شناسهٔ خبر: 67945949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر کل ثبت اسناد و املاک یزد تاکید کرد؛

کاهش قابل توجه تخلفات با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات

حمید رضا دهقان

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، جلوی بسیاری از تخلفات بویژه در فروش چند باره اموال و املاک دارای سند مالکیت کاداستری گرفته می‌شود.

صاحب‌خبر -

«مهدی اقبال» در این خصوص اظهار کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال اجرایی شده و بر اساس آن معامله املاک دارای سند حدنگار تک برگ بصورت عادی فاقد اعتبار است.

وی افزود: با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوم تیرماه امسال، معاملات راجع به املاکی که سند حدنگار (تک برگ) باید صرفا بصورت رسمی از طریق دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد.

به گفته عضو شورای قضایی استان، یک سال پس از راه اندازی سامانه موضوع ماده ۱۰ این قانون، هر نوع عمل حقوقی اعم از عقد و ابقاع ( رهن، اجاره و پیش فروش ساختمان) باید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به ثبت برسد.

وی خاطرنشان کرد: نتیجه عدم ثبت معاملات راجع به اموال غیرمنقول در سامانه ثبت الکترونیک اسناد دفاتر اسناد رسمی، در محاکم قضایی، شبه قضایی، مراجع قضایی و دستگاه‌های اجرایی، مسموع نبوده، فاقد اعتبار است و پذیرفته نمی‌شود؛ ضمن آن که با اجرای این قانون، دفاتر اسناد رسمی موظفند به درخواست طرفین معامله، تمام اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص در خصوص اموال غیر منقول را بصورت رسمی تنظیم و ثبت کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، اقبال در پایان یادآور شد: بر اساس این قانون، تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به اخذ سند رسمی برای اراضی ملی و دولتی و عمومی حداکثر تا دو سال پس از راه اندازی سامانه ساماندهی اسناد غیررسمی هستند.

انتهای پیام

نظر شما