شناسهٔ خبر: 67893370 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رقابت شانه به شانه ترامپ و هریس در نظرسنجی‌ها

روزنامه جوان

درحالی که حزب دموکرات هنوز کامالا هریس را به عنوان نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نکرده است، بازار نظرسنجی‌ها در این کشور داغ‌تر شده است. درحالی که در نظرسنجی هفته گذشته رویترز- ایپسوس، کامالا هریس با ۲ درصد از دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان پیش بود، در نظرسنجی‌های اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال- فوربس، ترامپ با ۲ درصد هریس را پشت سر گذاشت. 

صاحب‌خبر -

پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی امریکا و احتمال نامزدی کامالا هریس به عنوان گزینه نهایی دموکرات‌ها، فضای رقابتی تا حدودی متعادل‌تر شده و نتایج نظرسنجی‌ها از رقابت شانه‌به‌شانه دو نامزد حکایت دارد. چند روز پس از پیشتازی هریس، این بار دونالد ترامپ در نظرسنجی وال‌استریت‌ژورنال و فوربس با فاصله ۲ درصدی از هریس جلو زده است. با توجه به فضای سیاسی و اجتماعی به وجود آمده، هریس این شانس را دارد که در هفته‌های باقی مانده وضعیت خود را بهبود داده و شانس پیروزی در انتخابات نوامبر را بالا ببرد. 

درحالی که حزب دموکرات هنوز کامالا هریس را به عنوان نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نکرده است، بازار نظرسنجی‌ها در این کشور داغ‌تر شده است. درحالی که در نظرسنجی هفته گذشته رویترز- ایپسوس، کامالا هریس با ۲ درصد از دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان پیش بود، در نظرسنجی‌های اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال- فوربس، ترامپ با ۲ درصد هریس را پشت سر گذاشت. 
در نظرسنجی وال‌استریت ترامپ ۴۹ درصد و در نظرسنجی فوربس/هریس و ایکس ۴۷ درصد حمایت رأی‌دهندگان را به خود اختصاص داد درحالی که از هریس به ترتیب ۴۷ و ۴۵ درصد حمایت شد. در نظرسنجی فوربس همچنین ۸۱ درصد شرکت‌کنندگان از تصمیم بایدن برای انصراف از انتخابات حمایت کردند. این نظرسنجی به صورت آنلاین و با شرکت بیش از ۳ هزار امریکایی بین دوشنبه تا چهارشنبه هفته پیش انجام شد. 
انتظار می‌رود که در کنوانسیون حزب دموکرات در ماه آینده، هریس رسماً نامزد حزب شود. هریس در مدت کوتاه توانسته حمایت بسیاری از دموکرات‌ها و حامیان مالی را جلب کند و در هفته‌های باقی مانده شانس این را دارد که با بازگرداندن فضای اجتماعی به سمت خود، سبد رأی دموکرات‌ها را افزایش داده و ترامپ را در انتخابات نوامبر شکست دهد. 
ترامپ که پس از کناره‌گیری بایدن، رقیب سرسختی مانند هریس را در مقابل خود می‌بیند، مثل همیشه برای تقویت جایگاه خود به هر حربه‌ای متوسل می‌شود تا هریس را در بین افکارعمومی بدنام کند و این بار با گزینه یهودستیزی وارد عمل شده است. ترامپ شنبه شب دیدار هریس و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بی‌احترامی به متحد امریکا و توهین‌آمیز معرفی کرد. ترامپ در این باره گفت: «نتانیاهو دیداری افتضاح و توهین‌آمیز در واشینگتن با کامالا هریس داشت، کسی که از ریاست کنگره حین سخنرانی او (نتانیاهو) امتناع کرد که وظیفه معاون رئیس‌جمهور است. چنین اتفاقی به ندرت رخ داده است.» ترامپ در ادامه، هریس را فردی بی‌کفایت معرفی کرد و گفت: «ناتوانی او باعث طولانی شدن جنگ و تأخیر در آزادی گروگان‌ها خواهد شد. همان مردمی که با بی‌کفایتی فاحش خود، ما را در افغانستان شرمنده کردند، به اسرائیل می‌گویند که دیگر با حماس نجنگد.» یکی از مقامات رژیم صهیونیستی در مصاحبه با آکسیوس گفت که نتانیاهو از دیدار با هریس ناخشنود بود، چرا که هریس در این دیدار به کشتار غیرنظامیان و شرایط وخیم انسانی در نوار غزه اشاره کرده است، اما کاخ سفید این گزارش‌ها را انکار کرده است. ترامپ قصد دارد با ضد یهود خواندن هریس و اینکه اگر او وارد کاخ سفید شود، منافع صهیونیست‌ها را نادیده خواهد گرفت، حمایت لابی صهیونیستی در امریکا را به سمت خود جلب کرده و شانس خود را برای پیروزی در انتخابات پیش رو بالا ببرد. 
هر چند به دلیل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در ۱۰ ماه گذشته، لابی صهیونیستی نیز همانند جنایتکاران تل‌آویو، در بین افکارعمومی امریکا منفور شده است و این بار شرایط به گونه‌ای است که با پول‌پاشی هم نمی‌توانند قشر خاکستری را برای رأی دادن به ترامپ متقاعد کنند. 


 جنجال‌های ترامپ تمامی ندارد
درحالی که رسیدگی به پرونده سیاسی ترامپ در وقایع انتخابات ۲۰۲۰ همچنان در دادگاه مفتوح است، او همچنان در سخنرانی‌های انتخاباتی بدون ملاحظات سیاسی و بی‌پروا حرف می‌زند که نگرانی‌ها را نسبت به تکرار حوادث گذشته افزایش داده است. به گزارش رویترز، ترامپ، به‌تازگی در یک گردهمایی انتخاباتی در فلوریدا گفت: مسیحیان، بیرون بروید و رأی بدهید؛ فقط این بار! دیگر لازم نیست این کار را بکنید. می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟! ظرف چهار سال این مشکل اصلاح و درست خواهد شد و دیگر لازم نیست که رأی بدهید.» اظهارات ترامپ با واکنش تند دموکرات‌ها مواجه شد و آن‌ها بر این باورند که ترامپ قصد حذف انتخابات را دارد. مخالفان رئیس‌جمهور سابق امریکا در حزب دموکرات اظهارات اخیر او را به نقش‌آفرینی‌اش در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ تشبیه و او را تهدیدی برای دموکراسی توصیف کردند.

نظر شما