شناسهٔ خبر: 67953819 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

تقریب بررسی می‌کند؛

تعطیلی مرکز اسلامی، نماد "اسلام‌ستیزی نهادینه" در آلمان

وزارت کشور آلمان فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های تابعه آن را با این ادعا که پیگیر "اهداف تندرو و اسلام‌گرایانه" است، در این کشور منع کرد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب،  درست در زمانی که ایالات متحده از نتانیاهو تجلیل می‌کرد و  نمایندگان کنگره او را با اشتیاق فراوان تحسین می‌کردند، پلیس آلمان به عنوان یکی از حامیان رژیم‌صهیونیستی در یک اقدام ضدحقوق بشری و اسلام‌هراسانه  روز چهارشنبه (سوم مردادماه) به مراکز اسلامی در "هامبورگ"، "فرانکفورت"، "مونیخ" و "برلین" حمله کرد و ضمن مصادره دارایی‌ها و اموال این مراکز، از ادامه فعالیت‌های آنها با دلیل واهی و بی‌اساس "ترویج تفکرات اسلام گرایانه افراطی"ممانعت کرد.
 
"نانسی ویزر"، وزیر کشور آلمان  با طرح این ادعا که مرکز اسلامی هامبورگ  طرح ایدوئولوژی افراط گرایانه را در آلمان ترویج می‌کرد، گفت: این ایدوئولوژی علیه کرامت انسان،‌ حقوق زنان، دادگستری مستقل و کشور دموکراتیک ماست.
 
به گفته "دویچه وله"، وزارت کشور آلمان اعلام کرد که مراکز اسلامی در آلمان  "یهودی‌ستیزی تهاجمی" و "دشمنی عمیق با اسرائیل" را تبلیغ می‌کنند. همچنین "ایدئولوژی اسلام‌گرایی توتالیتر (تمامیت‌خواه) را که توسط حکومت ایران نمایندگی می‌شود، بسط و گسترش می‌دهند."
 
موضوع اسلام‌ستیزی در آلمان طی روز‌های گذشته از زمانی که دولت این کشور با کمک افسران پلیس اقدام به تعطیلی یک مرکز اسلامی در شهر هامبورگ کرد، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و این درحالی است که آلمان با بیش از ۸۴ میلیون نفر جمعیت، دومین جمعیت مسلمان در غرب اروپا را پس از فرانسه در خود جای داده است.
 
افزایش چشمگیر حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان
یک سازمان غیردولتی حقوق بشری مستقر در برلین گزارش داد که جامعه مسلمانان این کشور از زمان آغاز جنگ علیه نوار غزه با حملات فزاینده‌ای روبه رو شده‌اند.

"ریما هانانو" رئیس ائتلاف علیه اسلام‌هراسی و نفرت ضدمسلمانان، نسبت به برخی جنایت‌های برخواسته از نفرت ضداسلامی در آلمان ابراز نگرانی کرد و گفت: بسیاری از افراد و مقامات در آلمان از خشم علیه مسلمانان حمایت می‌کنند.
 
انجمن اتحاد علیه اسلام هراسی و مسلمان هراسی در آلمان سال گذشته تقریباً 1926 مورد نژادپرستی ضد مسلمانان را در آلمان ثبت کرد. این شبکه اعلام کرد که این مطابق با پنج مورد در روز است که نسبت به سال قبل بیش از 110 درصد افزایش یافته است.
 
سیاست هدفمند دولت آلمان برای تشدید فشار بر مسلمانان و ترویج اسلام هراسی و نفرت‌پراکنی در چند سال اخیر، جامعه مسلمانان این کشور را بیش از هر زمان در معرض تهدید و نقض حقوق بشر قرار داده است.

"لیزا پاوس" وزیر خانواده فدرال آلمان نیز گفت: برای مهار نژادپرستی، کار پیشگیری از سنین پایین - به ویژه در مورد کودکان و جوانان - ضروری است.
 
"ریم آلابالی رادوان" کمیسر ادغام فدرال آلمان با بیان اینکه حوادث ضد مسلمانان در خلاء اتفاق نمی‌افتد، تاکیدکرد: نژادپرستی ضدمسلمان برای بسیاری از مردم در کشور ما یک رویداد وحشتناک روزمره است.
 
اسلام‌ستیزی ساختاری در آلمان
دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که در ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ _۱۱ اردیبهشت_ منتشر شد، اعلام کرد که دولت آلمان در حفاظت از مسلمانان و افرادی که مسلمان تصور می‌شوند در برابر نژادپرستی کوتاهی می‌کند.
 
براساس آمارها، سال ۲۰۲۳ شاهد اوج وحشتناک حوادث ضد مسلمانان بوده و آلمان به‌طور متوسط هر روز ۳ مورد از این نوع حوادث را ثبت کرده است.
 
پلیس آلمان به صورت غیرقانونی در آبان‌ماه سال گذشته به مرکز اسلامی هامبورگ و ۵۴ مرکز دیگر در هفت ایالت فدرال حمله کرد و تکرار این رویداد بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی نشان می‌دهد که هدف و دغدغه اصلی آلمان نه مبارزه با افراط گرایی ادعایی بلکه صرفا "کسب رضایت لابی‌های صهیونیستی" است.
 
مرکز اسلامی هامبورگ همواره تاکیدکرده است که هر شکلی از خشونت و افراط‌گرایی را محکوم و همواره از صلح، مدارا و گفت‌وگوی بین ادیان حمایت کرده است.

جلوگیری از فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ در حالی صورت می‌گیرد که غرب همواره شعار آزادی خصوصات آزادی بیان را سر داده؛ ولی در عمل خلاف آن را اجرا می‌کند.
 
پذیرش تبعات تعطیلی مرکز اسلامی
"علی باقری" سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با "آنالنا بربوک" وزیر امور خارجه آلمان ضمن ابراز نارضایتی از اقدام اخیر صورت گرفته و همچنین محکومیت آن، گفت: تعطیلی مراکز اسلامی در آلمان یک اقدام سیاسی و در راستای اسلام‌ستیزی و نیز تامین منافع رژیم صهیونیستی است و دولت آلمان باید تبعات آن را بپذیرد و طبق قانون این مراکز می توانند حقوق خود را از طریق سازوکارهای قانونی در آلمان دنبال کنند.
 
"علاءالدین بروجردی" عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس جمهوری اسلامی ایران نیز در این باره بیان داشت: اقدام دولت آلمان در تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ برخلاف اصول دموکراسی و آزادی است که همواره مدعی آن هستند و این تصمیم نوعی اسلام‌ستیزی محسوب می‌شود. این اقدام نه‌تنها غیرقانونی، بلکه مغایر با آزادی‌های ادعایی آلمان است.

حضرت "آیت الله نوری همدانی" تعطیلی مرکز اسلامی در آلمان و مراکز و موسسات وابسته از سوی مقامات آلمان را ظلم فرهنگی بزرگ، هتک مقدسات همه مسلمانان و تعرض به حقوق موحدان و طرفداران عدالت و معنویت، آزادی و حقوق بشر خواند.
 
نتیجه این که گسترش اسلام ستیزی در آلمان موجب تشدید تنش، نفرت پراکنی، اسلام هراسی و خشونت علیه مسلمانان شده است  که این خود تهدیدی علیه "صلح" و "امنیت بین المللی" و "حقوق بشر" و تهدیدی علیه "روابط مسالمت ‎آمیز بین ملت‌ها و پیروان ادیان الهی" و "همزیستی مسالمت آمیز" به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
 

نظر شما