شناسهٔ خبر: 67869974 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برگزاری پراهمیت‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در ونزوئلا

اکرم ترابی

مردم ونزوئلا برای شرکت در آنچه پراهمیت‌ترین انتخابات ریاست جمهوری که این کشور آمریکای لاتین طی یک دهه گذشته به خود دیده است، پای صندوق‌های رای رفتند. این امکان هست که رای‌دهندگان رهبر جدیدی را انتخاب کنند که بتواند به نظام دیرپای «چاویستا» پایان دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مردم ونزوئلا امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید تحت نظارت دقیق مخالفان، جامعه مدنی و بازیگران بین‌المللی به پای صندوق‌های رای رفتند. «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور کنونی ونزوئلا که به دنبال سومین دوره ریاست جمهوری است، و رقیب اصلی او و نامزد اپوزیسیون، «ادموندو گونزالس اوروتیا» به طور گسترده به عنوان گزینه‌های مورد علاقه در نظر گرفته می‌شوند.

مادورو ۶۱ ساله که از سال ۲۰۱۳ بر ونزوئلا حکومت می‌کند، متعهد است که «صلح و ثبات» را در این کشور حفظ کند. در حالی که دیپلمات سابق، ادموندو گونزالس اوروتیا، که توسط گروه اصلی مخالفان این کشور موسوم به «پلتفرم متحد دموکراتیک» و به دنبال رد صلاحیت «ماریا ماچادو» نامزد قبلی انتخاب شد، متعهد است که صنعت نفت ونزوئلا را خصوصی کند و برای بازسازی بدهی ملی این کشور تلاش کند.

بیش از ۶۳۵ ناظر بین‌المللی، از جمله تیم‌هایی از کارشناسان و همچنین ۶۵ متخصص از کمیسیون‌های انتخاباتی در سراسر جهان، بر انتخابات ونزوئلا نظارت خواهند کرد.

نظام حاکم چاویستا، یک جنبش سیاسی با الهام از سوسیالیست‌هاست که تقریبا سه دهه پیش با انتخاب «هوگو چاوز» آغاز شد و تحت رهبری و حمایت نیکلاس مادورو ادامه یافت. اکنون مادورو در کنار ۱۰ نامزد ریاست جمهوری رقابت می‌کند و از میان آنها، شانس گونزالس از همه برای شکست دادن مادورو بیشتر است.

برگزاری پراهمیت‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا از راست، گونزالس و مادورو 

گونزالس، یک دیپلمات سابق ونزوئلایی، تا ماه مه که رسما جایگزین ماریا کورینا ماچادو در رقابت‌های انتخاباتی شد، برای ونزوئلایی‌ها چهره‌ای ناشناخته بود. خانم ماچادو به دلیل تقلب و اتهامات فساد که بسیاری آن را تلاشی برای ممانعت از برگزاری انتخابات قانونی می‌دانستند، از نامزدی برای ریاست جمهوری منع شد.

ماچادو محافظه‌کار که سابقا قانون‌گذار بود، پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی خود در ماه اکتبر، محبوبیت زیادی کسب کرده بود و حمایت او از گونزالس، او را به یک رقیب قوی در برابر مادورو تبدیل کرد.

عوامل بحران ونزوئلا چیست؟

بحران طولانی‌مدت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ونزوئلا میلیون‌ها نفر را به سمت فقر سوق داده و در نتیجه بزرگترین بحران آوارگی در جهان را ایجاد کرده است. تخمین زده می‌شود که ۸ میلیون ونزوئلایی به سایر نقاط آمریکای لاتین، ایالات متحده و سایر کشورها مهاجرت کرده‌اند.

کشوری که زمانی از نظر اقتصادی مرفه بود، بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در خود جای داده است.

سوء مدیریت مالی این بخش در دوره مادورو، همراه با تحریم‌های سختگیرانه اعمال شده توسط ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، باعث ایجاد یک اثر دومینویی شده که منجر به فروپاشی اقتصاد ونزوئلا و شروع یک بحران انسانی مداوم شده است که مردم را بدون دسترسی به غذا، مراقبت‌های بهداشتی و سایر نیازهای اولیه رها کرده است. بیش از ۸۰ درصد از مردم ونزوئلا در فقر زندگی می‌کنند.

در این وضعیت، نظرسنجی‌ها شروع به نشان دادن کاهش حمایت از مادورو و نظام چاویستا کرده‌اند. بر اساس نظرسنجی‌ها، این تغییر، امید را در میان ونزوئلایی‌ها برانگیخته است که انتخابات امروز را «فرصت نهایی برای تغییر در کشور» می‌دانند.  احزاب و رهبران اپوزیسیون از این احساسات برای گردهمایی حامیانشان بهره برده‌اند و فراخوان‌های خود را برای «احیای دموکراسی» تشدید کرده‌اند.

همانطور که بسیاری از ونزوئلایی‌ها آرزوی یک انتخابات قانونی و فرصتی برای خارج کردن مادورو از عرصه قدرت را دارند، نگران هستند که او بتواند راه‌های دیگری برای حفظ قدرت پیدا کند. نیویورک‌تایمز گزارش داد، در صورتی که مادورو در نهایت قدرت را ترک کند، ممکن است به دنبال مذاکره با مخالفان برای خروج از این کشور باشد تا از پیگرد قانونی در دادگاه بین‌المللی اجتناب کند. در عین حال، تعداد کمی از ونزوئلایی‌ها انتظار دارند که انتخابات منجر به برکناری مادورو شود.

انتظار می‌رود که شعبه‌های اخذ رای از ساعت ۶ صبح امروز به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) باز و در ساعت ۶ بعد از ظهر هم بسته شوند. کسانی که تا زمان بسته شدن حوزه‌ها در صف مانده‌ باشند، اجازه رای دادن خواهند داشت. نتایج احتمالا  تا دوشنبه مشخص می‌شود.

انتهای پیام  

نظر شما