شناسهٔ خبر: 67942823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امریکا به رژیم صهیونیستی:

حزب‌الله تل‌آویو را موشک‌باران خواهد کرد

روزنامه جوان

پس از حمله موشکی سرگردان به جولان اشغالی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با متهم کردن حزب‌الله، طرح حمله به لبنان را روی میز قرار داده است، تا به خیال خود بازدارندگی ازدست‌رفته در برابر مقاومت را بازیابد، اما این مسئله غربی‌ها را به‌شدت نگران کرده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در پی تشدید تنش‌ها بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی که خطر جنگ منطقه‌ای را بالا برده، امریکا به تل‌آویو هشدار داد که مبادا دست به ماجراجویی جدیدی در لبنان بزند، زیرا حزب‌الله قدرت این را دارد که سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران کند. واشینگتن برای گرفتن ضرب درگیری‌ها و نگران از اینکه پای خود هم به ماجرا کشیده شود، ملتمسانه از حزب‌الله خواسته پاسخ آرامی به اسرائیل دهد که از گسترش جنگ منطقه‌ای جلوگیری شود. 

پس از حمله موشکی سرگردان به جولان اشغالی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با متهم کردن حزب‌الله، طرح حمله به لبنان را روی میز قرار داده است، تا به خیال خود بازدارندگی ازدست‌رفته در برابر مقاومت را بازیابد، اما این مسئله غربی‌ها را به‌شدت نگران کرده است. امریکا که بیش از هر کشوری به عواقب درگیری تمام‌عیار حزب‌الله و ارتش صهیونیستی واقف است، به تکاپو افتاده تا کابینه نتانیاهو را از هرگونه اقدام تنش‌زا در لبنان بازدارد. 
به گزارش نشریه آکسیوس، یک مقام صهیونیست و یک مقام امریکایی آگاه که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفت: «دولت جو بایدن (رئیس‌جمهور امریکا) به اسرائیل هشدار داده است هدف قرار دادن مواضع حزب‌الله در بیروت در پاسخ به حمله راکتی به بلندی‌های جولان می‌تواند باعث از کنترل خارج شدن شرایط شود.» مقامات امریکایی می‌گویند حمله به بیروت خط قرمز حزب‌الله محسوب می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث استفاده این جنبش از موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق خاک سرزمین‌های اشغالی شود. واشینگتن از تل‌آویو خواسته است حمله خود به لبنان را محدود کرده و از تشدید تنش‌ها اجتناب کند. از طرف دیگر، واشینگتن از حزب‌الله هم خواسته روند درگیری‌ها را مدیریت و از گسترش دامنه بحران جلوگیری کند. به گزارش الجزیره، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان روز دوشنبه در این باره اعلام کرد: «امریکا از ما خواسته است واکنش حزب‌الله به هر حمله‌ای از جانب اسرائیل محدود باشد و این جنبش واکنشی را که منجر به تشدید تنش‌ها شود، از خود نشان ندهد.»
درگیری تمام‌عیار بین حزب‌الله و اسرائیل بزرگ‌ترین نگرانی غربی‌ها در ماه‌های اخیر است و بار‌ها با میانجیگری سعی کردند حزب‌الله را نسبت به عملیات موشکی علیه اراضی اشغالی متقاعد کنند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند. غربی‌ها که حامی اصلی رژیم صهیونیستی هستند از این نگرانند که در صورت وقوع درگیری در جبهه شمالی، آن‌ها نیز ناگزیرند از صهیونیست‌ها دفاع کنند و با باز شدن پای گروه‌های مقاومت و حتی ایران به این ماجرا، جنگ ابعاد منطقه‌ای پیدا خواهد کرد. پیش‌تر عاموس هوکشتاین، نماینده بایدن در امور لبنان، ابراز نگرانی کرده بود که در صورت حمله به لبنان، به احتمال زیاد ایران بار دیگر سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار خواهد داد. 
ترس و نگرانی امریکایی‌ها از این است که قدرت حزب‌الله قابل‌مقایسه با حماس نیست و می‌تواند هزاران موشک را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند و این مسئله ناامنی شهرک‌نشینان را مضاعف خواهد کرد. در حال حاضر که حزب‌الله از بخش اندک زرادخانه تسلیحاتی خود استفاده کرده است، ده‌ها هزار شهرک‌نشین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و حاضر به بازگشت نیستند. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت وقوع جنگ تمام‌عیار، بیش از ۲ میلیون شهرک‌نشین آواره خواهند شد. رهبران مقاومت لبنان بار‌ها هشدار داده‌اند که در صورت حماقت صهیونیست‌ها، دروازه‌های جهنم را به روی دشمن اشغالگر خواهند گشود. جنگ گسترده در جبهه شمالی، همزمان با درگیر شدن ارتش اسرائیل در غزه و جبهه‌های دیگر مقاومت، شرایط را برای صهیونیست‌ها دشوار خواهد کرد. حزب‌الله تاکنون بیش از ۶ هزار موشک و راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده است و به اعتراف مقامات امنیتی این رژیم، در جنگ احتمالی حزب‌الله روزانه ۲ هزار موشک را شلیک خواهد کرد. 
هرچند نتانیاهو و دار و دسته‌اش تصور می‌کنند که در صورت حمله به لبنان، حزب‌الله تنها خواهد بود، اما مقامات بیروتی و گروه‌های مقاومت منطقه تمام‌قد در کنار این جنبش ایستاده‌اند. الیاس بوصعب، نایب رئیس پارلمان لبنان دیروز در واکنش به تشدید لفاظی‌های مقامات رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه حزب‌الله و مقاومت جزئی از جامعه لبنان هستند، گفت: «زمان آن فرا رسیده است که اسرائیل بفهمد نمی‌تواند روحیه مقاومت را از بین ببرد. نتانیاهو را نمی‌توان متوقف کرد، مگر اینکه عرضه سلاح و مهمات امریکا به او متوقف شود.» «جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز دیروز تأکید کرد: «ما به اشغالگران صهیونیست نسبت به پیامد‌های هرگونه ماجراجویی علیه هر کدام از طرف‌های وابسته به محور مقاومت هشدار می‌دهیم. اگر رژیم صهیونیستی سقف عملیات خود را علیه یکی از طرف‌های محور مقاومت افزایش دهد قواعد جدیدی برای درگیری با این رژیم تعریف خواهد شد و این مسئله به هیچ عنوان به نفع تل‌آویو نخواهد بود.»

