شناسهٔ خبر: 67891368 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ادموندو گونزالس؛ رقیب مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا کیست؟

نام ادموندو گونزالس تا قبل از ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ماه مارس، برای بسیاری ناشناخته بود. این مرد ۷۴ ساله پیش از آن هرگز برای یک مقام دولتی نامزد نشده بود و حتی در محافل اپوزیسیون و در بین مخالفان دولت ونزوئلا نیز شناخته شده نبود. با وجود این، چهار ماه بعد از نامزدی او برای رقابت در کسب بالاترین مقام کشور، این دیپلمات سابق و ناشناخته در نظرسنجی‌ها از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور فعلی ونزوئلا، پیشی گرفته است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: نام ادموندو گونزالس تا قبل از ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در ماه مارس، برای بسیاری ناشناخته بود.
 
این مرد ۷۴ ساله پیش از آن هرگز برای یک مقام دولتی نامزد نشده بود و حتی در محافل اپوزیسیون و در بین مخالفان دولت ونزوئلا نیز شناخته شده نبود.
 
با وجود این، چهار ماه بعد از نامزدی او برای رقابت در کسب بالاترین مقام کشور، این دیپلمات سابق و ناشناخته در نظرسنجی‌ها از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور فعلی ونزوئلا، پیشی گرفته است.
 
او اکنون مردی است که ائتلاف اصلی مخالفان دولت، برای پایان دادن به دوره ۱۱ ساله آقای مادورو در قدرت، به او امید بسته است.
 
بخش بزرگی از محبوبیت آقای گونزالس ناشی از حمایت ماریا کورینا ماچادو است، زنی که در ماه اکتبر گذشته با اکثریت قاطع در انتخابات مقدماتی اپوزیسیون پیروز شده بود.
 
خانم ماچادو با وجود ممنوعیت از شرکت در انتخابات، توانست در انتخابات مقدماتی ائتلاف مخالفان، ۹۳ درصد آرا را به دست آورد.
 
وقتی دادگاه عالی - نهادی که بیشتر اعضای آن از حامیان نیکلاس مادورو هستند - ممنوعیت شرکت خانم ماچادو در رقابت‌های انتخاباتی را تایید کرد، او ابتدا کورینا یوریس، پروفسور ۸۰ ساله، را به عنوان جانشین خود در این رقابت‌ها انتخاب کرد.
 
اما وقتی خانم یوریس به دلیل مشکلات کامپیوتری که مخالفان آن را به دولت نسبت می‌دهند،‌ از ثبت نام در انتخابات بازماند، آقای گونزالس به شکل غیرمترقبه‌ای به عنوان نامزد «موقت» ائتلاف اپوزیسیون انتخاب شد.
 
تا سه هفته بعد از این انتخاب، اعضای ائتلاف آقای گونزالس را به عنوان نامزد «موقت» معرفی می‌کردند و انتظار می‌رفت که او با یک نامزد شناخته‌شده‌تر جایگزین شود.
 
سرانجام یک روز قبل از اینکه مهلت تغییر نام‌ها در رای‌گیری ریاست جمهوری به پایان برسد، ائتلاف مخالفان اعلام کرد که این دیپلمات سابق را به‌عنوان کاندیدای نهایی خود برای ریاست جمهوری معرفی کردند.
 
اما این ائتلاف به جای آن که نامزد خود را در کانون توجه عمومی قرار دهد، آقای گونزالس را در پس‌زمینه نگه داشت، در حالی که خانم ماچادو به جای او به سراسر کشور سفر می‌کرد و از مردم می‌خواست به ادموندو گونزالس رای بدهند.
 
این شیوه ممکن است برای بیشتر کشورها یک استراتژی غیرمعمول به نظر بیاید، اما در ونزوئلا، جایی که فعالان اپوزیسیون تحت فشار هستند و در مواردی زندانی شده‌اند، از نظر بسیاری یک احتیاط معقول به حساب می‌آمد.
 
به گزارش گروه غیردولتی «فورو پنال» (انجمن جزایی) ۷۲ نفر از اعضای کارزار انتخاباتی مخالفان، از زمان آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی در روز چهار ژوئیه، بازداشت شده‌اند.
 
با وجود همه این حملات به کارزار مخالفان، لحن و ادبیات آقای گونزالس مانند زمانی که به عنوان دیپلمات خدمت می‌کرد، آرام و سنجیده بوده است.
 
او درباره نامزد شدنش از سوی ائتلاف مخالفان به بی‌بی‌سی موندو گفت: «من هرگز تصور نمی‌کردم در این موقعیت قرار بگیرم.»
 
بر خلاف سابقه درگیری‌های داخلی که در گذشته فعالیت گروه‌های مخالف دولت در ونزوئلا را مختل کرده بود، آقای گونزالس در کنار ماریا کورینا ماچادو ظاهر می‌شود و همچنان از او به عنوان «رهبر اپوزیسیون» نام می‌برد.
 
او همچنین لحن آشتی‌جویانه‌ای را در قبال کسانی که از آقای مادورو حمایت می‌کنند، پیش گرفته و وعده «آشتی» ملی در صورت پیروزی در انتخابات روز یکشنبه ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد) را داده است.
 
او در ماه ژوئن به بی‌بی‌سی موندو گفت: «هدف این است که حامیان دولت را - که تعدادشان رو به کاهش است - به شنیدن فراخوان‌مان برای همبستگی ملی ترغیب کنیم.»
 
این پیامی است که او بارها و بارها تکرار کرده است.
 
او یک هفته قبل از رای‌گیری گفت: «فریاد زدن و توهین کافی است، زمان آن رسیده است که با هم متحد شویم.»
 
لحن مصالحه‌آمیز او در کشوری که شکاف‌ بین حامیان دولت و مخالفان آن طی ۱۱ سال گذشته عمیق‌تر شده است، در تضاد شدید با رقیبش، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا، است که نسبت به «خونریزی» در صورت پیروزی آقای گونزالس در انتخابات هشدار داده است.
 
اعضای ارشد دولت مادورو بارها آقای گونزالس را «پیرمرد بیچاره‌ای» توصیف کرده‌اند که «بخشی از یک طرح پلید برای آسیب رساندن به مردم» است.
 
با وجود این حملات شخصی، آقای گونزالس همواره تاکید کرده است که تنها راه برقراری «آشتی ملی» دست دراز کردن به سوی کسانی است که در طرف دیگر تقسیم‌بندی‌های سیاسی قرار دارند.
 
او در واکنش به نگرانی‌های گسترده درباره احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گفته است که امیدوار است مخالفان با چنان اکثریتی برنده شوند که اعتراض به پیروزی او بسیار دشوار باشد. انتخابات سال ۲۰۱۸ که نیکلاس مادورو در آن پیروز شد، به شکل گسترده‌ای به عنوان انتخاباتی تلقی شد که نه آزاد بود و نه عادلانه.
 
ادموندو گونزالس یک هفته قبل از رای‌گیری‌ گفت: «آنها می‌خواهند ترس از تغییر را گسترش دهند، می‌خواهند شما از بیان نظرتان در روز یکشنبه بترسید، اما چیزی که آنها در نظر نمی‌گیرند شجاعت مردم ونزوئلا است.»
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما