شناسهٔ خبر: 67933472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراضات در بنگلادش با شدت بیشتری از سرگرفته می‌شود

تهران- ایرنا- گروهی از دانشجویان معترض در بنگلادش هشدار دادند که اعتراضات اخیر در این کشور که بنابر داده‌ها بیش از ۲۰۵ کشته از جمله در میان نیروهای پلیس برجا گذاشته است، تا آزادی رهبران معترضان از بازداشت، با شدت بیشتری از سر گرفته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، اعضای گروه «دانشجویان علیه تبعیض» که اعتراض مسالمت آمیز آنها در مورد سهمیه مشاغل دولتی به خشونت در سراسر بنگلادش کشانده شد، از روز شنبه گذشته تهدید کردند که به توقف یک هفته ای خود پایان می دهند و از امروز (دوشنبه به وقت محلی) با شدت آن را از سر خواهند گرفت.

بر اساس این گزارش، اعتراضات اخیر که طی ۱۵ سال گذشته یکی از بدترین دوره های نخست وزیری «شیخ حسینا» را رقم زده است، تاکنون دست‌کم ۲۰۵ کشته برجا گذاشته است که در میان آنها نیروهای پلیس نیز به چشم می خورد.

به گزارش ایرنا، این سخنان در حالی مطرح شده است که پیشتر در مورخ یکم مرداد جاری، ناهید اسلام، رهبر ارشد سازمان‌دهندگان اصلی تظاهرات دانشجویان به خبرگزاری فرانسه گفته بود: تظاهرات را به مدت ۴۸ ساعت تعلیق می‌کنیم. ما از دولت می‌خواهیم که در این مدت مقررات منع آمد و شد را لغو و اینترنت را دوباره وصل کند و هدف قرار دادن معترضان دانشجویی را پایان دهد.

اعتراضات جاری در بنگلادش از اول ژوئیه (۱۱ تیر) و با برگزاری یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز آغاز شد. علت شروع اعتراض‌ها این بود که یک دادگاه در این کشور آسیایی حکمی صادر کرد که بر اساس آن، قانون سهمیه شغل‌های دولتی برای نوادگان افراد موسوم به «مبارزان آزادی» که در جنگ استقلال ۱۹۷۱ علیه پاکستان جنگیده بودند، احیا شد. معترضان اعلام کرده بودند با اجرای قانون سهمیه شغل‌های دولتی، یک سوم این شغل‌ها به کسانی اختصاص خواهد یافت که از متحدان حزب حاکم در بنگلادش به شمار می‌روند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: معترضان خواستار آزادی ناهید اسلام و دیگران معترضان شدند و هشدار دادند که در غیر اینصورت شاهد اقدامات مشهودی علیه وزرا و افسران پلیسی که مسئول قتل معترضان هستند، خواهند بود و (گروه) «دانشجویان علیه تبعیض» ناگزیر به برپایی اعتراضات سختی از روز دوشنبه خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه افزود: ناهید اسلام به همراه ۲ تن از اعضای ارشد معترضان در روز جمعه گذشته به اجبار از بیمارستان مرخص و توسط گروهی از کاراگاهان لباس شخصی به محل دیگری منتقل شد. با این حال «اسدوزمان خان» (Asaduzzaman Khan) وزیر کشور بنگلادش گفت که این افراد برای امنیت خود بازداشت شدند اما تصدیق نکرد که آیا آنها به طور رسمی دستگیر شده اند یا خیر.

بر اساس گزارش «پروتوم آلو» (Prothom Alo) مهم ترین روزنامه بنگلادش، از زمان آغاز ناآرامی های گسترده در این کشور، دست‌کم ۹ هزار نفر در سراسر بنگلادش بازداشت شده اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: درحالی گروه دانشجویان علیه تبعیض از کشته شدن ۲۶۶ نفر در اعتراضات بنگلادش خبر می دهند که وزیر کشور شمار کشته شدگان را ۱۴۷ نفر اعلام کرده است.

این گزارش می افزاید: روز یکشنبه (روز گذشته به وقت محلی) دسترسی به شبکه اینترنت در بنگلادش پس از ۱۱ روز قطعی، بار دیگر فراهم شد. این کشور با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری در روزهای گذشته به علت شدت اعتراضات، مدتی با با حکومت نظامی و منع آمد و شد مواجه شد.

نظر شما