شناسهٔ خبر: 67942204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در پی افزایش گرد و خاک؛

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در اصفهان

مونا فاطمی‌نژاد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری با توجه به افزایش گرد و غبار اظهار کرد: به دستگاه‌های مربوطه با هدف پیشگیری و کنترل تأثیرات گرد و غبار آماده‌باش داده شد تا مطابق شیوه‌نامه‌ عمل کنند.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه‌فروش با نظر به وضعیت جوی امروز (۸ مرداد ۱۴۰۳) به ایسنا گفت: به‌علت وزش بادهای امروز در مناطق شمال و شرق استان و کویرهای هم‌مرز با استان‌های مجاور، کانون‌های گرد و غبار با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برخاستند. با این خیزش‌ها گرد و خاک به مناطق مرکزی، شمال‌شرق و شرق استان نیز راه یافت که کاهش میدان دید از پیامدهای آن است.

این مقام استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی گرد و غبار تا روز پنجشنبه (۱۲ مردادماه) ادامه خواهد یافت و شدت آن فردا (۹ مردادماه) خواهد بود، تصریح کرد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش میدان دید به‌علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی از عواقب آن است.

او افزود: کانون‌های گرد و غبار از درون و برون استان بلند می‌شوند. در مناطق مرزی بین کاشان و قم، سمنان و انارک، شمال و شرق استان این وضعیت عیان است. به‌طورکلی، در مناطق کاشان، آران و بیدگل، نایین، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، اردستان، مهاباد، زواره، اصفهان، ورزنه، جرقویه، کوهپایه، سجزی، هرند و انارک پدیدۀ گرد و غبار شایع است.

شیشه‌فروش ادامه داد: از اوایل هفتۀ بعد نیز مجدداً توده هوای گرم تابستانی در سطح استان تقویت و تا پایان آن هفته ادامه دارد. امروز (۸ مردادماه) ۲۴ شهرستان استان دمای بیشینه آن‌ها بالای ۴۰ درجه ثبت شد. خور و بیابانک و چوپانان با ۴۶ درجه بیشترین دما را داشتند و اصفهان نیز ۴۴ درجه داشت که طی ۵ دهۀ گذشته بی‌سابقه بوده است.

او تأکید کرد: هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود، ممنوع است. ازجمله فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ همگی ممنوعیت دارد. کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی‌شده با نظارت محیط‌زیست و همکاری ادارۀ صمت نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک به‌خصوص برای افراد آسیب‌پذیر و بیماران در وضعیت فعلی اهمیت ویژه دارد. رعایت اصول ایمنی تردد در محور جاده‌ها، به‌خصوص شرق استان و به‌علت کاهش شعاع دید مهم است. توصیه‌های پلیس راه نیز نباید فراموش بود.

این مقام استانداری بیان کرد: به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مطابق با شیوه‌نامۀ وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ شده است تا نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط عمل کنند. اعمال نظارت‌های میدانی در جهت کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی بخشی از اقدامات ما به شمار می‌آید.

شیشه‌فروش افزود: استان اصفهان علاوه بر اینکه از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی‌شده داخلی در شمال و شرق تأثیر می‌پذیرد، با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان نیز هم‌مرز است که بخشی از این گرد و خاک رهاورد این مناطق محسوب می‌شود. براثر خشکی رودخانۀ زاینده‌رود، اراضی رهاشده و کشت‌نشده و به‌دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی نیز کانون‌های گرد و خاک داخلی و نقطه‌ای ایجاد می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما