شناسهٔ خبر: 67919740 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

روز اول و دوم المپیک 2024پاریس

پرواز الفتی، صعود مجلل

کاروان ایران در روز اول و دوم رقابت‌های المپیک در 6رشته ورزشی به مصاف رقبای خود رفت

صاحب‌خبر -

[شهروند] روزهای شنبه و یکشنبه، نخستین و دومین روز رسمی مسابقات المپیک 2024پاریس بود و کاروان کشورمان در رشته‌های قایقرانی، شمشیربازی، ژیمناستیک، تنیس روی میز و تیراندازی به مصاف حریفان خود رفتند. نخستین اتفاق مهم 2روز اول مسابقات برای کاروان ایران، صعود مهدی الفتی به جمع 8ژیمناست برتر المپیک در بخش پرش خرک بود و همچنین فاطمه مجلل در قایقرانی به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد و نوشاد عالمیان در مسابقه اولش حریف نیجریه‌ای‌ خود را شکست داد و راهی مرحله بعد شد.

شمشیربازی
در نخستین روز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، رقابت انفرادی شمشیربازی سابر مردان برگزار شد و نخستین نماینده ایران با شکست، مسابقات را ترک کرد. محمد فتوحی از مرحله یک سی‌ودوم نهایی به رقابت پرداخت و مقابل زئا، بازیکن مکزیک با نتیجه ۱۵ بر ۱۳ شکست خورد. همچنین محمد رهبری دیگر شمشیرباز کشورمان در المپیک پس از استراحت در دور اول، به مصاف سباستین پاتریک از فرانسه رنکینگ هشتم دنیا رفت و با نتیجه ۱۵ بر ۱۳ شکست خورد. علی پاکدامن، آخرین نماینده کشورمان در بخش انفرادی بود که بازی اول خود را با پیروزی پشت سر گذاشت، اما در مصاف دوم خود و در رقابت با اوه سانگوک، شمشیرباز مطرح کره‌جنوبی، با نتیجه ۱۵ بر ۱۰ شکست خورد.

ژیمناستیک
مرحله مقدماتی مسابقات پرش خرک رشته ژیمناستیک هنری سی‌وسومین دوره رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، شنبه در سالن برسی آره‌نا برگزار شد و مهدی الفتی، پرچمدار کشورمان در المپیک موفق به تاریخ‌سازی شد و برای نخستین بار یک ژیمناست ایرانی به فینال رقابت‌های پرش خرک راه یافت. الفتی در رقابت‌ با ۱۸ ژیمناست مرحله مقدماتی دو پرش موفق داشت که در پرش نخست ۱۴.۶۶۶ امتیاز کسب کرد و در پرش دوم نیز به امتیاز ۱۴.۵۰۰  رسید تا با میانگین امتیاز ١٤.۵۸۳ در پایان مسابقات با شایستگی در جایگاه هشتم قرار بگیرد و مجوز حضور در مرحله فینال را کسب کند. در این ماده ژیمناست‌‌های اوکراین و بریتانیا ٢ نماینده، کرواسی، جمهوری چک و ارمنستان نیز به فینال رسیدند. مرحله فینال پرش خرک یکشنبه 14مردادماه برگزار خواهد شد.

تنیس روی میز
نوشاد عالمیان، نخستین نماینده کشورمان در این بخش از مسابقات بود و نماینده ایران موفق به شکست حریفش شد. نوشاد عالمیان در رقابت با بازیکن نیجریه با نتیجه ۴ بر یک به پیروزی رسید. ندا شهسواری دیگر پرچمدار کشورمان در این مسابقات از ساعت ۲۳ شنبه شب، ششم مرداد در مرحله یک سی‌ودوم نهایی به میدان رفت. شهسواری در این مسابقه به مصاف پریسیکا پاواده از فرانسه رفت که با نتیجه چهار بر یک شکست خورد و حذف شد. در پایان روز دوم مسابقات هم نیما عالمیان با کائو از چین تایپه رقابت کرد و هر چند یک گیم گرفت اما چهار گیم را واگذار کرد و بازنده، زمین را ترک کرد. او مانند المپیک توکیو در همان بازی اول شکست خورد و حذف شد.

قایقرانی
در نخستین روز بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، رقابت رویینگ زنان برگزار شد و نماینده ایران راهی مرحله شانس مجدد شد. فاطمه مجلل در رویینگ یک‌نفره سنگین‌وزن زنان با زمان هشت‌دقیقه و یک‌ثانیه و ۳۰ صدم ثانیه در گروهش چهارم شد و به مرحله شانس مجدد رفت. او در شانس مجدد با زمان ۷ دقیقه و ۵۶ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه اول شد و به دور یک‌چهارم نهایی صعود کرد. همچنین در بخش رویینگ دونفره سبک وزن زنان، قایق ایران از صعود مستقیم به نیمه نهایی بازماند و به شانس مجدد رفت تا آنجا برای رفتن به نیمه‌نهایی تلاش کند. قایق ایران با ترکیب مهسا جاور و زینب نوروزی با زمان ۷ دقیقه و ۳۵ ثانیه و ۹۷ صدم‌ثانیه در گروه خود چهارم شد و به مرحله شانس مجدد رفت.

تیراندازی
هانیه رستمیان به‌عنوان نخستین نماینده تیراندازی ایران در نخستین روز از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در خط آتش تپانچه بادی ایستاد. او با ۵۷۱.۱۶ امتیاز در رده بیست‌ودوم ایستاد و از رسیدن به فینال این ماده بازماند. همچنین فاطمه امینی و شرمینه چهل‌امیرانی، ملی‌پوشان تیراندازی ایران، در روز دوم مسابقات در خط آتش تفنگ بادی ایستادند و شرمینه چهل‌امیرانی با رکورد ۶۳۰ در رده یازدهم و فاطمه امینی با رکورد ۶۲۶.۲ در رده بیست‌‌‌وششم ایستاده و از رسیدن به فینال این ماده بازماندند.

نظر شما