شناسهٔ خبر: 67936397 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

واکنش کرملین به تصمیم آمریکا برای تقویت فرماندهی نظامی در ژاپن

ایرنا : سخنگوی کرملین در واکنش به تصمیم آمریکا برای تقویت فرماندهی نظامی خود در ژاپن گفت: نیروهای مسلح روسیه، این تصمیم ایالات متحده را تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

دیمیتری پسکوف دوشنبه در این نشست خبری درباره این موضوع، همچون دیگر موضوعات نظامی در روال کاری خود سخنی نگفت و موضوع را به مرجع تخصصی در ارگان‌های نظامی محول کرد.

خبر مرتبط
خیز روسیه برای توسعه روابط با ونزوئلا

سخنگوی کرملین گفت روسیه قصد دارد روابط با ونزوئلا را به طور همه‌جانبه از جمله در حوزه‌های حساس توسعه دهد.


پیشتر روزنامه‌های وال استریت ژورنال و نیکی به نقل از مقامات آمریکایی و ژاپنی از چنین تصمیمی از سوی واشنگتن خبر داده بودند. وال استریت ژورنال، هدف از تقویت حضور ایالات متحده در ژاپن را مقابله با چین و فدراسیون روسیه دانست.
به نوشته روزنامه نیکی چاپ ژاپن، ساختار نظامی جدید آمریکا با بهره‌گیری از ۵۵ هزار نیروی نظامی ایالات متحده صورت خواهد گرفت.

آمریکا اعلام کرد که فرماندهی نظامی خود را در ژاپن برای مقابله با آنچه «چالش راهبردی بزرگ چین برای منطقه» خوانده است، تقویت و نوسازی می کند.
این تصمیم واشنگتن به دنبال مذاکرات امنیتی در توکیو بین آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با همتایان ژاپنی آنها یوکو کامیکاوا و مینورو کیهارا وزرای خارجه و دفاع ژاپن اعلام شد.
بر اساس بیانیه ای که به همین منظور منتشر شد، «ستاد نیروی مشترک» جدید آمریکا همکاری عمیق‌تر با نیروهای مسلح ژاپن را تسهیل می‌کند و این همکاری به موازات برنامه‌های توکیو برای ایجاد یک فرماندهی مشترک جهت نظارت بر نیروهایش تا ماه مارس ۲۰۲۵ اجرا می‌ شود.

رهبری ژاپن با رویکرد ضدروسی غرب همراه است

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره سفر یک مقام پارلمانی توکیو و وضعیت مناسبات دوجانبه گفت: در ژاپن، چهره هایی روی کار هستند که حامیان توسعه روابط روسیه و ژاپن نیستند.
وی ادامه داد: رهبری فعلی ژاپن کاملاً با اقدامات غیردوستانه غرب برای روسیه همذات پنداری کرده است و این می‌تواند به روابط دوجانبه ما آسیب وارد کند.
پسکوف خاطرنشان کرد:‌  در شرایطی که آقای سوزوکی به مسکو سفر کرد، دولت ژاپن از شهروندان خود خواست از سفر به فدراسیون روسیه خودداری کنند. متأسفانه دولت توکیو سعی دارد که بر کسانی که دیدگاه متفاوتی دارند و می‌خواهند که راه‌هایی برای برقراری تماس را بیابند، فشار بیاورد. 

مونیو سوزوکی عضو مجلس علیای پارلمان ژاپن از ۲۸ جولای (هفتم مرداد ۱۴۰۳) به روسیه سفر کرده و قصد دارد در اول آگوست (۱۱ مرداد) به کشورش بازگردد. وی قصد دارد در این سفر درباره موضوعاتی همچون از سرگیری فعالیت ماهیگیران در جزیره سیگنالنی و همچنین فراهم شدن امکان بازدید از مزار اجداد ساکنان سابق ژاپنی جزایر کوریل مذاکره کند. 

رد اتهام خرابکاری در المپیک

سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اتهامات پاریس به مسکو در زمینه حمله به زیرساخت‌های فرانسه در جریان میزبانی این کشور از رقابت‌های المپیک گفت:‌ رسانه های غربی از مقصر دانستن بی رویه روسیه در همه موضوعات دریغ نمی کنند و این ادعاهای بی‌اساس، باری دیگر این موضوع را تأیید می‌کند.
پسکوف افزود: کرملین مطالب رسانه های غربی در این زمینه را فقط یک تهمت و اتهام غیر قابل اثبات دیگر می داند.
وی تصریح کرد:‌ آنها ابایی ندارند از اینکه روسیه را برای هر اتفاقی که می افتد سرزنش کنند.

پیش از این، یک رسانه فرانسوی گزارش داد: حدود ۸۰۰ هزار مسافر در فرانسه در روز افتتاحیه المپیک پاریس به دلیل یک سری حملات منجر به آتش‌سوزی عمدی در شبکه برق راه‌آهن سریع‌السیر در ایستگاه‌ها به مقصد نرسیدند. برخی رسانه‌ها، روسیه را در این حملات مقصر دانستند.

نظر شما