شناسهٔ خبر: 67941650 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

کسب درآمد دلاری

تعداد تریدرهای ایرانی فارکس + تفاوت تریدرهای ایرانی و خارجی

فارکس با حجم گردش مالی روزانه بیش از ۷ تریلیون دلار بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست، اما سهم ایران از این بازار چقدر است؟ شاید بپرسید اصلا تعداد تریدرهای ایرانی فارکس چند نفر است. اینکه فعالیت این تریدرها در ایران قانونی است یا خیر، جای بحث فراوان دارد، اما قطعا در شرایط امروز اقتصادی ایران یکی از راه‌های کسب درآمد دلاری که مورد توجه خیلی از علاقه‌مندان به بازارهای مالی قرار گرفته ‌است، کسب سود دلاری از طریق انجام معامله در فارکس است.

صاحب‌خبر -

کسب درآمد دلاری از فارکس برای تریدرهای ایرانی

یکی از ارزهای رایج برای معامله در فارکس، دلار است. تریدرهای ایرانی فارکس هم مثل تریدرهای سایر کشورها می‌توانند در صورت موفقیت در معاملات خود، درآمد دلاری کسب کنند، اما مشکل اینجاست که همه‌ی بروکر های فارکس به تریدرهای ساکن ایران خدمات‌دهی نمی‌کنند. پس هنگام انتخاب بروکر فارکس مطمئن شوید که بروکر مورد نظر، خدمات پرداختی خود را در ایران هم ارائه می‌دهد.
مطابق آمارهای جهانی تنها ۱۵٪ از معامله‌گران فارکس موفق به کسب سودهای پایدار در این بازار می‌شوند. پس هرگز بدون آموزش کافی وارد فارکس نشوید. با این ‌حال برخی از تریدرهای ایرانی فارکس پس از طراحی استراتژی معاملاتی، موفق شده‌اند خود را در میان این ۱۵٪ جای بدهند و حتی بعضی از آن‌ها درآمدهای میلیون دلاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند و جزو موفق‌ترین تریدرهای فارکس در دنیا هستند. البته بسیاری از تریدرهای ایرانی فارکس پس از کسب موفقیت در این بازار مالی، به دلیل دسترسی به درآمد دلاری تصمیم به مهاجرت از ایران می‌گیرند.

چه تعداد تریدر ایرانی در فارکس وجود دارد

به دلیل تحریم‌های گسترده علیه ایران، به ‌عنوان عامل خارجی و عدم وجود قوانین صریح در زمینه فارکس در ایران به‌ عنوان عامل داخلی، نمی‌توان تعداد تریدرهای فعال ایرانی در فارکس را به ‌صورت دقیق مشخص کرد، اما با کمک برخی آمارهای جهانی می‌توان در مورد آن گمانه‌زنی کرد. پیش از هر چیزی لازم است یادآوری کنیم که معامله‌گران خرد کمتر از 5% گردش مالی روزانه فارکس را به خود اختصاص می‌دهند. عمده معاملات در فارکس توسط بانک‌ها و مؤسسات بزرگ صورت می‌گیرد.
می‌دانیم که مطابق آخرین آمارهای رسمی در دنیا حدود ۱۰ میلیون تریدر فارکس مشغول به معامله هستند. حدود ۶۰۰ هزار نفر از معامله‌گران فارکس، ساکن خاورمیانه ‌می‌باشند. با توجه به اینکه جمعیت خاورمیانه حدود ۵۰۰ میلیون نفر است، می‌توان گفت بین هر ۱۰۰۰ نفر تقریبا ۱ نفر از آن‌ها تریدر فارکس است. در حالی ‌که چین با جمعیت ۱/۴ میلیارد نفر، کمتر از ۱۵۰،۰۰۰ تریدر فارکس دارد یعنی از بین هر ۱۰،۰۰۰ نفر تقریبا ۱ نفر در فارکس مشغول ترید است. پس دسترسی به اینترنت آزاد، وجود قوانین حمایتی از معامله‌گران و وجود منابع معتبر آموزشی در فارکس می‌تواند معیار مؤثری در تعداد تریدرهای فارکس یک کشور باشد.

بروکرهای فارکس

نکته جالب ‌توجه در خصوص ایران، شرایط متفاوت کشورهای خاورمیانه با ایران در زمینه اینترنت، قوانین و منابع آموزشی مرتبط با فارکس است. همچنین هیچ‌ کدام از کشورهای خاورمیانه به اندازه‌ی ایران با تحریم‌های مالی روبرو نیستند و سرعت و آزادی اینترنت تقریبا در تمام این کشورها از ایران بیشتر است. همچنین برخی از این کشورها مانند ترکیه، قوانین صریحی در زمینه فعالیت در فارکس دارند، وجود قوانین حمایتی از تریدرهای فارکس، تعداد معامله‌گران این کشورها را نسبت به ایران افزایش می‌دهد.
اگر بخواهیم تمام این ملاحظات را لحاظ کنیم، با توجه به جمعیت ایران شاید بتوان حدس زد تعداد تریدرهای ایرانی فارکس عددی بین ۱۰،۰۰۰ تا ۲۰،۰۰۰ نفر است. البته بدون انجام یک پیمایش آماری، نمی‌توان در این مورد اظهار نظر قطعی کرد. همچنین لازم است ذکر کنیم بخشی از تریدرهای ایرانی فارکس، خارج از ایران فعالیت می‌کنند.
جالب است بدانیم بر اساس آمار‌های جهانی بین تریدرهای فارکس حدود ۹۰٪  مرد و تنها ۱۰٪ زن هستند. احتمالا این نسبت در ایران کمی متفاوت است. در آمارهای جهانی حدود ۳۰٪ معامله‌گران را افراد ۱۸ تا ۳۴ سال تشکیل می‌دهند، اما احتمالا در ایران درصد بزرگ‌تری از معامله‌گران در این بازه سنی قرار دارند.
بد نیست اشاره کنیم در زمان اوج ‌گیری بورس که از اوایل سال ۱۳۹۸ تا اواخر ۱۳۹۹ طول کشید، معامله‌گران زیادی برای نخستین بار وارد دنیای بازارهای مالی شدند. برخی از آن‌ها بعدا با فارکس نیز آشنا شدند. آن‌ها پس از مطالعه و درک تفاوت‌ها، متوجه امکانات فراوان فارکس در مقایسه با بورس شدند و فعالیت خود را به‌عنوان تریدر فارکس آغاز کردند و احتمالا در این دوره تعداد تریدرهای ایرانی فارکس افزایش قابل ‌توجهی یافت.

