شناسهٔ خبر: 67934525 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خبر داد

صادرات ۳.۳۹۰ میلیارد دلار محصول پتروشیمی در بهار ۱۴۰۳

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از تولید ۲۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تن محصول پتروشیمی در سه ماه نخست سال۱۴۰۳ خبر داد و گفت: حدود ۳ میلیون تن از این مقدار در داخل به فروش رفته و ۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار نیز در این مدت صادرشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شانا، احمد مهدوی‌ابهری امروز (دوشنبه، هشتم مرداد) در نشست خبری با بیان اینکه اقتصاد کشور نیاز به تحول دارد، بیان کرد: هر فرد در جایگاه و مسئولیت خود باید برای تحقق این تحول تلاش کند.

وی از تولید ۲۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تن محصول پتروشیمی در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: حدود ۳ میلیون تن از این مقدار در داخل به فروش رفته و ۳ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار نیز در این مدت صادر شده است که اگر با همین روند پیش رود به‌طور قطع ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۴۰۳ بالاتر از پارسال خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود طرح‌های پتروشیمی که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰درصد دارند امسال راه‌اندازی شوند، افزود: در این زمینه قرار است بانک مرکزی به طرح‌هایی که کمتر از ۵۰ میلیون دلار منابع نیاز دارند، کمک کند، ازاین‌رو ۱۱ طرح در بانک مرکزی در حال بررسی است تا با تأمین منابع موردنیاز جهش تولید در صنعت پتروشیمی محقق شود.

سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در توسعه میدان‌ها

مهدوی‌ابهری با بیان اینکه انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از آبان ۱۳۹۸ به دنبال منطقی‌تر کردن قیمت فروش اوره به جهادکشاورزی و پرداخت مطالبات اوره‌سازها بوده است، ادامه داد: با پیگیری‌ها و نشست‌های بسیار در ریاست‌جمهوری و جهادکشاورزی توافقی به‌دست آمد و مصوب شد که قیمت فروش اوره به جهادکشاورزی افزایش یابد. ضمن اینکه پرداخت مطالبات اوره‌سازها نیز در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: از ۲۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تولیدی در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳، ۳ میلیون تن در داخل به فروش رفت، ۷ میلیون و ۷۴۰ هزار تن صادر شد و حدود ۱۱ میلیون تن خوراک بی‌مجتمعی و درون‌مجتمعی بوده است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تأکید بر لزوم تشکیل تنظیم‌گری در بخش پتروشیمی گفت: یکی از زیرساخت‌های لازم برای افزایش مشارکت مردم در صنعت پتروشیمی تشکیل نهاد رگولاتوری در این صنعت است که سبب جان گرفتن بخش خصوصی می‌شود.

مهدوی‌ابهری با اشاره به ناترازی انرژی و اینکه صنایع پتروشیمی خود مصرف‌کننده گاز هستند، بیان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از ابتدای دولت سیزدهم موضوع سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را در توسعه میدان‌های نفتی و گازی برای تأمین خوراک آغاز کرد که به این‌منظور امسال ۱۰ تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و پتروشیمی‌ها امضا شد.

وی با بیان اینکه بعضی مشکلات در میدان‌های مشخص شده وجود داشت که در حال تغییر آنها هستیم، ادامه داد: همین امروز در این زمینه نشستی برگزار شد تا سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در میدان‌های نفت و گاز جذاب شود. این سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور می‌افزاید.

نظر شما