شناسهٔ خبر: 67946494 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های تابستانی ملایر

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: ملایر به عنوان شهر جشنواره‌ها شناخته شده و از هم اکنون شمارش معکوس برای برگزاری جشنواره‌های متعدد از نیمه شهریور ماه در این شهرستان آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

«ابراهیم جلیلی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: جهان شهر ملایر به مدت یکماه میزبان یازده جشنواره‌ مختلف است که در تقویم گردشگری تابستانی این شهرستان ثبت شده است.

وی افزود: از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه جشنواره‌هایی همچون مبل و منبت، رویداد روز جهانی چوب، جشنواره غذا، آلبالو، فرش ازندریان، جشنواره موسیقی نظامی، خوشه برتر، شیره‌پزی، شوریجات و ترشیجات سامن، گردو و بادام علی‌آباد و جشنواره بادام ضربعلی در جهان شهر ملایر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: جشنواره مبل و منبت همانند سال‌های گذشته ۱۰ روز و رویداد روز جهانی چوب پنج روز است و مقدمات لازم با برگزاری جلسه‌های مختلف انجام شده است.

شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های تابستانی ملایر

جلیلی با بیان اینکه ملایر ظرفیت‌های بالایی در صنعت مبلمان منبت دارد که باید در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود، خاطرنشان کرد: در همین راستا شهریور امسال رویداد روز جهانی چوب به میزبانی ملایر به مدت پنج روز برگزار می‌شود.

ملایر پنج روز میزبان رویداد روز جهانی چوب

وی یادآور شد: هنرمندان از سراسر کشور و چند نفر از هنرمندان بین‌المللی در این رویداد نسبت به ساخت تندیس‌ها و محصولات چوبی اقدام می‌کنند و به تمامی شرکت کنندگان گواهینامه بین‌المللی اهدا می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر هدف از برگزاری این جشنواره‌ها را معرفی ظرفیت‌های مختلف گردشگری، فرهنگی، تاریخی، طبیعی، کشاورزی، صنایع دستی و سایر محصولات این شهرستان عنوان کرد.

شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های تابستانی ملایر

جلیلی با بیان اینکه پنجمین جشنواره مبلمان منبت یکی از مهمترین رویدادهای گردشگری تابستانی جهان شهر ملایر است، با اشاره به ساخت تیزر تبلیغاتی این جشنواره، افزود: مبلمان منبت اولین هنرصنعت این شهرستان در صنایع دستی از نظر حجم مبادلات تجاری، صادرات، تعداد هنرمندان فعال و کسب برند است که در سطح ملی و جهانی باید بیشتر معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه به گفته کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، ملایر به واسطه مبل و منبت، موفق‌ترین تجربه شهر جهانی صنایع دستی در کشور است، گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۳۰۰ کارگاه مبلمان منبت در این شهرستان فعال است و بیش از ۱۱ هزار نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۳۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در این هنر مشغول به‌ کار هستند.

مراکز اقامتی ملایر آماده اسکان مسافران

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر همچنین به برگزاری موفق جشنواره‌های مبل و منبت با حمایت بخش دولتی و همراهی خوب بخش خصوصی، افزود: با توجه به تجربه سال‌های قبل، این شهرستان آمادگی لازم برای حضور مسافران و گردشگران و اسکان آنان را در مراکز اقامتی دارد.

جلیلی اظهار کرد: این شهرستان با ۲ عنوان جهانی انگور و مبلمان منبت ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد که هر فصلی از سال میزبان گردشگران و مسافران بی‌شماری از سراسر ایران زمین است.

وی ادامه داد: علاوه بر معرفی برند جهانی مبلمان منبت، برند جهانی انگور نیز با برگزاری جشنواره‌هایی همچون چهاردهمین جشنواره شیره‌پزی و دهمین جشنواره خوشه برتر برگزار خواهد شد که همزمان با برداشت محصول انگور از سطح باغ‌های این شهرستان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی ملایر یادآور شد: در راستای برگزاری جشنواره گردشگری کشاورزی ملایر نیز رویدادهایی همچون سومین جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق و روستای ضربعلی به دلیل ظرفیت بالای تولید این محصول، چهارمین جشنواره ترشیجات و شوریجات سامن و پنجمین دوره جشنواره آلبالو شهر زنگنه در تقویت گردشگری این شهرستان پیش‌بینی شده است.

شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های تابستانی ملایر

رویداد شیره‌پزی ملایر هفت قرن قدمت دارد

جلیلی گفت: جشنواره شیره‌پزی سنتی نیز یکی از رخدادها و سنت‌های کهن ملایر است که این سنت دیرینه حدود هفت قرن است که در روستاهای ملایر به ویژه روستاهای درّه جوزان و مانیزان قدمت دارد و هر سال از نیمه‌های شهریور همزمان با برداشت محصول انگور، آئین شیره‌پزی در روستاهای این شهرستان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: از نیمه شهریور به بعد جشنواره‌های گردشگری تابستانی از روستاهای مختلف شهرها و بخش‌های مختلف این شهرستان دایر است و در کنار برگزاری این رویدادها، تلاش ما بر این است که جاذبه‌ها و اماکن تاریخی و توریستی ملایر را به گردشگران و مسافران معرفی کنیم و خاطره‌ای خوش از سفر به جهان شهر ملایر ثبت و ضبط شود.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر و بنای تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که بیش از ۲۴۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ملایر دارای 2 برند جهانی مبلمان منبت و انگور و برند ملی مُرواربافی است.

نظر شما