شناسهٔ خبر: 67941129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی:

تشخیص سخت و زیان آوری مصادیق شغل خبرنگاری برعهده کمیته بدوی است

مشهد-ایرنا- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تشخیص اینکه مصادیق شغل خبرنگاری مانند سردبیر، عکاس خبرنگار و مدیرمسئول جزو مشاغل سخت و زیان آور قرار گیرند، طبق قانون برعهده کمیته بدوی و منوط به تایید آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کمیته‌های بدوی استانی مشاغل سخت و زیان آور به منظور تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور، براساس ضوابط و سیاست گذاری‌های شورای عالی حفاظت فنی و مقررات مربوطه در ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استانها تشکیل می‌شوند.

محمدامین بابایی دوشنبه شب در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر درخواست برخی از سردبیران یا مدیرمسئولان رسانه‌های استان برای شمولیت آنان در مشاغل سخت و زیان آور افزود: آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور در سال ۱۳۸۵ اصلاحاتی داشته و تشخیص مصادیق شغل خبرنگاری در این حوزه برعهده کمیته بدوی گذاشته شده است.

وی بیان کرد: این طور نیست که کمیته های بدوی مشاغل سخت و زیان آور، شغل خبرنگاری را حذف کرده باشند چرا که طبق قانون شغل خبرنگاری در ماهیت جزو مشاغل سخت و زیان آور بوده و اجرای قانون الزامی است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: طبق موضوع تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی در خصوص بازنشستگی پیش از موعد، مشاغل سخت و زیان آور به ۲ گروه الف و ب تقسیم می‌شوند.

بابایی توضیح داد: گروه الف مشاغلی هستند که ماهیت سخت و زیان آوری ندارند و کارفرما می‌تواند با انجام یک سری تغییرات فنی و مهندسی و اقدامات کنترلی، صفت سخت و زیان آوری را از آنها حذف کند و ماده ۳ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، کارفرما را مکلف کرده است که آن شغل را از حالت سخت و زیان آوری خارج کند.

وی افزود: اما گروه ب این مشاغل ماهیتا سخت و زیان آور هستند و شرایط آن توسط کارفرما قابل تغییر نیست که خبرنگاری جزو گروه ب محسوب می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور مصوب سال ۱۳۸۰ عنوان "خبرنگاری" را جزو مصادیق سخت و زیان آور آورده و مصادیق آن شامل عکاس خبرنگار، سردبیر، خبرنگار عکاس، دبیر سرویس، معاون و دستیار دبیر سرویس را هم مشمول آن دانسته است.

بابایی ادامه داد: اما این آیین نامه در سال ۱۳۸۵ با تغییراتی همراه بود به طوری که عنوان "خبرنگاری" را جزو مصادیق مشاغل سخت و زیان آور آورده اما تعیین مصادیق آن را منوط به تایید کمیته بدوی دانسته است.

وی اظهار کرد: به استناد بند ۳ ماده ۱۱ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور مصوب سال ۱۳۸۵، خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است اما دیگر کارمند اداری، دبیر و سردبیر و ... مصادیق آن به شمار نمی‌رود لذا تعیین مصادیق شغل خبرنگاری توسط کمیته های سخت و زیان آور مشخص می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ به متقاضیان رسانه‌ای مشاغل و سخت زیان آور در استان گفت: افرادی که عنوان غیر از خبرنگاری دارند و در رسانه‌ها مشغول کار هستند، درخواست آنها برای برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور منوط به بررسی آن در کمیته بدوی است.

تاکنون یک هزار و ۲۰۰ خبرنگار و روزنامه نگار در خراسان رضوی شناسایی شده اند.

نظر شما