شناسهٔ خبر: 67955485 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حفاظت از اراضی ملی استان مرکزی به ۲۰۰ قرقبان نیاز دارد

اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه حفاظت از اراضی ملی استان نیاز به ۲۰۰ قرقبان دارد، گفت: هم اکنون ۳۳ قرقبان از اراضی ملی استان حفاظت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عبدالحسین محمدی» روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از جنگلبانان استان مرکزی افزود: قرقبانان از بیمه، سختی کار، افزایش حقوق بی‌بهره‌اند و لازم است مسئولان در سطح ملی نسبت به چارت سازمانی اقدام کنند، عدم تصویب چارت سازمانی سبب شده تا نیروهای حداقل فعلی، اشتیاق به ماندن در یگان حفاظت نداشته باشند چرا که با وجود سختی کار هیچ بهره‌ و مزایایی ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: هر بار شاهد این هستیم که منابع ملی، عرصه‌های جنگلی و مراتع دست‌خوش آسیب‌ها و خسارات طبیعی و غیرطبیعی می‌شوند، هر چند که عوامل انسانی در آسیب رساندن به آنها نقش بیشتری دارند.

محمدی با اشاره به نیاز به افزایش نوبت کاری قرقبانان، اظهار کرد: برای حفاظت و مراقبت از عرصه‌ها چه مراتع و چه جنگل‌ها حداقل باید ۲ یا ۳ نوبت کاری وجود داشته باشد، زیرا یک نفر در یک منطقه نمی‌تواند به صورت شبانه‌روزی کار کند. افزایش نیروهای حفاظتی با وسایل نقلیه مناسب ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: یکی از نیازهای اساسی این اداره کل، افزایش وسایل نقلیه مناسب برای گشت‌زنی به مناطق کوهستانی و کویری است چرا که بیشترین تخلفات و دست‌درازی‌ها به اراضی ملی در این مناطق رخ می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه، یکی دیگر از مشکلات نیروهای قرقبان، عدم حمایت قضایی از نیروهاست، گفت: دفاع در درگیری‌ها معمولاً سخت است و بیشتر مأموریت‌های نیروهای حفاظتی با درگیری توام است و چون تعداد نیروها محدود است و سلاح مناسب هم ندارند بعضا مورد ضرب و شتم متخلفان قرار می‌گیرند، آنان حتی از حمله حیوان‌های وحشی و سگ‌های چوپانان که به طور عمد به سمت نیروهای گشتی هدایت داده می‌شوند، در امان نیستند ولی قوانین و مقررات اجاز هیچ اقدامی به قرقبانان نمی‌دهد.

وی گفت: اراضی ملی باید برای آیندگان بماند تا نیاز استان را مانند آلودگی هوا رفع کند.

در این آیین، روسای منابع طبیعی در استان مرکزی مشکلات، وظایف، مطالبه و تنگناهای کاری را عنوان کردند و در پایان از قرقبانان استان تقدیر شد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

نظر شما