شناسهٔ خبر: 67922174 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نماینده زن حامی فلسطین در کنگره آمریکا چه کسی بود؟

یک نماینده زن کنگره امریکا تنها نماینده حاضر در سخنرانی نتانیاهو بود که با بالابردن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «مقصر نسل کشی»، از مردم فلسطین حمایت کرد. این نماینده دموکرات کنگره امریکا چه کسی است؟

صاحب‌خبر -

رسول سلیمی:  رشیده طلیب نماینده میشیگان، یک دموکرات پیشرو و مخالف سرسخت جنگ اسرائیل در غزه، در حالی که نتانیاهو سخنرانی می کرد، تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «جنایتکار جنگی» و روی دیگر تابلوی او که حین سخنرانی نتانیاهو به نمایش گذاشته بود، نوشته بود: "مقصر نسل کشی"

 او همچنین یک سنجاق پرچم فلسطین و یک چفیه روی گردن داشت. طلیب با یک مهمان دعوت شده به نام هانی المدهون آمده بود. او فلسطینی بود که بیش از ۱۵۰ عضو خانواده خود را از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس از دست داده بود.

در همین حال، بعد از جلسه کنگره، طلیب عکسی از خود در حالی که این تابلو را در دست دارد منتشر کرد و نوشت: «من هرگز در گفتن حقیقت به قدرت عقب نشینی نخواهم کرد. دولت آپارتاید اسرائیل مرتکب نسل کشی علیه فلسطینی ها می شود.»

نماینده زن حامی فلسطین در کنگره آمریکا چه کسی بود؟

رشیده طلیب با انتخابش به عنوان نماینده مجلس نمایندگان میشیگان در ۲۰۰۹، اولین زن مسلمان این مجلس و همین‌طور اولین زن مسلمانی بود که به مجالس ایالتی کل آمریکا راه می‌یافت. او در سال ۲۰۱۸ برای پیوستن به مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از سوی حزب دموکرات و برای نشست بر کرسی حوزه انتخابیه سیزدهم میشیگان نامزد شد و در انتخابات عمومی، به همراه ایلهان عمر اولین زنان مسلمانی شدند که به این مجلس راه یافتند. او همین‌طور اولین زن آمریکایی-فلسطینی است که به این مجلس راه می‌یابد. او عضو حزب سوسیال دموکرات آمریکا نیز هست.

طلیب فرزند ارشد در میان ۱۴ خواهر و برادر خود بود و در ۲۴ ژوئیه سال ۱۹۷۶ در خانواده کارگر مهاجر فلسطینی در دیترویت متولد شد، مادرش در بیت ار ال فوکا، نزدیک شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن به دنیا آمد و پدرش در بیت حنینا، حومه اورشلیم متولد شد. او ابتدا به نیکاراگوئه رفت و سپس از آنجا به دیترویت رفت و در آنجا در خط مونتاژ شرکت فورد موتور کار می‌کرد. او در سال ۱۹۹۴ از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و در دانشگاه ایالتی وین تحصیل کرد و در سال ۱۹۹۸ مدرک کارشناسی خود را در علوم سیاسی دریافت کرد. او در سال ۲۰۰۴، مدرک حقوق خود را از دانشکده حقوق توماس کولی در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد.

طلیب که یکی از سرسخت ترین منتقدان اسرائیل در مجلس نمایندگان است، پیش از این خواستار دستگیری نتانیاهو توسط دادگاه کیفری بین المللی (ICC) شده بود. طلیب قبل از سخنرانی نتانیاهو بیانیه ای منتشر کرد و در آن گفت: «نتانیاهو جنایتکار جنگی است که مرتکب نسل کشی علیه مردم فلسطین می شود. این کاملا شرم آور است که رهبران هر دو حزب از او دعوت کردند تا در کنگره سخنرانی کند. او باید دستگیر و به دادگاه کیفری بین المللی فرستاده شود.»

نماینده زن حامی فلسطین در کنگره آمریکا چه کسی بود؟

اما این همه ماجرا نبود و طلیب با مخالفان سرسخت حامی اسرائیل در کنگره مواجه بود. نانسی میس، نماینده کارولینای جنوبی، با انتشار عکسی از طلیب در شبکه اجتماعی X نوشت «احمق مفید ایران». تام تیلیس، سناتور کارولینای شمالی نیز با انتشار پستی در شبکه X نوشت: "طلیب همچنان یک ننگ مطلق است. "

همچنین قبل از سخنرانی نتانیاهو، در یک تماس مطبوعاتی، ائتلافی از ترقی خواهان، مدافعان حقوق بشر، مقامات سابق دولت بایدن و برخی از قانونگذاران دموکرات گرد هم آمدند تا دعوت نتانیاهو به کنگره را محکوم کنند. به گزارش رسانه ها، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از جمله آیانا پرسلی از ماساچوست، گِرگ کاسار از تگزاس، پرامیلا جایاپال از واشنگتن و کوری بوش از میسوری به این فراخوان در حمایت از فلسطین پیوستند. آنها در میان ده ها عضو دموکرات کنگره بودند که سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند.

