شناسهٔ خبر: 67950030 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تشنگی حیات وحش و ضرورت توجه به حق‌آبه محیط‌زیست در استان زنجان

مریم نوری

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: با توجه به گرمای هوا و ضرورت توجه به حیات وحش انتظار داریم حق‌آبه حیات وحش در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

امجد باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه حیات وحش برای استفاده از منابع آبی موجود در طبیعت حق و حقوقی دارند که نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و باید رعایت شود، اظهار کرد: رعایت حق و حقوق حیوانات به ویژه در شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی مورد تاکید محیط‌زیست است.

وی تصریح کرد: باید نسبت به حق آبه حیوانات و رفع تشنگی گونه‌های جانوری توجه داشت، برخی مواقع نبود امکان تهیه آب برای حیوانات موجب شده که گونه‌های جانوری حین مراجعه به استخرهای کشاورزی برای رفع تشنگی به داخل استخر سقوط کرده و تلف شوند و یا با بی‌مهری برخی افراد سودجو مواجه و سرنوشت ناگواری داشته باشند.

باقری با اشاره به افزایش دمای هوا و گرمای حاکم در منطقه، به تدابیر اندیشیده شده برای حیات وحش در حوزه تامین آب مورد نیاز جانوران، گفت: تلاش شده است در مناطق تحت مدیریت این اداره‌کل با تعبیه آبشخور و تامین آب، تنش کمتری به محیط‌زیست وارد شود و با توجه به اهمیت کار تعدادی آبشخور دیگر نیز در نقاط مورد نظر تعبیه و نصب خواهد شد.

سرپرست معاونت محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان ادامه داد: البته در مناطقی همچون منطقه فیله خاصه که گونه‌های مختلف برای رفع تشنگی به سد واقع در منطقه مراجه می‌کردند با مشکلاتی مواجه هستیم؛ چراکه وضعیت منابع آب به علت کاهش بارندگی‌ها محدود شده است و شرایط خوبی ندارد. هرچند تلاش شده مشکلات به حداقل برسد.

او به پایش مستمر آبشخورها نیز اشاره کرد و گفت: برای حفظ امنیت حیوانات در مناطق مختلف آبشخورها که محل تجمع حیوانات هستند از طریق دوربین‌های نظارتی و پایشی و همچنین حضور نامحسوس محیط‌بانان کنترل می‌شود. همچنین به لحاظ بهداشتی نیز با توجه به حضور دام دامداران در برخی محل‌ها و احتمال شیوع بیماری مشترک بین حیات وحش و حیوانات اهلی با همکاری اداره‌کل دامپزشکی پیگیری‌های لازم از طریق پایش مشترک زیستگاه‌ها و ضدعفونی آبشخورها انجام می‌شود و تاکنون نیز خوشبختانه مشکلی در این رابطه به وجود نیامده است.

باقری افزود: سال جاری با توجه به افزایش شدید دما و محدود شدن منابع  آبی در طبیعت سبب شده تا احتمال حضور وحوش در حاشیه روستاها و نزدیکی مناطق مسکونی وجود داشته باشد که در این شرایط نخستین اقدامی که باید در مواجهه با حیات وحش در مناطق مسکونی انجام داد تماس با محیط‌زیست و گزارش موقعیت و گونه مشاهده شده است تا آن‌ها نسبت به خارج کردن امن حیوان از منطقه سکونتگاهی و بازگرداندن آن به زیستگاه خود اقدام کنند و از آزار و اذیت آنها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه افراد در صورت رویارویی با حیات وحش به‌هیچ عنوان نباید باعث تحریک و آزار و اذیت آن‌ها شوند، عنوان کرد: کاهش اثرات خشکسالی بر حیات وحش و حفظ محیط‌زیست تنها با اعتبار محدود اداره‌کل محیط‌زیست استان تأثیر جدی نخواهد داشت و نیاز است مردم با مشارکت در طرح نذر طبیعت با اهدای مخزن ذخیره آب، تأمین آب و علوفه برای حیات وحش، از خطر انقراض آنها جلوگیری کنند تا همچنان در طبیعت شاهد حضور و زندگی گونه‌های مختلف جانوری باشیم.

انتهای پیام

نظر شما