شناسهٔ خبر: 67945940 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ نمادی از اسلام‌ستیزی نهادینه در آلمان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اقدام‌های اسلام‌ستیزانه در آلمان طی ماه‌های گذشته تشدید شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - آلمان یکی از کشور‌های اروپایی است که با وجود طرح ادعا‌هایی در مورد دفاع از حقوق بشر و عدالت، اما خود از اصلی‌ترین کشور‌های ناقض حقوق بشر و مسلمانان است.

اقدام‌های ضد مسلمانان در این کشور محدود به برخی افراد نبوده و دولت این کشور هم اقدام‌های ضد اسلامی انجام می‌دهد. 

موضوع اسلام‌ستیزی در آلمان طی روز‌های گذشته از زمانی که دولت این کشور با کمک افسران پلیس اقدام به تعطیلی یک مرکز اسلامی در شهر هامبورگ کرد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان اعلام کرده بود که فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ ممنوع شده و مسجد آبی معروف آن از سوی پلیس بازرسی شده است.

در پی این اقدام پلیس آلمان، هانس اودو موتسل، سفیر آلمان از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. 

همچنین ستاد حقوق بشر در اعتراض به اقدام ضد حقوق بشری پلیس آلمان در حمله به مراکز اسلامی هامبورگ، فرانکفورت، مونیخ و برلین و تعطیل کردن آن‌ها، بیانیه‌ای صادر کرد.

سابقه حمله پلیس آلمان به مراکز اسلامی

وزارت کشور آلمان پیشتر گزارش داده بود که ۵۴ نهاد مربوط به مرکز اسلامی هامبورگ را در ۷ ایالت این کشور هدف بازرسی قرار داده است.

در بیانیه وزارت کشور آلمان ادعا شده بود که این نهاد‌ها «مظنون به اقدام علیه نظم عمومی» بوده و به همین دلیل هدف بازرسی قرار گرفتند.

جامعه مسلمانان این کشور از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه با حمله‌های فزاینده‌ای مواجه بوده است. 

مساجد در سراسر آلمان نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنند و تلاش‌هایی برای آتش‌سوزی در مساجد و مراکز اسلامی وجود دارد.

اسلام‌ستیزی ساختاری در آلمان

دیده‌بان حقوق بشر به تازگی از آلمان خواسته تا تلاش‌های خود را برای مبارزه با نژادپرستی ضد مسلمانان افزایش دهد؛ درخواستی که افزایش نگران‌کننده حوادث نفرت و تبعیض علیه مسلمانان را در داخل این کشور تایید می‌کند. 

پایگاه اوریم آجاسی در گزارشی نوشت که فوریت این درخواست به دنبال انتشار داده‌هایی است که روند نگران‌کننده‌ای را برجسته می‌کند؛ گزارش شده که جنایت‌های ناشی از نفرت ضد مسلمانان از ۶۱۰ مورد در سال ۲۰۲۲ به ۶۸۶ مورد تا اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافت و انتظار می‌رود در بحبوحه تنش‌های جهانی تعداد این حوادث بیشتر شود.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که در ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ (۱۱ اردیبهشت) منتشر شد، اعلام کرد که دولت آلمان در حفاظت از مسلمانان و افرادی که مسلمان تصور می‌شوند در برابر نژادپرستی کوتاهی می‌کند. 

افزایش حمله‌های اسلام‌ستیزانه به‌طور پیچیده‌ای با روایت‌های فراگیر منتشر شده از سوی رسانه‌ها و لفاظی‌های برخی از گروه‌های سیاسی راست افراطی که در ماه‌های اخیر تشدید شده‌اند، مرتبط است.

براساس آمارها، سال ۲۰۲۳ شاهد اوج وحشتناک جدیدی برای حوادث ضد مسلمانان بوده است. آلمان به‌طور متوسط هر روز ۳ مورد از این نوع حوادث را ثبت کرده است.

یکی از موارد بسیار نگران‌کننده مردی بود که در حین خروج از اتوبوس عمومی مورد حمله قرار گرفت و در بیمارستان بستری شد؛ این تصویری واضح از واقعیت خشونت‌آمیزی است که بسیاری از مسلمانان در آلمان با آن روبرو هستند. 

جمع‌آوری داده‌ها و نظارت بر جنایت‌های ناشی از نفرت علیه مسلمانان در آلمان بسیار سخت است؛ بسیاری از قربانیان به دلیل بی‌اعتمادی به پلیس و اعتقاد به اینکه شکایت‌های آن‌ها یا به هیچ اقدامی منجر نمی‌شود یا به شکب نامناسب رسیدگی می‌شود، تمایلی به گزارش حوادث ندارند. 

زمینه تاریخی احساسات ضد مسلمانان در آلمان را نمی‌توان نادیده گرفت. این کشور که دارای یکی از بزرگترین جمعیت مسلمان در اروپا است (به تعداد نزدیک به ۵ میلیون نفر) شاهد حوادث غم‌انگیزی مانند تیراندازی هانائو در سال ۲۰۲۰ است که در آن ۹ فرد عمدتا مسلمان جان خود را در یک حمله با انگیزه نژادی از دست دادند. این حادثه که از سوی وزیر کشور وقت به‌عنوان حمله نژادپرستانه توصیف شد، یادآور خطر‌های ناشی از احساسات ضد اسلامی کنترل نشده در آلمان است. 

انتهای پیام/

نظر شما