 زد و خورد حزب‌الله و تل‌آویو
حزب‌الله دیروز برای اینکه نشان دهد برای هرگونه سناریویی آماده است، مناطقی از سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران کرد. به گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و یاری مقاومت شجاع و شریف آن و در واکنش به حمله و ترور انجام شده از سوی دشمن اسرائیلی در شهرک شقرا، رزمندگان مقاومت اسلامی مرکز البغدادی را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار دادند.» همچنین، صدای آژیر خطر در شهرک‌های بیت هلل، کفار گلعادی، کفار یووال، المطله، مناره، معیان باروخ، مرگلیوت، مسگاف عام، کریات‌شمونا و تل‌حای به دنبال حمله پهپادی به صدا درآمده است. از سوی دیگر شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که چهار موشک از جنوب لبنان به منطقه الجلیل علیا اصابت کرده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند که تیم‌های آتش‌نشانی در تلاش برای مهار آتش‌سوزی در چهار منطقه در بلندی‌های رامین در نزدیکی تقاطع گوما در الجلیل علیا هستند. در همین حال برخی منابع از حمله پهپادی به شهرک کریات‌شمونا در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. حملات حزب‌الله پس از آن انجام شد که جنگنده‌های صهیونیستی نیز مناطقی را در جنوب لبنان هدف قرار دادند. به گزارش الجزیره، در این حملات مناطق حوله، مرکبه، عیتا الشعب، خیام، شاهین، یارون، میس الجبل، کفارکلا، و برج الشمالی از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بمباران شد. 
با تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی، برخی کشور‌ها پرواز‌های خود را به مقصد لبنان لغو کرده‌اند. همچنین کشور‌هایی همانند آلمان، فرانسه، بلژیک، و امریکا از شهروندان خود خواسته‌اند از انجام سفر‌های غیرضروری به لبنان خودداری کرده و در صورت امکان خاک این کشور را به دلیل تشدید تنش‌ها ترک کنند، اما روسیه اعلام کرده که لزومی به خروج شهروندانش از لبنان وجود ندارد.

نظر شما