شناسهٔ خبر: 67928229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طبیعت سمنان بیش از هر زمان دیگری در خطر آتش‌سوزی است

سمنان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: گردشگران تا جای ممکن در هوای گرم اقدام به روشن‌کردن آتش در طبیعت نکنند و در صورت نیاز به آتش، هنگام ترک محل، آن را سرد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز دوشنبه در نشست شورای حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یکی از عوامل تخریب و آسیب در عرصه‌های منابع طبیعی، آتش‌سوزی است که با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد.

وی از انجام اقدامات پیشگیرانه از حریق، در همه مناطق بحرانی، مناطق کوهستانی، جنگل‌های دست‌کاشت خبرداد و اضافه کرد: هشت مورد آتش‌سوزی سال ۱۴۰۲ در طبیعت استان رخ داد که مجموع وسعت آنها ۱۱هکتار بود و بیشترین فراوانی در شاهرود، دامغان و ۲ مورد هم در مهدیشهر بود.

بی‌احتیاطی گردشگران عامل اصلی آتش‌سوزی در طبیعت

وی ادامه دارد: این آتش‌سوزی‌ها بی‌احتیاطی توسط گردشگر و چوپانان بود و آتش‌سوزی‌های غیرعمد به طور معمول در اثر صاعقه، رهاکردن شیشه یا مواد پلاستیکی آتش‌زا رخ می‌دهد و البته در صورت وقوع آتش سوزی به صورت عمدی با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

طبیعت سمنان بیش از هر زمان دیگری مستعد آتش‌سوزی است

مرادی حقیقی بیان کرد: گردشگران و مسافران تحت هیچ شرایطی در باد گرم آتش روشن نکنند و در صورت نیاز به آتش، آن را سرد کنند و اجازه ندهند که به مناطق دیگر سرایت کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان افزود: هرچه آحاد مردم در جریان اهمیت موضوع حفظ عرصه های منابع طبیعی قرار گیرند و نقش بیشتری در این زمینه به آنان داده شود، اهداف و ماموریت‌ها در حفاظت از این سرمایه های طبیعی آسان تر حاصل می شود .

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی مستمر برای اقشار مختلف مردم با همکاری ادارات منابع طبیعی، سایر دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط، باعث کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی می شود و باید در این خصوص بیش از گذشته تلاش شود.

ضرورت مراقبت از پوشش گیاهی غنی

این مسئول خاطرنشان کرد: در پی بارندگی های امسال پوشش گیاهی در طبیعت غنی و مطلوب است، از این رو کلیه دستگاه های عضو ستاد بحران جهت مقابله با حریق های احتمالی آمادگی لازم را داشته باشند و از ظرفیت سازمان های مردم نهاد، سپاه، بسیج، جمعیت هلال احمر و سایر اقشار جامعه استفاده شود.

طبیعت سمنان بیش از هر زمان دیگری مستعد آتش‌سوزی است

وی با قدردانی از جنگلبانان و همه کسانی که همیار طبیعت و دوستدار منابع طبیعی کشور هستند، افزود: دستگاه قضایی به عنوان حافظ حقوق عامه تعقیب قانونی تخریب کنندگان منابع طبیعی را مدنظرداشته باشد و از جایگاه مدعی‌العموم صیانت‌کننده از انفال باشد.

مرادی حقیقی افزود: مردم بدون تردید به اهمیت منابع طبیعی بها می‌دهند و آن را درک می کنند، مشارکت همه جوامع محلی برای حفظ منابع طبیعی الزامی است. منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی به ویژه حفاظت از جنگل و مراتع خط قرمز منابع طبیعی محسوب می شود.

در صورت حریق و یا تخریب عرصه های منابع طبیعی دو سامانه ۱۳۹ در مرکز و ۱۵۰۴ در استان آماده دریافت تماس مردم در مورد گزارش آتش سوزی در طبیعت است.

نظر شما