تفاوت تریدرهای ایرانی فارکس و هولدرهای ارز دیجیتال

بسیاری از مردم به ‌اشتباه تصور می‌کنند تریدر فارکس و هولدرهای ارز دیجیتال یکسان هستند. افراد مختلف ممکن است برای انجام معاملات خودرو، مسکن و... از ارز دیجیتال استفاده کنند. یا برخی دیگر به قصد کسب منافع مالی، اقدام به خرید و نگهداری بلندمدت برخی رمز ارز‌ها کنند، اما این افراد قطعا با تریدرهای فارکس متفاوت هستند. حتی استراتژی‌های معاملاتی در فارکس و بازار رمز‌ ارزها متفاوت است. در واقع تفاوت بین بازار رمز ارز و فارکس، تفاوتی است از زمین تا آسمان.

آیا فارکس در ایران قانونی است؟

هیچ قانونی مستقیم یا غیرمستقیم در خصوص ممنوعیت فعالیت تریدر‌های ایرانی در فارکس وجود ندارد. تنها قانونی که برخی آن‌ را مرتبط با فعالیت فارکس می‌دانند، ماده 49 قانون بورس و اوراق بهادار است.
به ‌موجب این قانون، هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون تحت هر عنوان به فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری، کارگزار /معامله‌گری یا بازارگردانی که مستلزم اخذ مجوز است مبادرت نماید یا خود را تحت هر یک از عناوین مزبور معرفی کند، به حبس تعزیری از یک تا شش ماه یا جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به ‌دست ‌آمده یا زیان متحمل نشده محکوم می‌‌گردد.
برخی معتقدند این قانون تنها در خصوص بورس ایران است و منظور آن از کارگزار و معامله‌گری، فقط در حوزه بورس ایران ‌می‌باشد. برخی دیگر معتقدند ممکن است این قانون بروکرهای فعال در فارکس را هم شامل شود، اما به دلیل عدم وجود قوانین صریح و روشن در این زمینه، چیز بیشتری نمی‌توان یافت.
همچنین برخی افراد با این استدلال که در فارکس نرخی تحت عنوان بهره شبانه یا swap وجود دارد این بازار را ربوی می‌دانند. این در حالی است که برخی کارگزاری‌ها امکان افتتاح حساب اسلامی را فراهم کرده‌اند که در آن خبری از بهره شبانه نیست.
بعضی دیگر معتقدند به علت خروج ارز از کشور، باید قوانین صریحی برای ممنوعیت معاملات فارکس وضع شود. در حالی‌ که گروه مقابل استدلال می‌کنند که در صورت وجود قوانین حمایتی از تریدرهای ایرانی فارکس و ایجاد رگوله‌های ملی مختص بروکرهای داخلی، برای تریدرهای ایرانی فارکس فرصت‌های آموزشی ایجاد شده و این بازار توان ارز آوری خواهد داشت.
برخی دیگر صوری بودن برخی معاملات فارکس را بهانه می‌کنند. این گروه در واقع به قراردادهای CFD اشاره دارند. در حالی ‌که تنها برخی بروکرهای فارکس در این زمینه فعالیت می‌کنند و معاملات صورت گرفته در بروکرهای معتبر و اصلی به‌هیچ‌وجه صوری نیست. در نهایت اینکه در سکوت قانون نمی‌توان به ‌صورت قطعی بیان کرد که فعالیت فارکس در ایران غیرقانونی است.

جمع‌بندی

با اطلاعات موجود نمی‌توان تعداد تریدرهای ایرانی فارکس را به ‌صورت دقیق مشخص کرد، اما با کمک برخی آمارها و داده‌ها می‌توان در مورد تعداد این تریدرها، حدس‌هایی زد، اما چیزی که به‌ صورت قطعی می‌دانیم این است که دلیل اصلی تریدرهای ایرانی از معامله در فارکس، دسترسی به درآمد دلاری است. همچنین بین تریدر فارکس و هولدر ارزهای دیجیتال تفاوت‌های اساسی وجود دارد. در خصوص قانونی بودن یا نبودن فارکس در ایران هم می‌توان گفت قانون فعلا در این مورد سکوت کرده است.

نظر شما