساس رنگ پوست و زبان و دینشان می‌سنجنند.

رئیس جمهور دولت چهاردهم اضافه کرد: ما نوادگان «سعدی» آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند که بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چه عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضو‌ها را نماند قرار/ تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی، بنابراین نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد.

پزشکیان تاکید کرد: ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین در آن از چنگ اشغال و ظلم و اسارت و نسل کشی رها شده باشند و رویا‌های هیچ کودک فلسطینی زیر آوار‌های خانه پدری مدفون نماند، ما می‌توانیم با هم این آرزو را که آرزوی تمام مردم منطقه و جهان است محقق کنیم.

وی با بیان اینکه دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیاز‌های صلح و امینت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد، گفت: ما قدر دوستان روز‌های سختمان را خواهیم دانست، ما روابطمان را با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی تحکیم خواهیم کرد.

پزشکیان ادامه داد: برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی زبان تلاش خواهیم کرد. کشور‌های غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند گفتگو کنیم. من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان حق مسلم ایران می‌دانم و برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست. دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استاندارد‌های دوگانه نخواهد شد، تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهداتمان بودیم و خواهیم بود، ولی مردم رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده خواهی پاسخ نمی‌دهند. با مردم ایران باید به زبان احترام و تکریم صحبت کرد. ایران همواره در سمت درست تاریخ ایستاده است و به همین راه که مبتنی بر عقاید و باور‌های دینی و فرهنگی و تمدن ایرانی اسلامی خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ایران، منطقه و جهان امروز نیازمند تفاهم و همبستگی و مشارکت است. شعار مردم ایران همواره این بوده است آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا. ما به دنبال آرامش و ثبات در منطقه و جهان و پیشرفت و وفاق برای مردم ایران و منطقه هستیم، بیایید با هم از نگرانی‌ها و نارضایتی‌های مردمان خود کم کنیم و ایران و منطقه را به جایگاه شایسته آن در تاریخ و تمدن و فرهنگ معاصر بازگردانیم. همه ما در دنیای طوفانی امروز در یک کشتی نشسته‌ایم. بیایید نظام حکمرانی را با قطب‌نمای آرامش و پیشرفت مردمان به پیش ببریم.

وی اضافه کرد: از همه حضار محترم برای شرکت در این مراسم سپاسگزاری می‌کنم به ویژه از نمایندگان محترم مردم که افتخار داشتم ۴ دوره در میان آن‌ها باشم تشکرد کرده و انتظار همراهی دارم. همچنین از مقامات، دولت‌های دوست برای حضور در این مراسم قدردانی می‌کنم و امیدوارم روابط میان ما ملت‌ها و دولت‌ها هر روز گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما