شناسهٔ خبر: 67932842 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

درگیری ترکیه و اسرائیل بالا گرفت؛ اردوغان تهدید به مرگ تهدید شد/ ویدئو و تصاویر

پس از اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان» و وزارت خارجه ترکیه مبنی بر احتمال اعزام نیرو برای جنگ علیه اسرائیل، درگیری و تنش بین دو کشور افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، درگیری بین ترکیه و اسرائیل، به دنبال اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه درباره اسرائیل بالا گرفته است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، در گفتگو با کانال تلویزیونی «هالک تی‌وی»، با اشاره به جنگ اخیر اسرائیل و حماس در غزه گفت: «ما باید بسیار قدرتمند باشیم تا اسرائیل نتواند این کار‌ها را علیه فلسطینی‌ها انجام دهد.»

«رجب طیب اردوغان» گفت: «همان‌طور که ما به قره باغ و لیبی وارد شدیم؛ همین کار را با آنها [اسرائیل] نیز خواهیم کرد. هیچ چیز غیرممکن نیست. ما برای انجام چنین اقداماتی باید قدرتمند باشیم.»

طبق گزارش این کانال تلویزیونی، اردوغان به این شکل، بر آمادگی خود برای حمایت از فلسطین به هر طریق ممکن تاکید کرده است.

ترکیه و اسرائیل

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در پی این اظهارات وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که «سرنوشت عامل نسل‌کشی «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل» مثل سرنوشت «آدولف هیتلر» رهبر نازی‌ها خواهد بود. بشریت در کنار فلسطینی‌ها خواهد بود و کسانی که مردم فلسطین را هدف قرار می‌دهند نمی‌توانند آنها را نابود کنند. همانطور که نازی‌ها به خاطر جنایات کشتار جمعی مجازات شدند، کسانی که به دنبال نابودی فلسطینی‌ها هستند نیز مجازات خواهند شد.»

ترکیه و اسرائیل

وزیر خارجه اسرائیل، اردوغان را به مرگ تهدید کرد

«یسرائیل کاتز» در پاسخ به سخنان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اردوغان فقط به خاطر بیاورد که چه اتفاقی برای صدام افتاد و چگونه به پایان رسید.»

«یسرائیل کاتس»، وزیر خارجه اسرائیل، در شبکه اجتماعی «ایکس»، با انتشار عکس صدام و اردوغان نوشت: «اردوغان راه صدام حسین را در پیش گرفته و تهدید به حمله به اسرائیل می‌کند. او فقط باید به خاطر بیاورد که چه اتفاقی برای صدام افتاد و (زندگی او) چگونه به پایان رسید.»

ترکیه و اسرائیل

این موضع‌گیری کاتس در واکنش به اظهارات اردوغان است که گفته بود: «ترکیه می‌تواند در اسرائیل مداخله کند، همانطور که در قره باغ و لیبی مداخله کرد و هیچ چیز مانع از انجام این کار نمی‌شود.»

وزارت خارجه ترکیه، نخست‌وزیر اسرائیل را به هیتلر تشبیه کرد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «همانطور که نسل‌کشی هیتلر پایان یافت، نتانیاهو نیز که مرتکب نسل‌کشی شده است، پایان خواهد یافت. همانطور که نازی‌هایی که نسل‌کشی کردند، بازخواست شدند، کسانی که برای نابودی فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند نیز بازخواست خواهند شد.»

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، «یائیر لاپید» رئیس مخالفان کابینه اسرائیل گفت: «اردوغان باید مجبور شود به حمایت خود از حماس پایان دهد و ما تهدیدات مردی را که آرزوی دیکتاتور شدن دارد، نمی‌پذیریم. اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر ثابت کرد او برای غرب آسیا خطرناک است. جهان به ویژه اعضای ناتو، باید تهدید‌های زشت اردوغان علیه اسرائیل را محکوم کنند.»

کاریکاتوری طعنه‌آمیز، پس از تهدید اردوغان علیه اسرائیل و تهدید به حمله به آن توسط فعالان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

ترکیه و اسرائیل

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه پارلمان این کشور در نوامبر ۲۰۲۳، اقدام به تصویب تمدید یک ساله ماموریت نیرو‌های مسلح ترکیه در جمهوری آذربایجان که جزئی از مرکز نظارتی روسیه - ترکیه و مامور به نظارت بر آتش‌بس مربوط به جنگ قره‌باغ هستند کرد. این مرکز در ژانویه ۲۰۲۱ با هدف کنترل ترک مخاصمات در منطقه جنگ قره باغ تشکیل شد.

پارلمان ترکیه همچنین در نوامبر ۲۰۲۳ حکم نیرو‌های نظامی این کشور در لیبی را نیز ۲۴ ماه دیگر تمدید کرد. این نظامیان نیز طبق توافق همکاری نظامی با جبهه موسوم به «دولت توافق ملی لیبی» در این کشور مانده‌اند.

نظر شما