شناسهٔ خبر: 67940298 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

میراث دولت شهید رئیسی برای پزشکیان

دولت آیت ‌الله رئیسی چه ویرانه‌ای را از آقای روحانی تحویل گرفت و چه اقتصادی را به آقای پزشکیان تحویل داد؟ این آمار را به خاطر بسپارید.

صاحب‌خبر -

بهگزارشراهبردمعاصر، روز گذشته 7 مرداد مراسم تنفیذ و اعطای حکم رئیس‌جمهور منتخب توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و فردا 9 مرداد نیز مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود تا اولین روز آغاز به کار سمی دولت چهاردهم محسوب شود.

 

به همین بهانه قصد داریم تا نگاهی جامع به شاخص های مهم اقتصادی در آخرین روز کاری دولت سیزدهم داشته باشیم و وضعیت این شاخص های اقتصادی را در روزی که عنان کار به دولت چهاردهم سپرده می شود با روزی که از دولت دوازدهم گرفته شد، مقایسه کنیم.

 

کاهش % 10 و %13 تورم و نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

 

گفتنی است دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که نرخ تورم 45.2 درصد بود و در شرایطی دولت را تحویل می دهد که هم اکنون طبق آخرین گزارش مرکز آمار نرخ تورم در تیرماه 1403 به 35.5 درصد رسیده است.

 

همچنین گفتنی است نرخ رشد نقدینگی در زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد بیش از 40 درصد بود و این در حالی است که در تیرماه سال 1403 که دولت چهاردهم روی کار خواهد آمد، نرخ رشد نقدینگی به کمتر از 27 درصد کاهش یافته است.

 

کاهش 1.5% و 8.2% نرخ بیکاری و نرخ فقر در دولت سیزدهم

 

دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که نرخ بیکاری 9.6 درصد بود و در شرایطی دولت را تحویل می دهد که هم اکنون طبق آخرین گزارش های رسمی منتشر شده نرخ بیکار به 8.1 درصد رسیده است.

 

همچنین ضریب جینی به عنوان شاخصی برای بررسی توزیع عادلانه درامد در جامعه در روزی که دولت سیزدهم روی کار آمد حدود 41.85 درصد و در روز آخر این دولت با کاهشی 5.5 درصدی به 36.14 درصد کاهش یافته است.

 

افزایش قابل توجه موجودی کالاهای اساسی در دولت سیزدهم

 

موجودی کالاهای اساسی در پایان دولت سیزدهم نسبت به پایان دولت دوازدهم رشد قابل توجهی کرده است. بدین ترتیب میزان موجودی گندم، ذرت، کنجاله سویا و گوشت مرغ در پایان دولت دوازدهم به ترتیب 3848، 4187، 366 و 21 هزار تن میزان بوده که در پایان دولت سیزدهم به ترتیب به 7695، 1160، 764 و 57 هزار تن افزایش یافته است.

 

افزایش 4 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در پایان دولت سیزدهم

 

یکی دیگر از شاخص هایی که در پایان دولت سیزدهم رشد قابل توجهی نسبت به پایان دولت دوازدهم داشته است، میزان سرمایه گذاری خارجی است.

 

لازم به ذکر است میزان سرمایه گذاری خارجی در پایان دولت سیزدهم با رشدی حدود 4 میلیارد دلاری به 5 میلیارد و 531 میلیون دلار رسیده است.

 

فروش نفت در دولت سیزدهم رشد بیش از 2 برابری را تجربه کرد

 

یکی از نکاتی که شاید پر رنگ ترین برگ برنده ی دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم به حساب آید، افزایش معنا دار میزان صادرات و فروش نفت است.

 

در حالی که فروش نفت در دولت دوازدهم به 700 هزار بشکه رسیده بود (که التبه در برخی برهه ها تا 400 هزار بشکه نیز کاهش یافته بود) اما میزان فروش نفت هم اکنون که دولت سیزدهم عنان کار را به دولت چهاردهم واگذار کرده است به بیش از 1.5 میلیون بشکه افزایش یافته است.

 

همچنین حجم تجارت خارجی در در دولت سیزدهم نسبت به دولت دوازدهم حدود 40 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

شاخص بورس هم از 1 میلیون و 200 هزار واحد به 2 میلیون و 130 هزار واحد رسید. حجم تجارت خارجی از 80 میلیارد دلار در سال 99 به 120 میلیارد دلار در سال 1402 افزایش یافت و تراز تجاری با نفت هم از مثبت 1 میلیارد دلار به مثبت 20.6 میلیارد دلار رسید.

 

نرخ رشد اقتصادی هم از 1.3 درصد به 4.5 درصد افزایش یافت./تسنیم 

نظر شما