در خارج از ساختمان کنگره نیز، هزاران نفر در اعتراض به سخنرانی نتانیاهو، تجمع کردند. آنها با لباس قرمز و پرچم های فلسطین در اطراف ساختمان کنگره راهپیمایی را آغاز کردند تا مخالفت خود را با نخست وزیر اسرائیل ابراز کنند.

خبرنگاران گزارش دادند در یک نقطه، پلیس کنگره امریکا از گاز اشک آور استفاده کرد و اعلام کرد که "جمعیت از دستور پلیس برای عقب نشینی از خط قرمز ما اطاعت نکردند. " چند درگیری بین معترضان ضد نتانیاهو و طرفدار اسرائیل رخ داد.

شاید گسترده ترین لحظه زمانی بود که گروهی از معترضان چندین پرچم آمریکا را در خارج از ایستگاه یونیون دی سی پایین آوردند، آنها را روی زمین سوزاندند و چندین پرچم فلسطین را جایگزین کردند. چه آنکه در همان شب، گروهی از اعضای جمهوری خواه و مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، از ایستگاه یونیون بازدید کردند تا پرچم آمریکا را به محل اصلی خود برافراشته کنند و سوگند وفاداری بخوانند. در تجمع آن روزبرخی پرچم حماس را حمل می کردند و روی مجسمه های جلو ساختمان با اسپری نوشته بودند: «حماس می آید».

نماینده زن حامی فلسطین در کنگره آمریکا چه کسی بود؟

در همین حال، چندین مقام سابق دولت بایدن که در اعتراض به سیاست های او در حمایت از اسرائیل از سمت خود استعفا داده بودند به این فراخوان پیوستند. از جمله آنها طارق حبش، کارمند سابق دولت بایدن بود که در ژانویه استعفا داد. او در این تجمع اعلام کرد: «ما به یک سیاست جدید نیاز داریم که منعکس کننده منافع آمریکا و ارزش های آمریکایی باشد.» واقعیت این است که دعوت از یک جنایتکار جنگی مانند بنیامین نتانیاهو به کنگره برای سخنرانی در راستای منافع ملی ما نیست.» او گفت «این به نفع منافع ملی ما نیست که بدون قید و شرط به رژیم افراطی که به کشتار غیرنظامیان ادامه می دهد، سلاح بدهیم.»

لیلی گرینبرگ، دیگر کارمند سیاسی یهودی مستعفی دولت بایدن بود که در اعتراض به سیاست رئیس جمهور در غزه گفت: «آنچه بسیار واضح است این است که بسیاری از افراد در دولت ما درک نمی کنند که مبارزه با اقتدارگرایی در داخل کشور به این معنی است که ما باید در خارج از کشور با آن مبارزه کنیم.»

این در حالی است که از زمان آغاز جنگ در غزه، طلیب به عنوان نماینده دموکرات کنگره امریکا مخالفت خود را با جنگ در غزه ابراز کرده و سال گذشته نیز پس از متهم شدن به "ترویج روایت های نادرست" توسط مجلس، مورد انتقاد قرار گرفت. نتانیاهو در طول سخنرانی از ایالات متحده برای کمک های امنیتی این کشور تشکر کرد اما از نمایندگان کنگره خواست تا کمک های نظامی بیشتر را تسریع کنند و گفت که این کمک به پایان زودتر جنگ کمک خواهد کرد.

نماینده زن حامی فلسطین در کنگره آمریکا چه کسی بود؟

طلیب ۴۸ ساله یکی از منتقدان سرسخت تلاش های جنگی اسرائیل بوده است که تصمیم گرفت در سخنرانی نخست وزیر ۷۴ ساله با یک چفیه که به گردنش پیچیده شده بود و تابلویی که نتانیاهو را نیز به «گناهکار نسل کشی» متهم می کرد، بنشیند. نتانیاهو در سخنرانی خود با لفاظی های مداخله جویانه، معترضان ضد اسرائیلی در دانشگاه های آمریکا را «احمق های مفید ایران» توصیف کرد و استدلال کرد که آنها باید به خاطر جانبداری از حماس «از خود شرمنده باشند».

مجلس نمایندگان امریکا در ماه نوامبر گذشته، پس از دفاع طلیب از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، با توصیف «مقاومت» در برابر اسرائیل و استفاده از شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد»، در رسانه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت. طلیب آن زمان گفته بود: «دولت آپارتاید اسرائیل مرتکب نسل کشی علیه فلسطینی ها می شود.»

311213

نظر شما