شناسهٔ خبر: 67955063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ناآرامی‌های بنگلادش؛ دولت یک روز عزای عمومی اعلام کرد

تهران– ایرنا– دولت بنگلادش امروز (سه‌شنبه) را برای کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر، عزای عمومی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر افزود: با این وجود گروه «دانشجویان علیه تبعیض» که اعتراض‌های اولیه آنان در اعتراض به سهمیه مشاغل به بروز ناآرامی‌های سراسری در بنگلادش منجر شد، اقدام دولت شیخ حسینا را تلاشی برای به انحراف کشاندن اذهان از مقصر کشته‌شدن معترضان به دست پلیس عنوان کردند.

خبرگزاری فرانسه، تعداد قربانیان ناآرامی‌هایی که در اعتراض به سهمیه مشاغل توسط دانشجویان در بنگلادش شکل گرفت را دست‌کم ۲۰۶ نفر اعلام می‌کند که تعدادی از نیروهای پلیس را نیز شامل می‌شود.

گروه دانشجویان علیه تبعیض در بیانیه ای اقدام دولت بنگلادش در اعلام عزای عمومی برای کشتار جمعی صورت گرفته توسط نیروهای دولتی را به جای تضمین عدالت، تمسخر دانشجویان خواند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: شیخ حسینا، ۷۶ ساله از سال ۲۰۰۹ میلادی بعنوان نخست وزیر بنگلادش بر سرکار آمد و در انتخابات ژانویه گذشته نیز برای چهارمین بار در انتخابات پیروز شد. این ناآرامی‌ها در دوره صدارت وی بی‌سابقه بوده است؛ تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در پی ناآرامی‌های اخیر در این کشور بازداشت شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: حکومت نظامی و قطع اینترنت که در روزهای اخیر در بنگلادش اعمال شده بود، در روز یکشنبه پایان یافت.

به گزارش ایرنا، اعتراضات جاری در بنگلادش از اول ژوئیه (۱۱ تیر) و با برگزاری یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز آغاز شد. علت شروع اعتراض‌ها این بود که یک دادگاه در این کشور آسیایی حکمی صادر کرد که بر اساس آن، قانون سهمیه شغل‌های دولتی برای نوادگان افراد موسوم به «مبارزان آزادی» که در جنگ استقلال ۱۹۷۱ علیه پاکستان جنگیده بودند، احیا شد. معترضان اعلام کرده بودند با اجرای قانون سهمیه شغل‌های دولتی، یک سوم این شغل‌ها به کسانی اختصاص خواهد یافت که از متحدان حزب حاکم در بنگلادش به شمار می‌روند.

درحالی خبرگزاری فرانسه از اعلام عزای عمومی در روز سه‌شنبه از سوی دولت بنگلادش خبر می دهد که روز گذشته گروه «دانشجویان علیه تبعیض» هشدار دادند اعتراض‌ها را که برای مدتی متوقف ساخته اند، تا آزادی رهبران معترض از بازداشت با شدت بیشتری از سر خواهند گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما